Statische electriciteit in huis ontladen

Moderator: physicalattraction

Berichten: 7

Statische electriciteit in huis ontladen

Ik werk gedeeltelijk vanuit huis. Als het wat kouder is draag ik schoenen met dikkere zolen. Ik wordt statisch geladen van mijn bureaustoel. Ik wil mijn statische lading doen wegvloeien over een weerstand. De lading die zich ophoopt is behoorlijk en wordt snel opgebouwd (kwartiertje zitten is al genoeg). Als er ontladen wordt (kraan/lamp/ijskast etc aanraken) is dat hoorbaar en zeer onaangenaam en de ergenis groeit. :)
Een beetje googlen leerde me dat er sprake is van spanningen van 5-15 kV.
 
Ik heb mij ontladen via een multimeter, ingesteld op spanning meten. Dat werkt uitstekend. Ik kan de inwendige weerstand van mijn multimeter niet meten, ik heb er maar één. Ik heb niet veel sloopmaterialen in huis, maar wat zou ik kunnen gebruiken om een paar permanente "ontlaadplekken" te maken, maar heeft iemand tips? Ik hou er van om dingen met gesloten beurs op te lossen  :)  Aan wat voor weerstand(-sbereik) moet ik denken?
 
Ik lees dat gitaarsnaren gebruikt worden als snijdraad voor piepschuim, dat soort oplossingen zoek ik. Mijn zomerschoenen dragen is geen optie, koude voeten voel je voortdurend hè. ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Statische electriciteit in huis ontladen

Een polsbandje met een stukje snoer en een klemmetje dat je op een geaard onderdeel vastzet moet volstaan. Die dingen kan je kopen voor 5 euro (klik).
 
Je kan er natuurlijk ook zelf een maken met een polsriempje waarin je een stukje metaal lijmt dat contact maakt met jouw arm. Aan dat stukje metaal (een muntje, onderleg ringetje of wat stevige metaalfolie) soldeer of klem je een 1 M weerstandje, en aan het andere eind van dat weerstandje een snoertje, dat je ergens aan een geaard punt bevestigt.
 
Ga je vaak van- en naar die stoel, dan is het telkens loskoppelen mogelijk irritant. Een betere mogelijkheid is dan een antistatisch (esd) matje op het bureau leggen. Die zijn wel wat duurder. Je kan ook een antistatische spray voor die stoel overwegen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Statische electriciteit in huis ontladen

Condor383 schreef:Ik heb mij ontladen via een multimeter, ingesteld op spanning meten. Dat werkt uitstekend. ...  wat zou ik kunnen gebruiken om een paar permanente "ontlaadplekken" te maken?

​Maken is niet nodig, je hebt die ontlaadplekken al overal in huis: muren, houten deuren en kozijnen. Als je met de hand contact maakt met muur of deur (behalve de deurkruk) terwijl je op weg bent naar een metalen object zoals kraan, lamp en ijskast, dan word je prikkelloos ontladen naar aarde. Vergeleken met superisolatoren zoals glas en plastic hebben muren en deuren een lage weerstand naar aarde. Tegelijk is hun weerstand hoog genoeg om vonkjes te voorkomen.

Berichten: 7

Re: Statische electriciteit in huis ontladen

Michel Uphoff schreef: Een polsbandje met een stukje snoer en een klemmetje dat je op een geaard onderdeel vastzet moet volstaan. Die dingen kan je kopen voor 5 euro (klik).
 
Je kan er natuurlijk ook zelf een maken met een polsriempje waarin je een stukje metaal lijmt dat contact maakt met jouw arm. Aan dat stukje metaal (een muntje, onderleg ringetje of wat stevige metaalfolie) soldeer of klem je een 1 M weerstandje, en aan het andere eind van dat weerstandje een snoertje, dat je ergens aan een geaard punt bevestigt.
 
Ga je vaak van- en naar die stoel, dan is het telkens loskoppelen mogelijk irritant. Een betere mogelijkheid is dan een antistatisch (esd) matje op het bureau leggen. Die zijn wel wat duurder. Je kan ook een antistatische spray voor die stoel overwegen.
 
Ik zie dat die polsbandjes ook een 1M weerstand hebben, dus dat zal dan wel een goede waarde zijn. Het weerstandsdraad wat ik zo gauw vind zit tussen de 5 en 10 Ohm per meter en is dus ongeschikt voor deze toepassing. (100 km draad zou wel werken ;) )
 
jkien schreef: ​Maken is niet nodig, je hebt die ontlaadplekken al overal in huis: muren, houten deuren en kozijnen. Als je een tikje geeft op muur of deur (behalve de deurkruk) terwijl je op weg bent naar een metalen object zoals kraan, lamp en ijskast, dan word je prikkelloos ontladen naar aarde. Vergeleken met superisolatoren zoals glas en plastic hebben muren en deuren een lage weerstand naar aarde. Tegelijk is hun weerstand hoog genoeg om vonkjes te voorkomen.
Vers voor u en googlaars na ons getest:
Houten kozijn: veel te hoge weerstand
Tegelwandje: bruikbaar!
 
Ik zal een polsbandje bestellen en een paar losse weerstanden voor als ik losgekoppeld rond wil lopen :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Statische electriciteit in huis ontladen

Vers voor u en googlaars na ons getest: Houten kozijn: veel te hoge weerstand
 
Misschien bedoel je daarmee "veel te hoog voor je multimeter"? Een gewone multimeter is inderdaad niet zo zinvol voor het onderzoeken van statische elektriciteit.
 
De weerstand van het hout is in de orde van 1 gigaohm, voor statische elektriciteit is dat weinig weerstand, daardoor lekt de kleine lading snel weg.

Berichten: 1.816

Re: Statische electriciteit in huis ontladen

Wat is de luchtvochtigheid in huis? Dat wat verhogen is vaak de simpelste oplossing.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Statische electriciteit in huis ontladen

Waarom ontlaadt een statisch geladen persoon eigenlijk niet door de warme vochtige lucht die hij uitademt?

Berichten: 18

Re: Statische electriciteit in huis ontladen

Er zijn ook ventilatoren te koop die wisselend positief en negatief geladen lucht blaast. Als jij dan positief geladen bent trek je de negatief geladen lucht aan en wordt je dus langzaam weer 0V. :) Als je negatief bent dan trek je positief geladen lucht aan en laad je dus op tot 0V.
 
Kijk eens in de ESD wereld. Er is erg veel te vinden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Statische electriciteit in huis ontladen

jkien schreef: Waarom ontlaadt een statisch geladen persoon eigenlijk niet door de warme vochtige lucht die hij uitademt?
Omdat die statische lading zich op de buitenkant van de persoon bevindt? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Statische electriciteit in huis ontladen

Jan van de Velde schreef:Omdat die statische lading zich op de buitenkant van de persoon bevindt?

Uitgeprobeerd: uitademen door een koperen pijpje ontlaadt je niet. Als je met dat pijpje een geaard voorwerp aanraakt ontlaadt je wel, dus daar zit wel statische lading. Misschien adem je pure waterdamp uit, en kan die geen lading dragen. Een aerosol wel.
 
Hoesten ontlaadt je ook niet. Maar met je mond een slok water uitsproeien wel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Statische electriciteit in huis ontladen

jkien schreef:  Misschien adem je pure waterdamp uit, en kan die geen lading dragen. 
Mijn statische-elektriciteitsproefjes in de klas doe ik anders bij voorkeur niet op dagen met hogere luchtvochtigheid: ballonnen plakken maar even aan het plafond, de elektroscoop slaat veel minder spectaculair uit, de wimshurst trekt minder lange vonken, de papiersnippers plakken minder goed aan de balpennen, etc. 
jkien schreef: Uitgeprobeerd: uitademen door een koperen pijpje ontlaadt je niet. 
ook daar zal die lading op de buitenkant van dat koperen buisje kruipen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Statische electriciteit in huis ontladen

Jan van de Velde schreef:Mijn statische-elektriciteitsproefjes in de klas doe ik anders bij voorkeur niet op dagen met hogere luchtvochtigheid: ballonnen plakken maar even aan het plafond, de elektroscoop slaat veel minder spectaculair uit, de wimshurst trekt minder lange vonken, de papiersnippers plakken minder goed aan de balpennen, etc.

De hygrometer bij mij in huis geeft op normale dagen 45% aan, op deze winterdag is het 35%. Ik denk dat de droge lucht in huis het oppervlak van alle houten voorwerpen en houten meubels en papier en muren en de huid van mensen op een winterdag zo uitdroogt dat elke lekroute voor statische elektriciteit een hogere weerstand krijgt.

Berichten: 12.262

Re: Statische electriciteit in huis ontladen

Dat kan inderdaad, op van die dagen dat je telkens een schokje krijgt als je uit je auto stapt, een winkelwagentje pakt of iets dergelijks. 
 
In je eigen huis is het probleem meestal minder groot: als je katoenen sokken draagt of in je blote voeten loopt dat bouw je een stuk minder lading op. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Statische electriciteit in huis ontladen

Een antistatische strip achter je schoenen is ook een mogelijkheid, net als bij auto's.  :)
 
aarde.jpg
aarde.jpg (191.2 KiB) 1684 keer bekeken
 

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Statische electriciteit in huis ontladen

Ik heb op dit soort dagen altijd een sleutelring in mijn zak. Daarmee raak ik eerst de kraan of de deurklink aan. Geregeld zie ik dan een vonk overslaan, maar geen schokjes voor mij.

En anders gebruik ik de ring om mijn vinger.

Reageer