[scheikunde] werkplan opstellen van FeCl3 en NaOH

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

werkplan opstellen van FeCl3 en NaOH

Hallo allemaal,
 
ik moet een werkplan opstellen, waaruit ik de massaverhouding van FeCl3 en NaOH bepaal.

​De massa verhouding is al gegeven, deze is 1 : 1. Ik moet alleen een manier bedenken hoe ik het practicum uitwerk

​en hoe ik bereken dat de massaverhouding 1 : 1 is.
 
Ik ben er al achter dat zodra je de stoffen oplost in water, er een neerslag ontstaat. 
Fe3+ (aq) + 3 OH- (aq) à Fe(OH)3 (s)
​Maar ik weet niet hoe ik nu verder moet. Zover ik weet kan er geen redoxreactie verlopen, alleen tussen Fe en OH

​maar die verloopt dus al via de neerslagreactie.
Kan iemand mij helpen??

 

Heeft het zin om het op te lossen in zoutzuur om de neerslagreactie tegen te gaan?
 
Ik snap er erg weinig van  :? 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: werkplan opstellen van FeCl3 en NaOH

Ik snap er erg weinig van
Wat is het precies wat je niet begrijpt?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 6

Re: werkplan opstellen van FeCl3 en NaOH

Hoe ik moet beginnen. Als ik maar eenmaal iets als begin heb, kom ik er wel uit.

​Maar moet ik zorgen dat de neerslag opgelost wordt? Omdat het een gelachtige neerslag is, waarmee je dus niet kunt rekenen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: werkplan opstellen van FeCl3 en NaOH

Je neerslagreactie klopt. Weet je hoeveel mL van beide oplossingen worden gebruikt, en ken je de concentraties van beide oplossingen? Zo ja, zie je dan kans om na te gaan wat je verder precies dient te weten?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 6

Re: werkplan opstellen van FeCl3 en NaOH

Omdat je de massaverhouding weet, kun je met g/mol uitrekenen wat de molverhouding is. 
Ijzer(III)chloride = 162,20 gram

Natriumhydroxide = 39,997 gram
Molverhouding: 162,2/39,997 = 4,06 : 1
​Een redoxreactie lijkt me niet van toepassing, want de enige reactie die zou kunnen verlopen is tussen Fe​3+ en OH-  ​en die verloopt al. (toch?)
 
mathfreak schreef: Je neerslagreactie klopt. Weet je hoeveel mL van beide oplossingen worden gebruikt, en ken je de concentraties van beide oplossingen? Zo ja, zie je dan kans om na te gaan wat je verder precies dient te weten?

Berichten: 6

Re: werkplan opstellen van FeCl3 en NaOH

Je zou toch een zuurbase reactie kunnen uitvoeren om de neerslag tegen te gaan? Of is dat zinloos?

Fe(OH)3 (s) + 3 H3O+(aq) à Fe3+ (aq)  + 6 H2O (l)

Berichten: 6

Re: werkplan opstellen van FeCl3 en NaOH

Ik heb besloten een redoxreactie uit te voeren met kaliumpermanganaat. Permanganaat als oxidator en chloride als reductor. Deze redoxreactie vindt plaats met 16 H+​. Het lijkt me niet logisch zoutzuur toe te voegen omdat dat ook chloride bevat en je daar dus ook rekening mee moet houden. Daarom voeg ik zwavelzuur toe. 
Nu ben ik alleen bang dat dit invloed heeft op mijn neerslag. (Stel ik heb dus geen zoutzuur toegevoegd om de neerslag tegen te gaan en ik los het gewoon op in water.) Hoe kom ik daar achter  :?:  :D 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: werkplan opstellen van FeCl3 en NaOH

Aha, ik begin je te begrijpen....Ik denk dat je bedoelt te zeggen: "Ik gooi een bekende hoeveelheid loog bij een bekende hoeveelheid ijzer(III)zout en dan bepaal ik hoeveel ijzer(III) er nog over is met een redox-titratie. Dan heeft de rest gereageerd en dus weet ik hoeveel de verhouding is tussen het ijzer(III) en het loog. " Klopt dat zo'n beetje? 
Als ja: huh?
Daarbij: Natuurlijk heeft het toevoegen van zuur invloed op de oplosbaarheid van ijzer(III) hydroxide. Maar.....lijkt mij op te lossen (hihi) door filtreren.
Ook daarbij: Is permanganaat een oxidator of reductor? En welke stof zou je willen bepalen? Hieruit volgt de onmogelijkheid van deze bepaling, volgens mij.
 
Ik vermoed dat je het op een heel andere route kan aanpakken....maar om het denkwerk aan te zetten, verwijs ik graag naar en andere vrag van iemand. Want in zijn opdracht (met andere chemicalien en meetmethoden, zit dezelfde truc. https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/204350-bepaling-van-de-massaverhouding-en-de-molverhouding-tussen-caco3-en-zoutzuur/?hl=caco3
 
En als je echt richting de oplossing wilt gaan van dat proefje, moet je naar bericht 9 toe:
https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/204350-bepaling-van-de-massaverhouding-en-de-molverhouding-tussen-caco3-en-zoutzuur/?p=1090768
Denk hierbij in jouw geval eens ijzer(III) op de x-as en hydroxide op de y-as. Welke proef hoort hier dan bij? Want jij krijgt geen gas vrij...
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 6

Re: werkplan opstellen van FeCl3 en NaOH

Wdeb schreef: Aha, ik begin je te begrijpen....Ik denk dat je bedoelt te zeggen: "Ik gooi een bekende hoeveelheid loog bij een bekende hoeveelheid ijzer(III)zout en dan bepaal ik hoeveel ijzer(III) er nog over is met een redox-titratie. Dan heeft de rest gereageerd en dus weet ik hoeveel de verhouding is tussen het ijzer(III) en het loog. " Klopt dat zo'n beetje? 
Als ja: huh?
Daarbij: Natuurlijk heeft het toevoegen van zuur invloed op de oplosbaarheid van ijzer(III) hydroxide. Maar.....lijkt mij op te lossen (hihi) door filtreren.
Ook daarbij: Is permanganaat een oxidator of reductor? En welke stof zou je willen bepalen? Hieruit volgt de onmogelijkheid van deze bepaling, volgens mij.
Permanganaat als oxidator in een zure omgeving.
Dus als ik zwavelzuur toevoeg om H+​ te bereiken, kan ik toch een redoxreactie doen met Cl-​?
 
Om vervolgens dan nog een monster van de gegeven stoffen te nemen en op te lossen in zoutzuur.
Hierdoor ga je de neerslagreactie tegen en kan ik uitrekenen hoeveel OH​- er oorspronkelijk was. 
 
Met de hoeveelheid Cl- kan ik toch FeCl​3 uitrekenen en met de hoeveelheid OH-​ NaOH?

​Of is dit te makkelijk gedacht?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: werkplan opstellen van FeCl3 en NaOH

Die eerste stap,de bepaling van chloride...geen ervaring mee. Denk dat het niet kan, omdat chloride altijd bepaald wordt met een neerslagreactie.
Daarbij, er ontstaat chloor toch, en in een zure omgeving? Ik vermoed dat je daar nog een oxidator hebt.
 
En ik begrijp je stap 2 niet, dat oplossen in zoutzuur.... Wat ga je dan oplossen? Daarbij, hou je rekening met het feit dat ijzer(III) een behoorlijk kationzuur is?
 
Kortom, ik heb weinig vertrouwen in je bepaling. En doorzie hem ook nog niet. Ik zie niet wanneer je wat wilt mengen en dan wat wilt doen/afscheiden etc.
 
Dus kan ook niet zien of het mogelijk tot iets gaat leiden. Misschien iemand anders?
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: werkplan opstellen van FeCl3 en NaOH

Ik snap het idee niet helemaal. Begrijp ik goed, dat je een mengsel hebt van vast ijzerchloride en vast natriumhydroxide en dat je van dit mengsel de samenstelling moet bepalen (wat neer moet komen op massverhouding 1:1)?
 
Zo ja, dan snap ik niet waarom je moeilijk doet met allerlei extra reacties. Er zal inderdaad een neerslagreactie optreden. Als je dit goed en netjes doet, kun je daarvan de massa bepalen. 
 
Als je de massa van de neerslag weet, kun je ook de van de stof die in ondermaat aanwezig was berekenen. Als de massaverhouding inderdaad 1:1 is, kun je afleiden welke dat is. En dus kun je ook afleiden wat de massa van die stof in het mengsel was. En als je ook de massa vóór oplossen in water bepaalt, weet je genoeg.
 
Als de massaverhouding helemaal niet bekend is, ook niet ongeveer, zul je moeten achterhalen welk van de 2 stoffen in overmaat was. Maar dat kan eenvoudig met een pH-meter of indicatorpapier.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 772

Re: werkplan opstellen van FeCl3 en NaOH

Ook voor mij is het niet geheel duidelijk wat precies de opdracht is. Wel zie ik hier dat je chloride ionen tracht te oxideren met kaliumpermanganaat. Ik zou je dit niet aanraden, want de permanganaat ionen zullen het chloride reduceren tot Cl2 (wat uiterst toxisch is en je uiteraard niet wenst). Dit is dan ook de reden waarom bij KMnO4 titraties met H2SO4 gewerkt wordt en niet met HCl.

Reageer