Springen naar inhoud

Falcon heavy gelanceerd


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 7263 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 februari 2018 - 00:04

De Falcon Heavy is de krachtigste raket die er nu bestaat. Hij is ruim twee keer zo krachtig als de Delta IV heavy, terwijl de kosten (volgens Elon Musk) 3 keer lager liggen. Hij  is zojuist succesvol gelanceerd. Een geweldig staaltje techniek.

 

 

In feite bestaat de heavy uit drie Falcon raketten, waarvan de eerste trap van twee stuks als booster dienen.

 

De testlancering was een succes, en beide boosters zijn simultaan geland op Aarde. Spectaculaire beelden! (zie het filmpje). De landing van de derde raket op een platform op de oceaan moet nog bevestigd worden op het moment van schrijven. De tweede trap van de middelste raket is op weg naar een wijde baan rond de Zon, met aan boord in plaats van wat staal of beton als ballast een (hoe kan het ook anders) kersenrode Tesla Roadster. Diverse camera's zenden live beelden van deze Tesla in space uit met aan boord een dummy 'starman', een fascinerend gezicht. De radio speelt 'Space Oddity' van Bowie in een loop. De tekst 'Don't panic' op het display is een verwijzing naar de The Hitchhiker's Guide to the Galaxy.

 

Hier wat screenshots:

 

1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg

Motus inter corpora relativus tantum est.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

FransP

    FransP


  • 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2018 - 06:58

Was machtig om te zien, hoe die opsteeg.   Had de livestream op tablet en de tv moest maar even op pauze. Apollogevoel kwam terug.

Laatste bericht wat ik vernomen heb is, dat de centrale raket het niet gered heeft. Maar evengoed een geweldig succes.

Nu de Big Falcon Rocket en de Dragon V2 capsule nog.

Dan op weg naar mars. Wie weet maak ik het nog mee.

 

Geweldige initiatieven door particuliere investeerders. Ook de Virgin timmert goed aan de weg vind ik. Zij het met een andere doelstelling.


#3

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16921 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 07 februari 2018 - 14:35

Laatste bericht wat ik vernomen heb is, dat de centrale raket het niet gered heeft. Maar evengoed een geweldig succes.

Inderdaad. Om het in perspectief te zetten:
https://spaceflightn...n-heavy-launch/

“There’s a lot of risk associated with Falcon Heavy, a real good chance that that vehicle does not make it to orbit,” Musk said, referring to the inaugural test launch. “I want to make sure to set expectations accordingly. I hope it makes it far enough beyond the pad so that it does not cause pad damage. I would consider even that a win, to be honest.”


Geweldige initiatieven door particuliere investeerders. Ook de Virgin timmert goed aan de weg vind ik. Zij het met een andere doelstelling.

Feitelijk is wat Virgin doet niet te vergelijken met wat SpaceX doet. Leuk artikel hierover die ook gelijk de vergelijking met Blue Origin maakt: https://tweakers.net...-inleiding.html
Virgin focust eigenlijk alleen op ruimtetoerisme naar net voorbij de Kármánlijn. Blue Origin op dit moment ook nog, maar timmert wel aan de weg om op termijn met de New Glenn raket ook naar grotere hoogten te stijgen en op commerciële basis satellieten in omloop te brengen. SpaceX heeft eigenlijk als primaire focus om ruimtevaart efficiënter te maken (zowel economisch als in milieutechnisch opzicht) en richt zich naast de commerciële activiteiten nadrukkelijk op Mars.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

#4

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 7263 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 februari 2018 - 16:00

De derde raket is inderdaad met zo'n 480 km per uur vlak naast het ponton op de oceaan te pletter geslagen. Het schijnt dat twee van de drie Merlin raketmotoren die nodig waren voor het voldoende afremmen niet ontbrand zijn, waarschijnlijk door gebrek aan een chemische stof die de raketmotoren weer aan moest steken. Hopelijk komt daar nog beeld van, maar naar ik begrepen heb heeft het platform door de inslag vlakbij de nodige schade opgelopen, waaronder defecte camera's.  

 

Hiernaast is er nog een hick-up; de tweede trap heeft meer (of langer) stuwkracht gehad dan verondersteld was, waardoor de Tesla in een flink ruimere baan rond de Zon is terechtgekomen. Oorspronkelijk zo het verste punt ongeveer tot de baan van Mars reiken. Het aphelium reikt nu bijna tot van de baan van Ceres:

 

1.jpg

Motus inter corpora relativus tantum est.

#5

Professor Puntje

    Professor Puntje


  • >1k berichten
  • 3742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2018 - 19:52

Wat vragen:

 

- Wat is de "rook" die vóór de lancering uit de raket lijkt te komen?

 

- Hoe zijn die foto's van de auto in de ruimte genomen? Die auto zit toch binnen in de top van de raket?

Veranderd door Professor Puntje, 07 februari 2018 - 20:08


#6

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 7263 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 februari 2018 - 21:36

De auto zat binnenin. Maar de 'fairing', een licht en sterk omhulsel voor de aerodynamisch noodzakelijke vorm van de raket gedurende de reis door de dampkring, is afgeworpen. In die fairing, die ongeveer 5 meter in diameter en bijna 14 meter hoog is, wordt is de payload beschermd tegen de heftige wind en druk. Op de falcon is in het filmpje die fairing goed te zien als de verdikking aan de top van de middelste raket. Hier een afbeelding uit een animatie die de montage van de Tesla op de top van de tweede trap bij het afwerpen van de fairing laat zien:

 

1.jpg

 

En hier in de assembly hall de Tesla gemonteerd op de tweede trap:

 

1.jpg

 

Die 'rook' is voornamelijk waterdamp. De raket werkt op een soort diesel/kerosine (RP1) en vloeibare zuurstof. Om te voorkomen dat de druk van de zuurstof in de tank teveel oploopt terwijl ze opwarmt, wordt er zuurstof afgeblazen. Tijdens het vullen van de zuurstoftanks die natuurlijk warm zijn, kookt er vrij heftig zuurstof uit. Dat vullen duurt tot enkele minuten voor de lancering. Die zuurstof is dan nog steeds heel koud en water uit de atmosfeer condenseert daardoor in die witte wolken.

Motus inter corpora relativus tantum est.

#7

Rhiannon

    Rhiannon


  • >1k berichten
  • 3327 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 februari 2018 - 11:23

De Falcon Heavy mag dan de krachtigste raket zijn die nu bestaat, hij haalt het toch nog steeds niet bij de krachtigste ooit, de Saturn V die de astronauten tijdens de Apollo missies lanceerde.

 

Een vergelijking:

 

Falcon Heavy:

Hoogte: 70 m

Core diameter: 3,66 m

Fully assembled met boosters: 12,2 m

Gewicht: 1.420.788 kg

 

Saturn V:

Hoogte: 110,6 m

Core diameter: 10,1 m

Gewicht: 2.970.000 kg

 

Falcon Heavy kan een payload van 63.800 kg in een lage omloopbaan brengen met een inclinatie van 28.5 graden en zou een ontsnappingssnelheid kunnen bereiken die groot genoeg is om 16.000 kg naar de maan te brengen.

 

Saturn V kon meer dan twee keer het gewicht van de Falcon Heavy in een lage omloopbaan brengen (140.000 kg) met een inclinatie van 30 graden. De ontsnappingssnelheid was zo hoog dat hij 48.600 kg (9 olifanten) in een baan om de maan kon brengen. 

 

De Falcon Heavy is wel veel goedkoper. Als men heden ten dage een Saturn V zou willen lanceren (vooropgesteld dat men deze nog zou kunnen bouwen, want de mensen die dat konden zijn dood en alle materiaal is vernietigd) zou dat minstens1,2 miljard dollar kosten. De Falcon Heavy kost maar (nou ja) zo'n 90 miljoen dollar.

 

Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

#8

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 7263 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 februari 2018 - 14:49

Ja de Saturn V blijft natuurlijk de Goliath onder de raketten.
 

Als men heden ten dage een Saturn V zou willen lanceren...zou dat minstens1,2 miljard dollar kosten.

 
Het is heel lastig vergelijken. Het Apollo programma kostte (gecorrigeerd voor geldontwaarding) volgens Wikipedia ongeveer 110 miljard dollar. Er zijn 12 bemande Apollomissies geweest. 6 missies mondden uit in maanlandingen en 12 mensen hebben op de Maan gelopen. Maar een raket met mensen aan boord stelt eisen en veroorzaakt hoge kosten waar de Falcon nu geen last van heeft. En dan heb ik het nog niet eens over de extra kosten die gepaard gaan met een Maanlanding en veilige terugkeer.
 
Maar SpaceX pakt het slim aan met hun herbruikbare Falcon 1e trap die ook als booster kan fungeren en slechts 1 type motor; de Merlin.  Dat drukt de kosten enorm. De Falcon kost volgens hun prijslijstje 62 miljoen, en de heavy met ruwweg 3 keer meer payload is 'maar' 28 miljoen duurder, vermits alle drie de eerste trappen heel terug op Aarde komen.
 
Als ze het in de toekomst ook lukt de fairings (6 miljoen kosten) en de tweede trap (15 miljoen) te gaan hergebruiken hebben ze met afstand het meest kostenefficiënte systeem in handen.
Motus inter corpora relativus tantum est.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures