Gasgeur uit metaal verwijderen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Gasgeur uit metaal verwijderen

Hallo allemaal,
 
Ik ben al een tijdje opzoek naar een manier om de gasgeur te verwijderen uit metaal. De situatie zal ik even kort toelichten. Ik wil een oude gasfles bewerken zodat ik uiteindelijk een deel hiervan in mijn huis kan zetten als soort van industrieel accessoire. Nu is het zo dat het verwijderen van het kraantje, het vullen met water en daarna doorslijpen geen problemen oplevert. Echter nadat de gasfles door de helft is geslepen en schoongemaakt is blijft de gasgeur heel sterk aanwezig. Het is niet prettig om dit dan in je huis te leggen. 
 
Zoals aangegeven ben ik al een tijdje op het internet aan het speuren om dit te verhelpen, maar kan hier niets over vinden wat werkt. Hopelijk kunnen jullie mij hier verder mee helpen. Ik kan mij voorstellen dat er een stof is die de gasgeur kan neutraliseren. 
 
Alvast hartelijk dank.
Met vriendelijke groeten,
Sebastiaan

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Gasgeur uit metaal verwijderen

Ik zou de binnenzijde van de gasfles afwassen met doodgewone kristalsoda (Na2CO3) opgelost in water. Merk van kristalsoda is onbelangrijk, mag gewoon huismerk van de buurtsuper zijn.
 
Daarna flink afspoelen met leidingwater (bijvoorbeeld tuinslang erop) om alle resten soda goed weg te wassen om corrosie te voorkomen, en daarna zo snel mogelijk drogen.

Berichten: 7

Re: Gasgeur uit metaal verwijderen

Bedankt voor je tip Pinokkio!
 
Ik heb bovenstaande geprobeerd, maar het geeft niet heel veel resultaat. De gasgeur is na het wassen met kristalsoda nog steeds aanwezig. Ik heb de binnenzijde goed gewassen met kristalsoda opgelost in warm-lauw water (dosering volgens verpakking, met een extra scheutje :P). Vervolgens met een schuursponsje goed de binnenkant gewassen. Daarna alles afgespoeld met kraanwater.
 
Iemand anders nog een goed idee? 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Gasgeur uit metaal verwijderen

Ik ging er vanuit dat de geur veroorzaakt werd door mercaptanen. Die zijn een beetje zuur vandaar mijn idee om het met een basiche stof weg te wassen, zoals bijvoorbeeld soda.
 
Wat voor gasfles is dat geweest? Wat zat er in?
 
Kun je een paar fotos plaatsen van binnen- en buitenzijde en van eventuele etiketten of andersoortige opschiften of graveringen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Gasgeur uit metaal verwijderen

Het blijft wat gissen maar als de geurstof

Tetrahydrothiofeen is dan kan spoelen met wasbenzine beter werken dan met soda water. Echter is het ook mogelijk dat de geurstof in het metaal zit en dan zal alleen luchten voor langere tijd werken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 391

Re: Gasgeur uit metaal verwijderen

Op een zonnige dag buiten in de zon zetten?

Berichten: 7

Re: Gasgeur uit metaal verwijderen

Bedankt voor de reacties. Ik heb even een foto geuploaded van de sticker en de binnenzijde van de gasfles. Er zat dus propaan in. Buiten laten liggen en aan de lucht laten uitwaaien heeft tot op heden ook niet veel resultaat gehad. 
 
Zou wasbenzine hierbij dan beter werken?
 
Binnenzijde.jpg
Binnenzijde.jpg (104.78 KiB) 1687 keer bekeken
 
Propaan.jpg
Propaan.jpg (102.75 KiB) 1688 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Gasgeur uit metaal verwijderen

Als de gasfles voor propaan was dan zal er geen tetrahydrothiofeen in gezeten hebben. Ik hou het nog steeds op mercaptanen. Die zijn een beetje zuur en hebben blijkbaar met het ijzer gereageerd waardoor het "er aan vast zit". Wellicht dat het met zeer geconcentreerd sodawater kan lukken maar het er dan dagen lang in laten staan (helemaal tot de rand vullen). Risico is dan wel roestvorming waardoor je daarna weer moet gaan schuren of zo.
 
Je zou ook kunnen proberen om een gasbrandertje te gebruiken: de vlam langzaam over elke vierkante milimeter van de binnenwand van de fles leiden zodat de mercaptanen verbranden.

Berichten: 7

Re: Gasgeur uit metaal verwijderen

Goede tip! Bedankt!. Verder was ik benieuwd (puur uit interesse) wat het effect van de geur zou zijn als ik de binnenzijde zal laten zandstralen. Zou dit schelen? Of zal de geur hier niet mee verdwijnen?
 
Wat betreft de roestvorming, dit is voor mij niet zozeer een probleem, maar thanks voor het melden!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Gasgeur uit metaal verwijderen

Als je met zandstralen erin zou slagen alle ijzer/mercaptaan te verwijderen dan zou de geur ook weg moeten zijn.
Misschien toch simpeler om het eerst met een gasvlam te proberen.

Berichten: 7

Re: Gasgeur uit metaal verwijderen

Top, ga ik doen. Ik zal je spoedig het resultaat laten weten

Berichten: 391

Re: Gasgeur uit metaal verwijderen

Stralen (grit, glas ed) zou ik echt niet doen.
Het metaaloppervlak wordt zeer ruw en gaat supersnel roesten.
Gestraalde oppervlakken moet je ook direct met een epoxyprimer spuiten om dus de roestvorming te voorkomen.
 
Verwarmen lijkt mij beter.

Berichten: 7

Re: Gasgeur uit metaal verwijderen

Het is even een poosje stil geweest, maar gisteren had ik de tijd om even te testen wat er gebeurde met het schoonbranden. Dit lijkt goed te werken. Als het goed is is de gasgeur nu helemaal verdwenen. Tijdens het verwarmen zie je op de plek waar de gasfles warm gemaakt wordt een soort condens ontstaan die verdwijnt. Is dit dan het laatste beetje gas wat in het metaal zat wat je voor die tijd bleef ruiken?
 
 
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Gasgeur uit metaal verwijderen

Sebast schreef: Tijdens het verwarmen zie je op de plek waar de gasfles warm gemaakt wordt een soort condens ontstaan die verdwijnt. 
 
ik denk eerder dat dat gewoon waterdamp uit de vlam is die condenseert op dat nog relatief koele oppervlak.
Je "gasgeur" is vermoedelijk een restantje ethaanthiol , daar is bijna niks van nodig om dat te ruiken, als je dat als vloeistofdruppeltjes uit het metaal zou zien komen dan vlucht iedereen het huis uit van de stank. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Gasgeur uit metaal verwijderen

Ik had er nog een filmpje van gemaakt, misschien spreekt dit wat meer.
 
https://youtu.be/Kg-G0FT_gV4

Reageer