Herstellen contrabarometer

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Herstellen contrabarometer

ik heb een contrabarometer gekregen die niet volgens de regels werd veplaatst. De olie heeft zich onderaan vermengd met het kwik. Nu is het mij gelukt door veelvuldig bewegen deze beiden terug te scheiden. Er zijn nog twee kleine druppels olie onderaan in de bochten zichtbaar. Ik vermoed dat deze de meting niet zullen beïnvloeden. Als ik de afstand meet tussen het kwikniveau bovenaan en de scheidingsgrens tussen kwik en olie onderaan meet ik 77 cm. Echter is de waarde die ik aflees niet in overeenstemming met deze kwikkolom. Ik lees af 785 mm. In bijlage 3 foto's waarvan één toont hoe onderaan beide vloeistoffen waren vermengd.
Waarom lees ik 785 mm af bij een kwikkolom van 777mm. Ik vermoed dat er olie ontbreekt. Graag wat raad.
gn, Marc
Bijlagen
003.jpg
003.jpg (31.79 KiB) 4120 keer bekeken
002.jpg
002.jpg (39.72 KiB) 4120 keer bekeken
001.jpg
001.jpg (42.18 KiB) 4120 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Herstellen contrabarometer

Er als geen kwik verloren is gegaan, kan je de barometer ijken met de huidige schaal en met de bekende luchtdruk in je woonplaats, hiervoor kan je op de site van de KNMI de actuele barometer stand vinden, Dan weet je of er olie bij moet of niet.
 
Nog wel even corrigeren voor de hoogte waarop je woont, de KNMI is op zeeniveau.
 
Als er kwik uit is zal de schaal opnieuw moeten worden vastgesteld.
 
De olie kolom oefent ook wat druk uit op de kolom kwik, de SG van de olie is 1,047.
Er zijn nog enkele topics over dit onderwerp, als je bij zoeken het woord contrabarometer gebruikt.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Reageer