[scheikunde] hoeveelheid permanganaat in kaliumpermanganaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8

hoeveelheid permanganaat in kaliumpermanganaat

hallo,
ik moet voor scheikunde een opdracht doen alleen snap ik een van de vragen niet
de vraag is:1.    Bereken hoeveel gram kaliumpermanganaat je nodig hebt om 250 mL van de gevraagde oplossing te maken.
de gevraagde oplossing hierbij is permanganaat 
ik dacht dus dat ik de 250 mL permanganaat eerst moest omrekenen naar massa maar ik kan nergens de dichtheid hiervan vinden, kan iemand mij hierbij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: hoeveelheid permanganaat in kaliumpermanganaat

De gevraagde oplossing zal een bepaalde concentratie hebben. Daar moet je mee verder rekenen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8

Re: hoeveelheid permanganaat in kaliumpermanganaat

ik heb alleen de concentratie van het kaliumpermanganaat, niet die van het permanganaat. dit is 0,090 M

Berichten: 8

Re: hoeveelheid permanganaat in kaliumpermanganaat

Marko schreef: De gevraagde oplossing zal een bepaalde concentratie hebben. Daar moet je mee verder rekenen.
ik heb alleen de concentratie van het kaliumpermanganaat, niet die van het permanganaat. dit is 0,090 M

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: hoeveelheid permanganaat in kaliumpermanganaat

Kun je eens de precieze opdrachtbeschrijving posten?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 8

Re: hoeveelheid permanganaat in kaliumpermanganaat

         Onzichtbare inkt (mag ook met 2 personen)
Als oxaalzuur met kaliumpermanganaat reageert dan verdwijnt de paarse kleur van het permanganaation. De snelheid van de reactie is van meerdere factoren afhankelijk. Je kan deze reactie gebruiken om onzichtbare inkt te maken. Papier geimpregneerd met een oxaalzuuroplossing beschrijven met inkt van kaliumpermanganaat. Hoe lang duurt het voor de inkt ontkleurt?
De kaliumpermanganaatoplossing ga je zelf maken en stellen om de precieze concentratie te bepalen.
Benodigdheden:
-          0,090 M kaliumpermanganaatoplossing
-          Oplossing van oxaalzuur in ethanol, verzadigd (12 g L-1 ), uitgaande van deze oplossing maak je nog twee oplossingen met andere concentraties dmv verdunnen.
-          Vellen filtreerpapier
 
Voorbereiding:
1.    Stel de met behulp van de halfreacties de  vergelijking op van de totaalreactie van oxaalzuur met kaliumpermanganaat.
2.    Bereken de molariteit van de oplossing van oxaalzuur in ethanol
3.    Bereken hoeveel gram kaliumpermanganaat je nodig hebt om 250 mL van de gevraagde oplossing te maken.
4.    Zoek een voorschrift om de oplossing te stellen. Leg dit voorschrift eerst voor aan de TOA’s
Uitvoering:
1.    Maak en stel de kaliumpermanganaatoplossing.  Maak de drie oxaalzuuroplossingen dmv verdunning.
2.    Dompel het filtreerpapier in de oplossingen en laat het daarna drogen.
3.    Als de papieren goed droog zijn teken je erop met de kaliumpermanganaatoplossing en meet je de tijd totdat de tekst verdwenen is.
In het verslag:
Het verslag bevat het maken en stellen van de kaliumpermanganaatoplossing, en de resultaten van de proeven met de reactiesnelheden. Is er een verband tussen de concentratie en de tijd tot de inkt verdwenen is?

het gaat om vraag 3

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: hoeveelheid permanganaat in kaliumpermanganaat

ClaudiaDoorn schreef: ik heb alleen de concentratie van het kaliumpermanganaat, niet die van het permanganaat. dit is 0,090 M
 
Wat weet je over zouten van kalium?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8

Re: hoeveelheid permanganaat in kaliumpermanganaat

Marko schreef:  
Wat weet je over zouten van kalium?
dat zegt me niks

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: hoeveelheid permanganaat in kaliumpermanganaat

Je weet niet dat kaliumzouten altijd goed oplosbaar zijn?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8

Re: hoeveelheid permanganaat in kaliumpermanganaat

Marko schreef: Je weet niet dat kaliumzouten altijd goed oplosbaar zijn?
nu wel ;)
moet ik hier iets mee met de berekening dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: hoeveelheid permanganaat in kaliumpermanganaat

Als je weet dat kaliumzouten goed oplosbaar zijn, wat weet je dan over de concentratie permanganaat-ionen in een 0,090 M kaliumpermanganaat-oplossing?
 
Misschien nog even terug: wat is de molecuulformule van kaliumpermanganaat? En wat is de formule van het permanganaat-ion?
 
Ik vind het overigens raar dat je wel aan de gang bent met redoxreacties en titraties, maar dat er geen belletje gaat rinkelen als het gaat over zouten, oplosbaarheid, en concentratie van ionen bij het oplossen van zouten. Misschien moet je nog een keertje terugbladeren in je boek.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8

Re: hoeveelheid permanganaat in kaliumpermanganaat

nee sorry maar dit hebben wij volgensmij nog niet gehad. (H5)
ik weet dat kaliumpermanganaat KMnO4 is en permananaat ion is MnO4
betekend de 0,090 mol dan de hoeveelheid kalium er in zit?
want M is toch de molariteit dus mol/L dacht ik
 
maar als ik de hoeveelheid permanganaat weet (250 mL) en
van de kaliumpermanganaat juist de molariteit moet ik dan niet 1 van deze 2 eerst omrekenen naar mol zodat ik beide of in MnO4 of in KMnO4 krijg?

Berichten: 772

Re: hoeveelheid permanganaat in kaliumpermanganaat

Zoals hierboven reeds werd aangehaald zijn alle kaliumzouten zeer goed oplosbaar in water. Hetzelfde geldt ook voor natrium (Na+), ammonium (NH4+) en nitraat (NO3-) bevattende zouten, maar dit even geheel terzijde. Dit impliceert dan ook dat verbindingen die opgebouwd zijn uit deze bestanddelen volledig gaan dissociëren in water. Of, met ander woorden, het chemisch evenwicht van onderstaande reactie ligt volledig naar rechts.
 
KMnO4 => K+ + MnO4-
 
Voor een algemene chemische reacti, voorgesteld door de vergelijking aA + bB => cC +dD geldt dat:
 
1/a nA = 1/b nB = 1/c nC = 1/d nD
 
Met a, b, c en d de stoïchiometrische voorgetallen (= reactiecoëfficiënten) en nA, nB, nC en nD het aantal mol van respectievelijk de componenten A,B,C en D.
 
Bovenstaande is basiskennis; deze leerstof wordt dan ook standaard geïntroduceerd in iedere cursus voordat je aan chemische reacties begint te rekenen. Pas je dit toe op jouw reactie dan kun je terugvinden dat:
 
1/1 nKMnO4 = 1/1 nK+ = 1/1 nMnO4-
 
Of:
 
n KMnO4 = n K+ = n MnO4-
 
m.a.w het aantal mol KMnO4 is gelijk aan het aantal mol permanganaat. Als je dus 0.090 mol/l KMnO4- hebt, dan komt dit overeen met 0.090 mol/l MnO4-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: hoeveelheid permanganaat in kaliumpermanganaat

ClaudiaDoorn schreef: nee sorry maar dit hebben wij volgensmij nog niet gehad. (H5)
ik weet dat kaliumpermanganaat KMnO4 is en permananaat ion is MnO4
betekend de 0,090 mol dan de hoeveelheid kalium er in zit?
want M is toch de molariteit dus mol/L dacht ik
 
maar als ik de hoeveelheid permanganaat weet (250 mL) en
van de kaliumpermanganaat juist de molariteit moet ik dan niet 1 van deze 2 eerst omrekenen naar mol zodat ik beide of in MnO4 of in KMnO4 krijg?
 
Dat lijkt me toch echt sterk. Als ik bijvoorbeeld zeg:
 
Je lost 1 mol NaCl op in demiwater. Na het oplossen zitten 1 mol Na+ en 1 mol Cl- ionen in het water.
Je lost 1 mol CaBr2 op in demiwater. Na het oplossen zitten 1 mol Ca2+ ionen en 2 mol Br- ionen in het water.
En los je 1 mol KMnO4 op, dan heb je na het oplossing 1 mol K+ en 1 mol MnO4- in je oplossing. Let op he, MnO4- want het is een ion.
 
Maar goed, er zouden er toch echt allerlei belletjes moeten rinkelen, want dat is Havo 4 stof. En belangrijker dan wanneer je het hebt gehad, het is de basis voor alle berekeningen die je bij deze opgave moet doen.
 
Terug naar jouw opgave. Er is gegeven dat je een 0,090 M KMnO4 oplossing moet maken. Dus door een bepaalde hoeveelheid KMnO4 (een zout, een vaste stof die je afweegt) en een bepaald volume water bij elkaar te doen. Ik heb een beetje het idee dat het mis gaat omdat je geen onderscheid maakt tussen KMnO4 en KMnO4 oplossing, dus vandaar dat ik dit nog even extra aanstip.
 
Die M staat voor molair en dat betekent inderdaad dat 1 mol per liter is opgelost. Voor een 1 M oplossing moet in 1 liter oplossing dus 1 mol KMnO4 terecht komen. En in 2 liter oplossing, 2 mol.
 
Hoeveel mol heb je nodig om 1 liter van een 0,090 M oplossing te maken?
En hoeveel mol heb je dus nodig om 250 mL van een 0,090 M oplossing te maken?
 
En als je weet hoeveel mol je nodig hebt, hoe reken je dan uit hoeveel gram dat is?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8

Re: hoeveelheid permanganaat in kaliumpermanganaat

Marko schreef:  
Dat lijkt me toch echt sterk. Als ik bijvoorbeeld zeg:
 
Je lost 1 mol NaCl op in demiwater. Na het oplossen zitten 1 mol Na+ en 1 mol Cl- ionen in het water.
Je lost 1 mol CaBr2 op in demiwater. Na het oplossen zitten 1 mol Ca2+ ionen en 2 mol Br- ionen in het water.
En los je 1 mol KMnO4 op, dan heb je na het oplossing 1 mol K+ en 1 mol MnO4- in je oplossing. Let op he, MnO4- want het is een ion.
 
Maar goed, er zouden er toch echt allerlei belletjes moeten rinkelen, want dat is Havo 4 stof. En belangrijker dan wanneer je het hebt gehad, het is de basis voor alle berekeningen die je bij deze opgave moet doen.
 
Terug naar jouw opgave. Er is gegeven dat je een 0,090 M KMnO4 oplossing moet maken. Dus door een bepaalde hoeveelheid KMnO4 (een zout, een vaste stof die je afweegt) en een bepaald volume water bij elkaar te doen. Ik heb een beetje het idee dat het mis gaat omdat je geen onderscheid maakt tussen KMnO4 en KMnO4 oplossing, dus vandaar dat ik dit nog even extra aanstip.
 
Die M staat voor molair en dat betekent inderdaad dat 1 mol per liter is opgelost. Voor een 1 M oplossing moet in 1 liter oplossing dus 1 mol KMnO4 terecht komen. En in 2 liter oplossing, 2 mol.
 
Hoeveel mol heb je nodig om 1 liter van een 0,090 M oplossing te maken?
En hoeveel mol heb je dus nodig om 250 mL van een 0,090 M oplossing te maken?
 
En als je weet hoeveel mol je nodig hebt, hoe reken je dan uit hoeveel gram dat is?
ooh ja nu snap ik het, bedankt!
 
voor 1 liter heb ik dus 0,090 mol en voor 250 mL heb ik dus 0,90/4=0,0225 mol nodig
dit is massa=mol x mw=0,0225 x 118,94= 2,68 g

Reageer