[scheikunde] Scheikunde Practicum bruistablet.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Scheikunde Practicum bruistablet.

Hallo allemaal, 
 
Wij hebben de opdracht gekregen om een bruispoeder te maken dat in een bruistablet gebruikt kan worden. Dit bruispoeder gaan we maken van natriumwaterstofcarbonaat. 
Vervolgens moeten we onderzoeken of het oplossen van een bepaalde stof wordt versneld door het met het bruispoeder te combineren. Die bepaalde stof is niet gegeven, welke stof(fen) kunnen wij hiervoor het best gebruiken?
 
 
Alvast bedankt! 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Scheikunde Practicum bruistablet.

stel eens eerst een reactievergelijking op om natriumbicarbonaat te laten reageren tot gasvorming.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12

Re: Scheikunde Practicum bruistablet.

Hallo,

We hebben de volgende reactievergelijking gevonden:

Eerst NaHCO3 —> Na + HCO3

Vervolgens met citroenzuur:

HCO3 + C6H8O7 —> CO2 + H2O + C6H7O7

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Scheikunde Practicum bruistablet.

Opmerking moderator

maak spv gebruik van de sub- en superscript functies bij het schrijven van reactievergelijkingen. daarnaast maak de vergelijking volledig! inclusief de juiste dissociaties
 

citroenzuur is een mogelijkheid, zeker omdat dit ook een vaste stof is welke in een bruistablet geperst kan worden en oplost bij contact met water. 

 

over een stof oplossen, denk eens aan stoffen als calcium of magnesium ionen. voorbeeld, zie https://www.kruidvat.nl/kruidvat-calcium-magnesium-bruistabletten/p/569261 bepaalde ionen daarvan lossen niet op in water maar kunnen door een bruistablet wel gedispergeerd worden in water waardoor je het medicijn makkelijker kan innemen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer