Springen naar inhoud

Rayleigh golven

• Log in om te kunnen reageren

WillemHoog

WillemHoog

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2018 - 11:14

Goedemiddag,

Ik ben voor een project een golfslagsimulator aan het ontwerpen en bouwen.

Nu loop ik vast bij het concept Rayleigh golven.

Waar komen deze golven voor? komen deze uitsluitend in vaste stoffen voor of is een rayleigh golf in water ook mogenlijk?

Volgens wikipedia komen deze golven voornamelijk voor in water: https://nl.wikipedia...ki/Rayleighgolf

Maar volgens de volgende site komen rayleigh golven weer uitsluitend in vaste stoffen voor:

http://natuurkunde.v...WaveMotion.html

Als deze golven ook in water voorkomen, wanneer nemen we dan deze golven waar ipv. normale watergolven (waarvan de waterdeeltjes met de klok mee draaien).

Alvast bedankt!

Willem Hoogervorst

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bladerunner

Bladerunner

• >250 berichten
  • 634 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 februari 2018 - 15:08

In de Engelse Wikipedia staat het beter uitgelegd.

Het komt er op neer dat een Rayleigh golf altijd in de directe omgeving van een oppervlak ontstaat. Dit kan dan zowel een vaste stof zijn (de grond b.v. tijdens een aardbeving) maar ook golven op zee kunnen Rayleigh golven veroorzaken. Dus de Rayleigh golf is dan niet in het water zelf, maar is er een product van want ze ontstaan net boven een oppervlak.

WillemHoog

WillemHoog

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2018 - 08:42

Maar als de Reyleigh golf niet in het water voorkomt, maar slechts een product is van een watergolf dat zich net boven het oppervlak bevind.

Zijn het dan de luchtdeeltjes boven het wateroppervlak die een Reyleigh golf vormen?

Als ik nu de nederlandse Wikipedia bekijk, word er in de eerste zin gezegd:

Een Rayleighgolf of Oppervlakte-akoestische golf (Engels: surface acoustic wave of SAW) is in de natuurkunde een type golf, dat zich over een oppervlakte (dus in 2 dimensies) uitbreidt (een oppervlaktegolf). Dit type golven komt voor in wateroppervlakten. Zee- of oceaangolven zijn bijvoorbeeld Raleighgolven

Terwijl er in de Engelse Wikiperdia het volgende word gezegd:

Rayleigh waves are a type of surface acoustic wave that travel along the surface of solids

Nu staat er in de Engelse Wikipedia wel 'travel along the surface' dus dan zou je zeggen dat hij langs de golf van de zeeboden zou bewegen en zo een Reyleigh golf in het water creeerd

Verwarring is bij mij aanwezig  :P

Bladerunner

Bladerunner

• >250 berichten
  • 634 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2018 - 19:31

Misschien heb je hier iets aan?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures