[scheikunde] Oxaalzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Oxaalzuur

Bij een oefenopdracht van scheikunde moet ik oxaalzuur in structuurformule schrijven, zie bestand
Vervolgens moet ik de vergelijking opstellen van de reactie die optreedt als oxaalzuur in water oplost in molecuulformules. En vervolgens uitleggen waarom de 2de ionisatiestap weinig optreedt.
 
Weet iemand toevallig hier antwoord op? 
 
Alvast bedankt.
 
   
Bijlagen
IMG_9354.jpg
IMG_9354.jpg (22.25 KiB) 1089 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Oxaalzuur

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Oxaalzuur

De 2e ionisatiestap treedt nauwelijks op. Er moet dus "iets" in het molecuul zijn dat dat H-tje extra sterk vast houdt.
 
Teken de structuur van het HC2O4- ion eens, en kijk eens wat er voor zou kunnen zorgen dat dat H'tje meer vastgehouden wordt?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 161

Re: Oxaalzuur

Het viel me op dat je de ---OHgroepen achterstevoren tekent. Ik neem aan dat je weet hoe ze wèl zitten?
Onvoorstelbaar knap hoe Maxwell de formules voor elektro/magnetische golven al in 1865 bedacht,

vijfentwintig jaar vóór het eerste radiosignaal (Morse, 1890)

Berichten: 3

Re: Oxaalzuur

Ik heb geprobeerd de reactie in water op te schrijven. Zie afbeelding.
 
Zijn dit de juiste reacties? Zo ja, waarom treedt de 2de ionisatiestap nauwelijks op?
Bijlagen
IMG_940318663.jpg
IMG_940318663.jpg (56.36 KiB) 1082 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oxaalzuur

Vergelijk voor beide ionisatiestappen eens de waarden van de bijbehorende zuurconstanten. Wat kun je aan de hand daarvan concluderen?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 3

Re: Oxaalzuur

Bedankt ik snap het! :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Oxaalzuur

Tamarabe schreef: Bedankt ik snap het! :)
Graag gedaan. :)
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Oxaalzuur

Tamarabe schreef: Ik heb geprobeerd de reactie in water op te schrijven. Zie afbeelding.
 
Zijn dit de juiste reacties? Zo ja, waarom treedt de 2de ionisatiestap nauwelijks op?
O jee, en check je even de lading vooraf en achteraf bij je vergelijkingen? Klopt nog iets niet.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer