[scheikunde] Fenolen en vooronderzoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Fenolen en vooronderzoek

Dag iedereen

Vandaag tijdens het labo, werd mij iets verteld en ik ben er niet van overtuigd dat het juist is wat mij verteld werd.

Stel je krijgt een onbekende stof. (Die is effectief wat ik gedaan heb in het labo)

Je doet elementanalyse op N en die is positief.

Je doet de verbrandingstest en je krijgt zwarte dampen en C rest in het kroesje.

Oplosbaarheidstesten:
° lost niet op in water
° lost op in 5% NaOH

° lost niet op in 5% NaHCO3
 
We moesten in het algemeen besluit kunnen aangeven voor welke functionele groepen er in een volgende labo aldanniet getest gaat worden.

Ik heb opgeschreven dat ik zeker op fenolen en nitroverbindingen ga testen. Zeker niet op carbonzuren want die zitten in klasse A1. Testen op neutrale groepen indien er genoeg tijd is. En ook op amines testen indien er tijd over is.

Het is dat laatste waar het schoentje knelt. Ze zeggen dat als je een fenol hebt met daarop op een NH2 groep dat die verbinding dan neutraal is. En niet in oplosbaarheidsklasse A2 zal zitten maar in klasse M. Klopt deze stelling of niet?

Ik heb hier mijn twijfels over. Wie zegt dat de aminogroep en fenolgroep elkaar volledig opheffen? Zonder pKa waardes te kennen, kan dat toch niet met zekerheid zeggen. Misschien heeft de onbekende twee fenolgroepen en één aminogroep.

Kan iemand hier wat duidelijkheid in brengen?
 
(Dit was trouwens een inleidend labo, dus de classificatietesten van elke functionele groep zijn nog niet gezien in de les)

Groetjes Valerio

Reageer