Batterij opladen en microcontroller voeden

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Batterij opladen en microcontroller voeden

Goeie dag,
 
Ik ben bezig met het ontwerpen van een bidirectionele dc-dc converter.
Tijdens het ontladen van de batterij is de converter een boost converter en bij het opladen een buck converter.
Hierbij wordt de converter gevoedt met een batterij en geregeld met een microcontroller.
 
Het probleem is dat de microcontrollers ook gevoedt worden met de batterij.
Als de batterij opgeladen moet worden, moet eerst de converter aangestuurd worden door de microcontrollers om het een buck converter van te maken.
Maar hoe kan ik de microcontrollers dan voeden?
 
 

Berichten: 12.262

Re: Batterij opladen en microcontroller voeden

Ik neem aan dat die uC een veel lagere spanning nodig heeft dat de panelen leveren of de accu in ontladen toestand kan leveren, terwijl het verbruik van die uC in het niet valt bij de rest.
 
In zo'n geval kun je denk ik het beste de uC voeden uit een aparte spanningsregulator, de gevoed wordt via twee diodes: eentje vanaf het paneel en de andere vanaf de accu. 
 
Voordeel van een dergelijke aanpak is dat je controller altijd stroom krijgt als er wat beschikbaar is, zelfs als de accu's compleet ontladen zijn en er weer licht op de panelen valt. Het is an sich niet de meest efficient mogelijke aanpak, maar wel heel eenvoudig te bouwen, en die paar mA voor de controller maken weinig uit op het totale systeem.
 
Afgezien daarvan kun je meestal de controller sowieso wel voeden uit de accus, tenzij je iets gebruikt dat zeer diepe ontlading toelaat. Als je iets als lithium of lood-zuur accu's gebruikt heb je altijd wel genoeg spanning over om die paar mA te leveren voor je controller, en mocht het ooit gebeuren dat dat niet zo is kun je even bijladen uit een externe voeding. 
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Batterij opladen en microcontroller voeden

Benm schreef: Ik neem aan dat die uC een veel lagere spanning nodig heeft dat de panelen leveren of de accu in ontladen toestand kan leveren, terwijl het verbruik van die uC in het niet valt bij de rest.
 
In zo'n geval kun je denk ik het beste de uC voeden uit een aparte spanningsregulator, de gevoed wordt via twee diodes: eentje vanaf het paneel en de andere vanaf de accu. 
 
Voordeel van een dergelijke aanpak is dat je controller altijd stroom krijgt als er wat beschikbaar is, zelfs als de accu's compleet ontladen zijn en er weer licht op de panelen valt. Het is an sich niet de meest efficient mogelijke aanpak, maar wel heel eenvoudig te bouwen, en die paar mA voor de controller maken weinig uit op het totale systeem.
 
Afgezien daarvan kun je meestal de controller sowieso wel voeden uit de accus, tenzij je iets gebruikt dat zeer diepe ontlading toelaat. Als je iets als lithium of lood-zuur accu's gebruikt heb je altijd wel genoeg spanning over om die paar mA te leveren voor je controller, en mocht het ooit gebeuren dat dat niet zo is kun je even bijladen uit een externe voeding. 
Ik snap even niet wat je bedoelt met spanningsregulator en 2  diodes tussen batterij en paneel.
Kun je misschien een simpele schakeling ervan laten zien?

Reageer