Bloedtransfusie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 52

Bloedtransfusie

Hallo,
 
het bloedplasma bevat dus antistoffen tegen bloedgroepen waarvan er andere antigenen op de rode bloedcellen zitten dan je 'eigen'. Nu wordt gezegd dat in geval van nood er bloed van andere bloedgroepen toegediend kan worden na het filteren er van wat betekent dat er geen bloedplasma mee gaat tijdens de transfusie. Nu klinkt dit in eerste instantie logisch maar hoe zit het dan met de antistoffen die aanwezig zijn in je al aanwezige eigen bloed? Die gaan dan toch alsnog reageren op de antigenen op de nieuwe rode bloedcellen?
 
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bloedtransfusie

Opmerking moderator

Verplaatst naar het vakforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 383

Re: Bloedtransfusie

Beste Abbyvdh, waar heb je dit vandaan? Het kan aan mij liggen maar volgens mij is dit te ver gezocht, verder dan ik weet, althans. Zonder het plasma, is er dan geen antistollingsmiddel meer nodig? En kan je dan een transfusie doen? Dan blijven toch, zoals je zegt, de antigenen op de eigen RB'en en dit komt niet goed denk ik zo.
 
Filteren ken ik als het tegenhouden van de witte bloedcellen van het donorbloed (leukocytendepletie) zodat je eigen WB'en geen (of zo min mogelijk) afweerreactie tegen de WB'en van het donorbloed kunnen maken. Maar dan gaat het nog steeds om compatibele bloedgroepen.
 
In elk geval, als je reeds beschikt over deze techniek, dan ben je in een ziekenhuis en dan zal je de juiste bloedgroep toch kunnen bepalen!?
 
Hou me zeker op de hoogte want het kan zijn dat ik iets belangrijks gemist heb ;)

Reageer