Springen naar inhoud

batterijen, vrieskou en startkabels

• Log in om te kunnen reageren

dannypje

dannypje

• >250 berichten
  • 684 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 maart 2018 - 14:43

Ik las onlangs in de krant dat als de batterij leeg is (dikwijls door de kou deze dagen), je _geen_ startkabels mag gebruiken om de elektronica in moderne auto's niet te beschadigen.

Ik wil dat wel aannemen, maar ergens 'wringt' dat toch een beetje. Een batterij is een batterij, of ze nu in de eigen auto staat of in de auto ernaast.

Waarom mag je nu (ineens) geen startkabels meer gebruiken ?

In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Olof Bosma

Olof Bosma

• >250 berichten
  • 661 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 maart 2018 - 16:05

Als elektronica ergens robuust moet zijn, is het wel in auto's. Het parallel schakelen van een andere accu zou dus geen enkel probleem mogen zijn.
Het enige dat ik kan bedenken is het gevaar van verkeerd gepoold verbinden. De lege accu kan praktisch geen weerstand meer bieden dus het hele boordnet poolt om. Dat kan funest zijn voor elektronica.
Dus, zolang je zorgvuldig de externe accu correct verbindt (+ aan +; - aan -) kan ik niets bedenken dat problemen oplevert. 

dat wel natuurlijk

Rola

Rola

• >100 berichten
  • 148 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2018 - 12:57

Bij het losmaken kunnen er piekspanningen bij het hulp voertuig ontstaan, de anwb geeft dit oa ook aan. Bij gebruik van een losse accu dus niet.

boertje125

boertje125

• >250 berichten
  • 362 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 maart 2018 - 21:41

- kan je beter op het motorblok aansluiten bij de te starten auto

in verband met explosie gevaar als je een vonk maakt bij de accu van de te starten auto

voor het hele verhaal zie

https://www.accudien...tartkabels.html

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures