batterijen, vrieskou en startkabels

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

batterijen, vrieskou en startkabels

Ik las onlangs in de krant dat als de batterij leeg is (dikwijls door de kou deze dagen), je _geen_ startkabels mag gebruiken om de elektronica in moderne auto's niet te beschadigen.
Ik wil dat wel aannemen, maar ergens 'wringt' dat toch een beetje. Een batterij is een batterij, of ze nu in de eigen auto staat of in de auto ernaast.
Waarom mag je nu (ineens) geen startkabels meer gebruiken ?
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: batterijen, vrieskou en startkabels

Als elektronica ergens robuust moet zijn, is het wel in auto's. Het parallel schakelen van een andere accu zou dus geen enkel probleem mogen zijn.
Het enige dat ik kan bedenken is het gevaar van verkeerd gepoold verbinden. De lege accu kan praktisch geen weerstand meer bieden dus het hele boordnet poolt om. Dat kan funest zijn voor elektronica.
Dus, zolang je zorgvuldig de externe accu correct verbindt (+ aan +; - aan -) kan ik niets bedenken dat problemen oplevert. 
dat wel natuurlijk

Berichten: 270

Re: batterijen, vrieskou en startkabels

Bij het losmaken kunnen er piekspanningen bij het hulp voertuig ontstaan, de anwb geeft dit oa ook aan. Bij gebruik van een losse accu dus niet.

Berichten: 863

Re: batterijen, vrieskou en startkabels

- kan je beter op het motorblok aansluiten bij de te starten auto
in verband met explosie gevaar als je een vonk maakt bij de accu van de te starten auto
 
voor het hele verhaal zie
https://www.accudienst.nl/h/355/hoe-gebruik-je-startkabels.html

Reageer