Beginnen bij het begin

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Beginnen bij het begin

Dag beste leden,
 
Ik zou graag wiskunde stapsgewijs willen leren vanaf het begin, ik ben over de dertig nu en heb eigenlijk vanaf de middelbare school geen wiskunde meer gezien. Zelfs de rekenkunde beheers ik niet goed meer, daarmee bedoel ik dan de breuken, machten, wortel trekken etc.
 
Het is echter zo dat ik wiskunde zeer interessant blijf vinden en ik zou graag op gevorderd niveau wiskunde beheersen, ik weet alleen niet goed waar ik moet beginnen. Via internet cursussen volgen of naar de bibliotheek of boeken kopen misschien?
 
Zijn er mensen die meer weten wat juiste boeken betreft, ik heb al eens wat boeken bekeken maar veel schrijvers gaan naar mijn mening te snel vooruit en de uitleg is echt basis. Graag wat titels indien mogelijk en advies, commentaar of kritiek is welkom!
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Beginnen bij het begin

Zaken als breuken, machten en wortels (evenals wat eenvoudige meetkunde en goniometrie) zijn essentieel. Dat moet je sowieso leren. Maar als je wiskunde verder enkel voor je plezier wilt beoefenen, zou ik nadat de basis gelegd is gewoon die onderwerpen uitdiepen die je speciale belangstelling hebben. Dat is het leukste en daarvoor ben je ook het meeste gemotiveerd.
 
Op YouTube staan heel leerzame video's over allerhande wiskundige onderwerpen. Ook zijn van het internet veel gratis wiskundeboeken in pdf-vorm legaal te downloaden. Tweedehands wiskundeboeken zijn vaak ook niet zo duur. Verder staan er ook op dit forum cursussen over wiskundige onderwerpen. En ten slotte kun je hier allerhande specifieke vragen stellen.

Berichten: 142

Re: Beginnen bij het begin

Kijk eens op internet op Kahn Academy. De nederlandse versie biedt een goed begin. Ik weet niet hoe het met je engels staat maar de engelstalige versie van Kahn Academy is best uitgebreid en biedt meer verdieping.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Beginnen bij het begin

google eens met "van de craats"
 
https://www.bol.com/nl/f/basisboek-wiskunde-2e-editie/30506946/
 
Er is ook een basisboek rekenen. Beter ga je m.i. niet vinden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Beginnen bij het begin

Het is altijd leuk om eens naar een openbare Bibliotheek te gaan, en daar te zien wat ze hebben bij de SISO codes 510-519. Daar staan wiskundige onderwerpen. Ik kan me voorstellen dat er ook wiskunde boeken staan voor de middelbare school, op verschillende niveau's.
 
Als je specifiekere boeken of andere/meer schoolboeken wil zien, zou je naar de bib van een Fontys Hogeschool kunnen gaan, of naar de bib van een universiteit, of van een technische universiteit. Altijd leuk om eens in het echt te bladeren.

Berichten: 5

Re: Beginnen bij het begin

Ik ben zelf 26 en had vanaf mijn 16e ook geen wiskunde meer gehad. Ik herinnerde me er dan ook vrij weinig van en beheerste de basisvaardigheden ook niet meer. Vorig jaar ben ik begonnen met de boekenreeks Getal & ruimte VWO A Deel 1 t/m 4 (=VWO 4-6) (tip: Marktplaats of 2e hands online boekenwinkels) en ben er zo goed als mee klaar :) De voorkennis welke nodig is voor het betreffende hoofdstuk wordt telkens opnieuw toegelicht. Filmpjes op websites zoals http://wiskundeacademie.nlhebben me erg veel geholpen. 
Er gaan wat uren in zitten maar het beheersen van de kennis maakt dat voor mij allemaal goed.
Veel succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Beginnen bij het begin

Jan van de Craats heeft wel fijne boeken. Maar als je het helemaal alleen doet zonder dat je iemand aan zijn mouw kan trekken, zou ik het combineren met wat videomateriaal op youtube/khan
 
Hoewel deze vent soms wat irritant is, heeft hij wel veel meteriaal over verschillende onderwerpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Beginnen bij het begin

Ik vraag mij af wat het voor zin heeft verdere tips te plaatsen. Op het profiel van de topic starter lees ik:

 
Scoop79

Lid geworden: 04 mrt 2018

Offline Laatste activiteit: 04 mrt 2018 23:12

Kortom: onze bijdragen worden waarschijnlijk niet meer gelezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Beginnen bij het begin

Het nut van een forum is nu juist dat ook anderen baat zouden kunnen hebben van berichten die geplaatst worden. Anders kun je discussies beter per e-mail afdoen, dan hebben anderen er ook geen last van.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Beginnen bij het begin

Ik dank u allen voor de reacties.

Berichten: 1

Re: Beginnen bij het begin

Beste,
 
Zelf zou ik graag natuurwetenschappen verder studeren, spijtig genoeg heb ik op school nooit mijn boeken opgedaan.
 
Nu heb ik er veel spijt van.
 
Mijn wiskunde achtergrond is ook Nihil. Wel wil ik er aanbeginnen maar heb ook geen enkele clue hoe ik moet starten.
 
Als ik opzoekingen doe vind ik natuurlijk duizend en een dingen over wiskunde en heb ik overvloed aan informatie.
 
Met wat begin ik ?
 
  • 1. Figuren
  • 2. Getallen
  • 3. Hoeken
  • 4. Formules
  • 5. Rekenen in de praktijk
  • 6. Formules en letters
  • 7. Vlakke figuren
  • 8. Herleiden van machten
  • 9. Meten
  • 10. Procenten en grafieken
 
Elk studiejaar afgaan ? Tot ik alles van het middelbaar onder de knie heb ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Beginnen bij het begin

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Beginnen bij het begin

Zie post #4, ik sluit me daarbij aan.
Ik gebruik dat boek standaard als ik iemand help met voorbereidingen voor examens e.d.
 
Doe iedere dag een paar opgaven, en je schiet al snel op.
Als je dit boek beheerst heb je een aanzienlijke basis.
 
Het probleem is dat je geen docent hebt, niemand die je vertelt waarom alles is zoals het is.
Een boek werkt vooral goed als je de theorie al een keertje hebt gehoord.
Volwaardige zelfstudie, zal toch wel dat zijn. Zelf studeren.
Maar goed, daarvoor zijn al wat links gegeven, en er is tegenwoordig veel op YouTube en Wikipedia te vinden.
 
 
Ik raad ook het kanaal van numberphile aan. https://www.youtube.com/user/numberphile
Bekijk iedere dag 1 filmpje daarvan, 1 filmpje uit de serie eerder genoemd door mij,
maak 10 opgaven uit het eerdergenoemde boek. En werk de wiskunde sectie van Khan academy af.
 
Kijk, je zegt zelf al dat je 5~8 jaar achterstand hebt. Je zult dan aan de slag moeten.
Ik denk dat de combinatie van verschillende bronnen i.c.m. het zicht op progressie, motiveren werkt.
 
Succes.

Reageer