Springen naar inhoud

Samenvoegen van variabelen

• Log in om te kunnen reageren

Schaap27

Schaap27

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 maart 2018 - 15:59

Dag iedereen,

Ik had een korte vraag die ingewikkelder gaat lijken dan ze is.

Stel, ik heb 12 variabelen die elke aangeven welk gericht een persoon eet. Elke variabele heeft dezelfde categorische, nominale opdeling. '1=vis', '2=vlees', '3=vegetarisch', et cetera. 

Echter, een persoon kan zowel vis als vlees eten. Daarom zijn er twaalf verschillende variabelen. Zodat in variabele 1 bv. staat '1' (voor vis) staat en in variabele twee '2' (voor vlees) staat. 

Echter, ik zou graag al deze verschillende variabelen samenvoegen. Het is nogal onzinnig om twaalf verschillende variabelen te hebben. 

Hoe ga ik best aan het werk om een nieuwe variabele te maken die dezelfde categorische opdeling gebruikt (dus nog steeds '1=vis' en '2=vlees'), maar toch alles samenvoegt van alle variabelen? 

Bedankt op voorhand! 

(mijn versie van SPSS is versie 25, en ik gebruik windows 7).

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Back2Basics

Back2Basics

• >250 berichten
  • 596 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 maart 2018 - 17:35

Helpt het om een verzameling te maken met 12 variabelen, 1-9, aangevuld met a, b, en c? Dan kun je combinaties maken met de afzonderlijke variabelen, onder andere 11, 12, 13, .., 19, 1a, 1b,, 1c. Zo staat 12 voor {vis, vlees}, en 13 voor {vis, vegetarisch}.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures