Wie schafte slavernij af? Was er overal slavernij?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 55

Wie schafte slavernij af? Was er overal slavernij?

Lieve historici,

Ik weet dat de oude Grieken slaven hielden, Afrika dacht ik ook, de Inca's geloof ik niet, en van Azië heb ik geen verstand.
Is het afschaffen van de slavernij een prestatie van de Verlichting? Of van het Christendom?
Als er een feestdag van gemaakt zou worden, wat zou dan een geschikte dag zijn om het te vieren?
Dank,
Jelle

Berichten: 1.331

Re: Wie schafte slavernij af? Was er overal slavernij?

Bij mijn weten is de slavernij wereldwijd gezien nooit volledig afgeschaft.
Er zijn per land of werelddeel periodes geweest dat het zelfs 'normaal' was. Tijdens de VOC periode b.v. had niemand het over slavernij maar wat er toen gebeurde wordt nu wel zo genoemd.
 
Als je het echter alleen over Nederland hebt: Wij waren het laatste Europese land dat in op 1 juli 1863 slavernij officieel afschafte. (Dat was 30 jaar na het Verenigd Koninkrijk) Maar dat betekende niet dat iedereen plotseling zijn slaven ook vrij liet want in sommige delen van onze overzeese gebieden bestond het nog tot aan het begin van de 20e eeuw.
En het is zeer zeker geen 'prestatie' van b.v. het Christendom maar gewoon van de toenmalige politiek. En zoals gezegd: Met name in Azië zijn er mensen die onder zeer slechte werkomstandigheden jou kleren maken. En volgens een ruime definitie kun je dat gerust slaven noemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Wie schafte slavernij af? Was er overal slavernij?

Slavernij bestaat nog steeds, ook in Nederland: https://www.fairwork.nu/actueel/nieuws_van_fairwork/moderne-slavernij-in-amsterdam.html

Het afschaffen van slavernij is geleidelijk gebeurd. In de Westerse wereld waren de Franse revolutionairen de eerste (1794) maar Napoleon schafte dat een paar jaar later alweer af. Wel hebben de revolutionairen een zaadje geplant met betrekking tot mensenrechten, en daarmee ook slavernij in het bijzonder. Na de revolutie en na Napoleon kwam de kwestie ook bij het Congres van Wenen (1816) aan bod toen men ging bedenken hoe Europa er nou eigenlijk uit moest komen te zien. Maar het werd al vrij vlot weer terzijde geschoven.
 
In de 19e eeuw werd in Europa, en via Europese kolonies ook in andere werelddelen, werk gemaakt van het afschaffen van slavernij. Het gaat echter te ver om Europa hier alle credits voor te geven; toevallig was Europa op dat moment gewoon invloedrijk in de wereld. Bovendien: het Verenigd Koninkrijk was één van de eersten die slavernij afschaften maar dat had eerder een commerciële dan ideologische reden: Nederland was sterker in slavenhandel dan het VK en bovendien wilde men graag rust op in met name Afrika, wat een nieuwe afzetmarkt was geworden. Koning Willem I was het hier in 1814 mee eens en uiteindelijk kwam er 4 jaar later een wederzijds verdrag. Overigens waren wij gehaaid genoeg om dat verdrag niet voor het hele Koninkrijk te laten gelden, maar alleen voor het land Nederland.
 
Hoe dan ook; geleidelijk zag men in dat slavernij ook zijn nadelen had. In de 19e eeuw werd in steeds meer landen slavernij verboden. Deels door voornoemde commerciële overwegingen, deels door in opstand gekomen onderdrukten, deels door ideologische overwegingen. Wil je iets aanwijzen als wapenfeit dan is misschien de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, aangenomen op 10 december 1948 door de VN nog het meest voor de hand liggend denk ik. Maar zoals gezegd: slavernij bestaat nog steeds, verbod of niet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 55

Re: Wie schafte slavernij af? Was er overal slavernij?

Dank voor jullie reacties.
 
Bladerunner, waarom denk je dat ik geen fairtrade kleren koop? Biologisch ook nog! Al vanaf de eerste Kuyichi-broeken, begin vd eeuw.
Je zegt dat het 'gewoon' de politiek was die de slavernij afschafte, maar ik zoek naar de ideologie daarachter. Want 'gewoon' verandert er niks.
 
Ger, dus de Franse revolutionairen waren de eersten! Goed van ze!
 
Zijn er andere culturen geweest zoals de Inca's, waar geen slavernij was?
 
Nu een mooie tijdlijn gevonden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_abolition_of_slavery_and_serfdom
 
The <b>Society of the Friends of the Blacks</b> (<i><b>Société des amis des Noirs</b></i> or <i><b>Amis des noirs</b></i>) was a group of French men and women, mostly white, who were abolitionists. They opposed slavery, which was institutionalized in the French colonies of the Caribbean and North America, and the African slave trade. The Society was created in Paris in 1788, and operated until 1793, during years of the French Revolution.
During the five-year period that it operated, it published anti-slavery literature and frequently addressed its concerns on a substantive political level in the National Assembly of France. In February 1794, the National Assembly passed the Universal Emancipation decree, which effectively freed all colonial slaves and gave them equal rights. This decision was later reversed under Napoleon, who tried unsuccessfully to reinstitute slavery in the colonies and to regain control of Saint-Domingue.
 

Berichten: 1.331

Re: Wie schafte slavernij af? Was er overal slavernij?

Ik denk dat er geen enkel (kleding)merk of bedrijf is dat kan garanderen dat de kleren niet uit een 'sweatshop' komen. Dat heeft te maken met het feit dat deze producten vaak ver buiten de grenzen gemaakt worden waardoor en weinig tot geen zicht op is.
 
Afschaffing van de slavernij had geen achterliggende ideologie. Wel een publieke opinie vermoed ik maar het is net als met b.v. het geleidelijk aan verbannen van diesel en benzine auto's ten voordele van de elektrische auto. Het is een noodzaak door veranderende tijden, geen ideologie.

Berichten: 55

Re: Wie schafte slavernij af? Was er overal slavernij?

Dat menselijke acties geen achterliggende ideologie zouden hebben is ook een ideologie.
 
Als ik in die tijdlijn kijk, zie ik toch duidelijk, tussen vele andere, ook christelijke motieven, bijvoorbeeld.
Of die van Brissot, waarvoor hij zelfs de gevangenis in moest: showed the deep influence of ethical precepts theoretised by Jean-Jacques Rousseau.
 
Het zal vast niet meteen 100% lukken om sweatshopvrije kleding te krijgen.
Maar als je op die tijdlijn die honderden stepping stones ziet, wordt het duidelijk dat elke stap er één is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: Wie schafte slavernij af? Was er overal slavernij?

Niet in alle landen is slavernij afgeschaft. In Mauretanië heeft men drie keer geprobeerd om de slavernij af te schaffen, meest recentelijk in 2007, en alle drie de keren is dat mislukt. Toch staan er straffen op slavernij (10 jaar gevangenis voor het houden van slaven, twee jaar voor het aanmoedigen van slavernij), hoewel het wel degelijk nog steeds voorkomt. Ongeveer een half miljoen Mauretaniërs leven in slavernij, ongeveer 20% van de bevolking. Ze mogen geen eigendommen hebben, geen achternaam voeren, noch hebben ze wettelijk gezag over hun kinderen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 1.331

Re: Wie schafte slavernij af? Was er overal slavernij?

"Dat menselijke acties geen achterliggende ideologie zouden hebben is ook een ideologie."
 
Nou nee. Want een ideologie is het verlangen hebben naar een bepaalde samenleving of situatie die afwijkt van de huidige situatie. Dus een actie zonder oogmerk is geen ideologie.
 
Je vroeg je af wat de achterliggende ideologie was van het afschaffen van de slavernij. Maar afschaffing van slavernij alleen is geen ideologie op zich. Wat wel kan is dat men een ideologie heeft over hoe de wereld er uit zou moeten zien en daar kan afschaffing van slavernij een onderdeel van zijn.
Want zou je in je ideologie met alleen die afschaffing genoegen nemen dan impliceert dat dat je al in een verder 'perfecte' wereld leeft volgens je opvattingen.
En dat is tegenstrijdig want in een perfecte wereld zal er geen plaats zijn voor slavernij.

Berichten: 55

Re: Wie schafte slavernij af? Was er overal slavernij?

Wat leuk, Rhiannon, zo heet m'n dochter ook. Hoor je niet vaak.
 
Mauritanië: ongelofelijk, een half miljoen slaven! Zijn ze eigendom van privépersonen of bedrijven?
Van hetzelfde geloof en de zelfde stam?
 
In de tijdlijn staan de Afrikaanse en Arabische landen achteraan, hier dus een combi.
Grosso modo is er wel enorme vooruitgang geboekt in de laatste 200 jaar.
En misschien eerst een toename van slavernij sinds de 16e eeuw?

Berichten: 55

Re: Wie schafte slavernij af? Was er overal slavernij?

Een ideologie is een manier van kijken naar de wereld, en jouw manier van kijken naar het proces van afschaffing van slavernij zou ik karakteriseren als behorend tot het nihilisme of determinisme, zoiets.
 
"Een <b>ideologie</b> is een geheel van ideeën over de mens, menselijke relaties en de inrichting van de maatschappij, dat leeft binnen een maatschappelijke groep, met name een politieke partij, een denkstroming of een sociale klasse. Het kan zowel een beschrijvende term zijn als een normatieve."
 
Ik heb niet gemeend dat een ideologie van de eerste abolitionisten louter daarop gericht was; ik heb zelfs expliciet gesuggereerd dat ze misschien een christelijke of Verlichtings-achtergrond zouden hebben. Ik kan me niet voorstellen dat je denkt dat christendom alleen over abolitionisme gaat.

Berichten: 4

Re: Wie schafte slavernij af? Was er overal slavernij?

Rhiannon schreef: Niet in alle landen is slavernij afgeschaft. In Mauretanië heeft men drie keer geprobeerd om de slavernij af te schaffen, meest recentelijk in 2007, en alle drie de keren is dat mislukt. Toch staan er straffen op slavernij (10 jaar gevangenis voor het houden van slaven, twee jaar voor het aanmoedigen van slavernij), hoewel het wel degelijk nog steeds voorkomt. Ongeveer een half miljoen Mauretaniërs leven in slavernij, ongeveer 20% van de bevolking. Ze mogen geen eigendommen hebben, geen achternaam voeren, noch hebben ze wettelijk gezag over hun kinderen.
Savernij, het is echt jammer dat in dit tijdperk nog zoiets gebeurd! Kan daar dan helemaal niets aan gedaan worden?

Berichten: 55

Re: Wie schafte slavernij af? Was er overal slavernij?

Tuurlijk: fairtrade kopen. En informeren wat niet slavernijvrij is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: Wie schafte slavernij af? Was er overal slavernij?

Zo fair trade is dat helemaal niet. Er is onderzoek naar gedaan. Zie o.a. hier, hier en hier.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Wie schafte slavernij af? Was er overal slavernij?

Wat is slavernij? Al die mooie grote gebouwen in Midden Oosten bijvoorbeeld. Veel ervan zijn gebouwd door Indiase of Pakistaanse bouwvakkers. Vaak gelokt met een enkel ticket waardoor ze met een schuld beginnen en een salaris dat bij aankomst veel lagere blijkt te zijn dan verwacht. Terug kunnen ze hierdoor de eerste paar jaar niet. Als je ooit terug wilt naar je familie moet je aan de slag. Dat de bouwer geen eigenaar is van de bouwvakkers is puur theoretisch. Minimaal 12 uur per dag 6 dagen per week in buitenlucht van boven de 40 graden zonder CAO of arbo wetgeving. Raak je gewond of overlijd je is dat pech. Voor huisvesting wordt gezorgd (gaat van je salaris af natuurlijk). Vaak hele dorpen gemaakt van zee containers op het bouwterein of ergens anders lekker uit het zicht. De meeste zien hun gezin eens per 2 jaar voor een week of 3. Zeg het maar? Slavernij? Bij de bouw van de stadions voor het voetbal WK 2022 in Quatar zullen zon 7000 doden vallen door uitputting en onveilige werk situaties. Het toernooi duurt een maand. Daarna kunnen ze stadions voor de helft worden afgebroken omdat er geen doel meer voor is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Wie schafte slavernij af? Was er overal slavernij?

Rhiannon schreef: Zo fair trade is dat helemaal niet. Er is onderzoek naar gedaan. Zie o.a. hier.
 
Dat is een link naar een profielwerkstuk van een paar scholieren.
 
Op die site zelf staan wel weer een aantal links naar serieuzere bronnen, maar ik denk dat je dan beter direct een link naar die bronnen kunt geven.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Reageer