[scheikunde] concentratie azijnzuur berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

concentratie azijnzuur berekenen

Hoi, ik ben al enkele uren bezig met een vraag voor mijn scheikunde vwo curcus en ik kom er echt niet uit.
 
Vraag luidt: 
 
Tafelazijn heeft pH = 2,5

-Bereken de concentratie azijnzuur in g*L-1

-Bereken het molpercentage van het azijnzuur dat in deze oplossing is gesplitst.
 
 
Ik heb het volgende berekent:
 
Hac + H2O -> H3O+ + Ac

10^-2,5 = 3,16*10^-3

3,16*10^-3^2 = 10^-5

1,6*10^-5= 10^-5/ [Hac]

Hac = 0,588 mol per liter

Hac = 60,053 gram per mol

60,053*0,588 = 35,3 gram per liter
 
Omdat tafelazijn minimaal 40 gram azijnzuur per liter moet hebben denk ik dat ik iets over het hoofd heb gezien. Kan iemand mij daarmee helpen?
 
Omdat ik al heel lang bezig ben met de eerste vraag te berekenen en herberekenen en weer op andere manieren te berekenen enzovoort, kan ik niet meer helder nadenken en kan ik niet op een manier komen de tweede vraag te beantwoorden  :cry: . Kan iemand mij daar ook mee helpen?
 
Alvast bedankt!
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: concentratie azijnzuur berekenen

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: concentratie azijnzuur berekenen

Het gehalte azijnzuur in g per liter lijkt me correct. Omdat je ook weet hoeveel mol per liter dit is kun je dus ook het molpercentage van het gesplitste zuur berekenen. 
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: concentratie azijnzuur berekenen

En over die 35,3 g/L tov de 40 g/L......Plaats die eens in het correcte aantal significante cijfers en oordeel nog eens of dit echt te weinig is.
 
En...het is niet helemaal correct. Je berekent namelijk de actuele concentratie niet geioniseerde azijnzuur. Dat is niet gelijk aan het gehalte azijnzuur, waarmee geimpliceerd wordt de hoeveelheid azijnzuur die opgelost (geplitst en niet gesplitst) is in een liter.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer