Springen naar inhoud

polysachariden

• Log in om te kunnen reageren

DalalTalhaoui

DalalTalhaoui

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2018 - 20:25

Hallo 

uit interesse vroeg ik mezelf het volgende af: polysachariden zijn polymeren van suikers. Aangezien suikers goed oplosbaar zijn in water zou ik het ook van polysachariden verwachten, maar het omgekeerde is waar? Kan iemand mij uitleggen hoe dat komt, heeft dat iets met de ketenlengte te maken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 4442 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 maart 2018 - 22:12

Aangezien suikers goed oplosbaar zijn in water zou ik het ook van polysachariden verwachten, maar het omgekeerde is waar?

Dat is niet per definitie. Pectine, hemicelluloses (arabinoxylanen), guargom, locust bean gum) zijn op zich niet slecht oplosbaar, ze lossen wel moeilijker op dan kleinere suikers.

Bij het vergroten van een polymerisatie graad (DP) gaat de structuur een belangrijke rol spelen. Amylose bijvoorbeeld is door zijn helix structuur juist in de kern hydrofoob.

Voor de bovengenoemde polysachariden is het juist voornamelijk de zijgroepen welke bepalen wat de oplosbaarheid is.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures