[natuurkunde] Fotonen en lichtintensiteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 56

Fotonen en lichtintensiteit

Hallo 
Bij deze vraag heb ik de formule van planck E= hf gebruikt om het op te lossen. Want een foton is energie(?) 
Waardoor ik dacht dat het antwoord 3 is, geel licht heeft meer energie dan rood licht.
Het antwoord is echter 2. Hoe kan dat?
 
(vraag komt uit de voorbereidingstoets van de decentrale selectie geneeskunde)
 
Vraag 3
Om licht te kunnen waarnemen moeten de fotoreceptoren in het netvlies binnen enkele milliseconden door voldoende fotonen worden getroffen. Eén staafje wordt getroffen door rood licht, een andere door geel licht. In beide gevallen bedraagt de intensiteit van het licht 1 W/m2. De fotoreceptor die door rood licht wordt getroffen ontvangt ...
1. evenveel fotonen als de fotoreceptor die door geel licht wordt getroffen.
2. meer fotonen dan de fotoreceptor die door geel licht wordt getroffen.
3. minder fotonen dan de fotoreceptor die door geel licht wordt getroffen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Fotonen en lichtintensiteit

Je leest verkeerd. 
 
ik heb rode emmertjes van 5 liter en gele emmertjes van 10 liter, en twee vaten.
 
Eén vat wordt gevuld door rode emmertjes, het andere door gele emmertjes. In beide gevallen bedraagt de inhoud van een vat 100 L. Het vat dat door rode emmertjes wordt gevuld ontvangt ...
1. evenveel emmertjes als het vat dat door gele emmertjes wordt gevuld.
2. meer emmertjes als het vat dat door gele emmertjes wordt gevuld.
3. minder emmertjes als het vat dat door gele emmertjes wordt gevuld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 56

Re: Fotonen en lichtintensiteit

Aha, meer emmertjes. Aangezien de rode emmertjes kleiner in volume zijn heb je er meer van nodig.
Dus omdat de lichtintensiteit hetzelfde blijft maar de energie van rood minder is dan die van geel, heb je meer fotonen nodig van rood.
Verbeter mij aub indien het niet klopt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Fotonen en lichtintensiteit

DalalTalhaoui schreef:  
Dus omdat de lichtintensiteit hetzelfde blijft maar de energie van rood minder is dan die van geel, heb je meer fotonen nodig van rood.
 
Klopt. Energie per foton is in rood minder dan in geel, en dus meer "rode" fotonen nodig voor eenzelfde hoeveelheid energie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer