advies home cinema (oid)

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

advies home cinema (oid)

Ik heb een 8 jaar oude, maar prima HD tv met daarin een CI+ module voor digitale tv. Merk LG, type Infinia 47LE8500 (klik).
Daaraan gekoppeld heb ik een Home Cinema systeem, de LG HB 965 DF (klik), waarmee ik Blu ray disks op de tv kan afspelen, en via ingebouwde versterker en de bijgeleverde boxen het TV geluid afspelen kan.
 
Beide apparaten hebben een netwerkaansluiting, en iets van pre Smart functionaliteit (LG netcast) maar wat aangeboden wordt is zwaar verouderd werkt niet meer (urls zijn niet meer functioneel, en ik zit niet te wachten op viewster en andere vage diensten) en wordt dus nooit gebruikt.
 
Het Home Cinema kastje is nu kennelijk defect, en dat wil ik vervangen. Daarbij denk ik aan de volgende functionaliteit:
 
- ingebouwde blu ray speler
- ingebouwde versterker voor TV geluid via bestaande boxen (2.1 dus 1 woofer, 2 mid/hoge tonen speakers)
- internet (draadloos of bekabeld)
- netflix
- eventueel installeerbare apps
 
Helemaal prima zou het zijn, als het nieuwe kastje aangestuurd kan worden met een blue tooth toetsenbordje (dat geknoei met letters pikken via de afstandsbediening vind ik achterlijk).
 
Is zoiets in de handel, en zo ja wat raden jullie aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: advies home cinema (oid)

Over de CI+ module, hopelijk niet voor Digitenne....., deze worden namelijk eind van dit jaar onbruikbaar door overgang
op een nieuwe systeem, en KPN levert geen nieuwe CI+ modules meer, worden allemaal losse boxjes.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: advies home cinema (oid)

Nee, CI+ Ziggo.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: advies home cinema (oid)

Wat ik zelf ook belangrijk vond is dat alles via een tablet (ipad) te bedienen was, dit met huisgenoten die niet met een  berg
afstand bedieningen overweg konden  en eenvoudige bediening wilden.
Dat is uiteindelijk wel gelukt, alles gaat nu via de Iphone of Tablet ook het toetsen bord.
 
Zelf heb ik diverse setups uitgeprobeert, uit eindelijk ben ik voor een losse stereo versterker (2.0) gegaan met voldoende ingangen.
De cinema set de deur uitgedaan. Losse DVD/blue ray via de TV samen met geluid van de TV  via optical naar de versterker. 
Nadeel van 2.1 vind ik de bass cross over filter dat blijft een probleem. Als je veel klassiek luistert zijn twee goede boxen het mooiste.
Toen ik overging van Home C. naar traditionele versterker met twee goede boxen, was er echt het wow effect, wat een verademing.
Tenminste als je veel klassiek luistert. Speel je veel films af dan zou ik voor de Home C. gaan ivm bass effecten.
 
Het probleem met internet, voorlopig heb ik een apple TV box, maar ondertussen zijn er meerdere mogelijkheden.
ik ben zelf ook nog naar aan het kijken naar de huidige mogelijkheden.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Berichten: 12.262

Re: advies home cinema (oid)

Gezien ik weet dat je wel handig bent zou ik gewoon zelf gaan bouwen :)
 
Voor dat hele mediaspeler gebeuren is het wellicht een idee om een simpel PC-achtig ding op te zetten, of iets als een raspberry pi of iets in die geest. Daarmee heb je goedkoop een computer waarmee je kan doen wat je wilt, zonder de beperkingen van een of ander prefab doosje. Zelf gebruik ik een oude laptop voor die functie, maar als je die niet bij de hand hebt zijn er genoeg alternatieven. 
 
Qua versterker denk ik dat je nog het goedkoopste af bent met modules die je via ebay en dergelijke kunt kopen: een schakelende voeding met voldoende vermogen en zoveel class-D versterkermodules als je nodig hebt, en een geluidskaartje om dat aan je pc te hangen als je meer dan 2 kanalen wilt. 
 
Leuk zelfbouwproject, maak er een leuk kastje voor (of monteer alles in een meubel), en je hebt precies wat je wilt :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: advies home cinema (oid)

Zoiets heb ik een jaar of 10 geleden gebouwd, een passief gekoelde pc met cd/dvd speler, blue tooth muis en keyboard en windows, Pc-Tv kaart en een losse versterker. Werkte prima en was 'smarter' dan al die tv's van nu. Maar het was ook een kabelbrij en twee extra kastjes + bediening.
 
Ik wil graag Netflix, blu ray, versterker met 2.1 sound en geen drie afstandsbedieningen en diverse kastjes. Dat geknoei met een afstandsbediening voor tekstinvoer, een Netflix stick, vage apps, irritante reclamezooi van een of ander fabrikantgebonden Android smaakje dat je weer moet gaan rooten om die prut er af te krijgen, ik vind het helemaal niets.
 
Mijn wensen om alles in één handzaam apparaatje te hebben zijn toch niet zo exorbitant zou ik denken en zoiets moet toch al lang op de markt zijn, toch?
 
Zag iets van Samsung dat in de richting komt, maar daar kan dan weer geen keyboard aan.

Berichten: 12.262

Re: advies home cinema (oid)

Tja, je wensen zijn niet echt standaard :)
 
Kant en klare kastjes geven je meestal geen full control en moet je gaan rooten of iets dergelijks, en bij een minicomputer ontbreekt meestal minstens een fatsoenlijke versterker voor losse luidsprekers. 
 
Wat dat betreft wordt het wellicht zoeken - het zou best kunnen dat het gewoon te koop is, maar waarschijnlijk niet bij de locale electronicaboer... tijdje grasduinen bij aliexpress?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: advies home cinema (oid)

Tsja, budget is altijd een ding natuurlijk met dit soort onderwerpen. De genoemde LG HB965DF was destijds zo'n 500 euro, dus laat ik daar even vanuit gaan.

Een heel mooi systeem is de Panasonic DMP-UB900. Daar hangt een prijskaartje aan van zo'n 600 euro, maar in 8 jaar tijd is er natuurlijk ook wat inflatie en wat ontwikkeling van techniek geweest. Lees ook deze pagina van een achtergrondartikel eens. Volgens mij tikt deze alle eisen in je lijstje af.
De Samsung UBD-K8500 is wat vriendelijker geprijsd maar ik lees daar te weinig over audio om zeker te zijn over wat deze precies biedt.

Meer op audio gefocust is de Cambridge Audio CXUHD. Maar ook daar hangt weer een behoorlijk prijskaartje aan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: advies home cinema (oid)

Maar die systemen hebben dus geen ingebouwde versterker om bestaande (naar ik aanneem passieve) luidsprekers mee aan te sturen. Niet dat dat zo'n ramp is, een versterkertje daarvoor is eenvoudig geregeld, maar dan zit je toch weer met minstens 2 kastjes, waarvan eentje wel heel erg duur is ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: advies home cinema (oid)

Die Samsung heeft geen audioversterker aan boord, en valt dus af.
 
De Panasonic is aan de prijs. Ik mis de mogelijkheid om een draadloos toetsenbord te gebruiken. Ook lees ik: "Bovendien kan je enkel interne ondertitels weergeven die in mkv-bestanden zitten, geen externe ondertitels". Dus .srt titels kan hij niet aan, bummer. Verder heeft deze 7.1 óf stereo sound, geen 2.1, en heeft hij geen versterker aan boord. Eigenlijk is het een blu ray speler op steroïden, geen home cinema set.
 
Ik zoek nog even door.

Berichten: 12.262

Re: advies home cinema (oid)

Met dit soort budgetten wordt het overigens mogelijk nog aantrekkelijk om gewoon een compacte PC te kopen en daar een audioversterker in te bouwen. Ik weet niet hoeveel vermogen je nodig hebt, maar wellicht levert de ingebouwde voeding voldoende om de versterker mee  te voeden, en kun je dat netjes wegwerken in de behuizing. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: advies home cinema (oid)

Been there, done that, zie #6.
 
Mijn broertje heeft nu zo'n Android mini computer (Kodi) aan zijn TV hangen. Werkt prima, daar kan je alles mee. Maar het ding heeft geen audioversterker of blu ray, dus heeft hij ook een soundbar en blu ray speler geïnstalleerd. Samen met zijn digitale ontvanger en smart tv een kastjesbrij met 'kabelsalat' en een polonaise aan afstandsbedieningen. Waanzin.
 
Volgens mij is er best een markt voor een stille, kleine android computer (à la Kodi) met prima videokaart en idem ingebouwde audioversterker, blu ray speler, draadloos toetsenbord met muispad. Aan de TV hangen die als monitor dient, en laat al dat snel verouderende 'smart' verder lekker voor wat het is.
 
Als ik dertig jaar jonger was, ging ik ze bouwen en op de markt brengen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: advies home cinema (oid)

Nja, de eis voor Blu-Ray betekent gewoon een flinke beperking in het aanbod. Kijk ik in de Tweakers Pricewatch, dan staan er maar 39 producten in die dat slikken. Kijk je alleen naar primair audio producten als versterkers, dan heb je gemakkelijk 10x zoveel keus. Daar kun je dan een Blu-ray speler aan koppelen die je voor 50-100 euro hebt. Maar ja, daar gaat dan wel weer wat meer kabelwerk in zitten.
Ik moet eerlijk zeggen: zelf gebruik ik bijna geen schijfjes meer, alleen CD's omdat ik daar nu eenmaal een behoorlijke collectie van heb. Wat ik op DVD heb kijk ik bijna niet meer via DVD omdat het sneller gestreamd is dan opgezocht in de kast.

Qua Netflix en Spotify kun je vaak al een heel eind komen met een Chromecast voor een paar tientjes. Werkt als een tierelier en alle slimmigheid zit op je telefoon/tablet.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12.262

Re: advies home cinema (oid)

Dat zal inderdaad het probleem zijn: de optische drive. Een kastje met een computer die genoeg presteert om alles af te spelen en ook nog een audioversterkertje erin moet wel te vinden zijn... incl wifi en bluetooth zodat je je muis, keyboard en netwerk allemaal verbonden hebt zonder kabelzooi. Als storage zit er meestal een vrij compact stukje SSD in, geen ruimte voor een optische drive. 
 
Als ik het zou bouwen voor de verkoop zou ik het ook zonder optische drive doen: dat ding is groot, tamelijk duur, en de techniek loopt op z'n einde. Ik heb echt al jaren geen optische drives meer gebruikt, afgezien van de cd-wisselaar die al in mijn auto zat toen ik hem kocht ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: advies home cinema (oid)

Ik heb een vracht Dvd's en Blu Ray disks, en zal niet de enige zijn.
Maak die speler optioneel, en het verkoopt in beide uitvoeringen denk ik prima.

Reageer