Springen naar inhoud

Beginwaarde afhankelijke variabele lijkt sterke confounder. Help.

• Log in om te kunnen reageren

isdatzo

isdatzo

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 maart 2018 - 21:19

Beste mensen,

Met PSPP probeer ik wat eenvoudige regressie analyses uit te voeren.

Ik heb het volgende gedaan:
De inname van vitamine C en de incidentie van een verkoudheid gemeten aan het begin van een onderzoek en na één jaar tijd voor een groot aantal gebieden.

De veranderingen in beide waarden heb ik tegen elkaar uitgezet in een scatter plot.

Ik vond een zwakke correlatie: R-kwadraat = 0,6. Die wel significant was: P = < 0,0001.

Het probleem:

1) In de meeste gebieden nam de incidentie van een verkoudheid af.

2) Ik vond een sterke correlatie tussen de incidentie van een verkoudheid aan het begin v.h. onderzoek & veranderingen in deze incidentie na een jaar tijd: R-kwadraat = 0,55.

De bijgestelde R-kwadraat voor beide onafhankelijke variabelen (Incidentie verkoudheid begin onderzoek + veranderde inname vitamine C) = 0,55.

In dit model heeft de veranderde inname van vitamine C geen redelijke relatie meer met de afhankelijke variabele: P = 0,68.

Omdat de incidentie van een verkoudheid afnam in de meeste gebieden & de sterkste afnames meestal werden gevonden in gebieden met een hoge incidentie aan het begin v.h. onderzoek, lijkt het mij logisch dat de trendlijn dalend is. Maar.....

Op het internet lees ik tegenstrijdige informatie over het toevoegen van een beginwaarde van de afhankelijke variabele. Sommigen vinden dit een goed idee. Anderen niet.

Kan iemand mij vertellen met welke mate van zekerheid ik kan zeggen of het terecht is de beginwaarde v.d. afhankelijke variabele toe te voegen in het model? En daarmee te laten zien dat vitamine C (in dit model) geen/nauwelijks een effect heeft.

Mocht iemand de waarden willen zien. Deze staan in de bijlage.

Mijn kennis van statistiek en wiskunde zijn bagger. Ik kan alleen logisch nadenken. Dus alstublieft geen formules of iets dergelijke ;)

Veranderd door isdatzo, 12 maart 2018 - 21:20

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures