Algoritme bij wedden

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Algoritme bij wedden

Ik heb hier ergens gelezen dat jullie de kansen van het winnen bij een loterij berekend hebben.
Dat gaf me een idee, ik heb namelijk het gevoel dat er bij veel dingen in de financiële wereld een hoop wiskunde achter zit.
Denk maar aan de beurs er is daar zeker een hele statistische berekening die je exact zegt welke stappen je moet ondernemen.
Dit is waarschijnlijk niet enkel daarop gelimiteerd, ik ben natuurlijk geen expert anders kwam ik hier ook niet met een vraag.
Ik heb van een paar vrienden gehoord dat online wedden op voetbal bijvoorbeeld ook al heel uitbundig is en dat je echt op alles kan inzetten, elke spelfactor heeft een invloed op je winst.
Toen dacht ik er moet zeker ook in deze sector een correlatie tussen de statistische data en de winst zijn.
Nu is de vraag, bestaat er een soort algoritme waar ik bijvoorbeeld blessures, fitheid, motivatie door vorige overwinningen... je noemt het maar op kan ingeven en dat dan berekent word waar ik juist moet inzetten?
Dus een 2 stellige vraag, waar haal ik deze exacte informatie en bestaat zo'n algoritme of hoe creëer ik zelf zoiets?
ik ben alvast benieuwd naar jullie antwoorden hier! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Algoritme bij wedden

Ja, dat is zelfs heel simpel. De slimste inzet is bij al deze spellen namelijk altijd 0 euro. 
 
Loterijen en weddenschappen zijn namelijk altijd zodanig opgezet dat degene die ze organiseert er beter van wordt en de deelnemers er gemiddeld genomen altijd op achteruit gaan.
 
De enige reden om mee te doen aan zulke dingen, is gewoon omdat het een leuk spelletje is, maar niet om rijk van te worden.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Algoritme bij wedden

Toch is het niet volstrekt irrationeel om aan loterijen mee te doen. Veel mensen verbeelden zich namelijk dat ze veel gelukkiger zouden zijn wanneer ze rijk waren. Door aan een loterij mee te doen schep je een kans om die droom in vervulling te laten gaan, terwijl je die weliswaar minieme kans door niet mee te doen aan jezelf voorbij laat gaan. Dat kan net het psychologische verschil uitmaken tussen een uitzichtloze sleur en een sleur met een theoretische ontsnappingsmogelijkheid. 
 
Ik doe zelf niet mee aan loterijen omdat ik niet geloof dat rijkdom gelukkig maakt. Men moet genoeg hebben om in zijn levensonderhoud te voorzien, zo nu en dan iets leuks te kunnen doen en maatschappelijk mee te kunnen draaien, maar met meer schiet je wat gelukkig zijn betreft nauwelijks iets op. Dat leert zowel mijn eigen ervaring als wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen rijkdom en geluk. Menigeen wil daar echter niet aan omdat dat betekent dat je je moet verzoenen met het leven zoals het is. Loterijen verkopen de illusie dat er een ontsnapping bestaat.

Berichten: 1.355

Re: Algoritme bij wedden

Je kunt alles berekenen, maar bij wedden geldt toch voornamelijk het principe van de chaos theorie. M.a.w: Er is een onderliggend patroon herkenbaar, maar elke (kleinste) verandering kan grote gevolgen hebben voor het eindresultaat.
 
Of er een kant en klaar algoritme bestaat betwijfel ik, maar je zou het volgende kunnen proberen:
 
In de astronomie gebruikt men deze formule om de overeenkomst van (exo)planeten te bepalen t.o.v. de Aarde om op die manier in te schatten of zo'n planeet leven kan herbergen. Maar dit werkt eigenlijk voor alle soorten van vergelijkingen tussen twee objecten. In deze formule is xi een aspect van het te vergelijke object en xi0 van het referentie object. Daarbij loopt i van 1 tot b.v. 10 (n = 10) als het object 10 te vergelijken aspecten heeft. En wi is een gewichtsfactor die je toekent om de belangrijkheid van het 'n de' aspect te benadrukken. Dit kan elk getal zijn zoals -1 tot 1 of 1 tot 10 etc. waarbij elk getal een min of meer willekeurig belang toekent aan het aspect.
Het antwoord is dan een getal van 0 tot 1 waarbij 0 geen en 1 een 100% overeenkomst inhoudt.
 
Wat je dan zou kunnen doen is zoveel mogelijk info opzoeken van een bepaalde voetbalclub ( b.v. een die vrij vaak gewonnen heeft). Vervolgens vul je de 'xi0' data in en je doet met 'xi' het zelfde maar dan een andere club. Dus x1 is voor beide b.v. 'motivatie' en x2 b.v. 'blessures'. Welke getallen je dan daarvoor gebruikt maakt niet uit want het gaat om de overeenkomsten en niet om actuele waarden zoals 'fitheid' omdat die toch niet echt bestaan. Dus als een bepaalde club in het nieuws komt doordat er weinig of juist veel motivatie is onder de spelers dan geef je dat een corresponderend cijfer van 1 tot 10 wat min of meer willekeurig is omdat er voor zover ik weet geen motivatiemeter bestaat speciaal voor voetballers... En in het geval van blessures (aantal en/of de ernst ervan) en andere negatieve aspecten krijg je dan van 10 tot 1 Het omgekeerde dus van motivatie omdat die twee (in)direct samen hangen en motivatie ken je dan een grotere gewichtsfactor toe dan b.v. fitheid want al ben je nog zo fit, als je geen motivatie hebt houdt het op.
 
Je kunt dan verschillende keren twee clubs met elkaar vergelijken waarbij je steeds een club met de 'beste club' vergelijkt. (Een club dus die vaak gewonnen heeft, sterk gemotiveerd is en alleen uit fitte spelers bestaat). Hoe dichter je dan bij 1 zit hoe groter de theoretische kans is dat die andere club (ook) hoog eindigt. Hoe meer info je hebt (b.v. van elke speler apart in plaats van het 'gemiddelde' van de club) hoe 'beter' de vergelijking wordt.
 
Maar het blijft natuurlijk wedden en dit is alleen maar een richtlijn en geen garantie want die bestaat niet. (Anders waren we allemaal miljonair)

Berichten: 4

Re: Algoritme bij wedden

Bij voetbalwedstrijden heb je nooit zekerheid, net zoals bij de loterij. Je kan wel inzetten op bepaalde teams die het minder goed doen, waardoor de motivatie minder goed is, zoals je zelf ook al aangaf, maar dit is geen zekerheid. Je hebt ook ploegen met het kapitaal van 1 biljoen, die alsnog verliezen tegen het onderste deel van de competitie. Zekerheid heb je nooit! Zeker ook omdat het hier met het fysieke deel te maken heeft. Bij de loterij is het vaak gewoon de balletjes die rollen en dat ene balletje komt vaker voor dan het andere. Bij voetbal is de fysieke toestand belangrijk. Het zijn en blijven mensen. Mensen maken fouten of hebben een keer een off-day. Als je gebruik gaat maken van een externe site om dit soort dingen te berekenen, kan je ook nooit zeker zijn of de informatie juist zijn. Ik persoonlijk kijk ook graag naar voetbalwedstrijden en doe af en toe voorspellingen op de resultaten ervan. Toen ik ermee begon kreeg ik mijn informatie van deze website online-wedden-bookmakers.nl. Ondertussen doe ik het zonder steun. Ik doe zelf wat opzoekwerk voordat ik ga inzetten op een wedstrijd. Dat kan je ook doen. Je kan ook op zoveel manieren inzetten dat je wil. Eerste rode kaart, eerste goal in minuut x, ploeg x wint met 2 doelpunten verschil, enz. Al die extraatjes zorgen ervoor dat je meer geld kan verdienen, maar het zijn variabelen die extra risico inhouden zeg maar. Ik raad dus aan om aan het begin met behulp van een steun zoals de website te werken en dan voor jezelf een algoritme te maken. Zoek de geschiedenis van de ploeg op, de opstellingen vooraf en bekijk wat het verleden tussen de twee clubs. Om een voorbeeld te geven: Utrecht heeft al zeker 5 jaar niet meer gewonnen in de gewone competitie tegen Ajax. In de bekerwedstrijd deed het dat wel nog recent, maar in de gewone competitie niet. Daarom kan je al zeggen dat je meer kans hebt dat Ajax zal winnen. Veel succes!
 
 
 
 

Reageer