Kan het nul graden zijn?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 334

Kan het nul graden zijn?

Ik bedoel dan nul graden Celcius?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Kan het nul graden zijn?

Ja. Het is 0 °C als het volgens de thermometer 0,0 °C ± 0,5 °C is.
 
Leg anders uit wat je precies bedoelt.

Berichten: 334

Re: Kan het nul graden zijn?

Nul is toch niks. Niet meer dan een wiskundig getal volgens mij. Het lijkt mij dat het altijd bv -0,00001 of + 0,00001 moet zijn. Je bent een onderdeel van -1 of 1. Ik denk niet dat het nul graden kan zijn. 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kan het nul graden zijn?

Aangezien we het nulpunt voor een temperatuurschaal zelf kunnen kiezen is dan geen enkele temperatuur meer mogelijk....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Kan het nul graden zijn?

​Inderdaad, de volgende stap in de redenering van Herman66 kan zijn dat de temperaturen 1 °C, 2 °C en 3 °C niet bestaan, en de lengtes 0 cm, 1 cm en 2 cm evenmin.  Mijn antwoord zou hetzelfde blijven: natuurkunde gaat over meetwaarden, en er zijn geen meetwaarden die een exact getal zijn, het zijn altijd meetwaarden met een marge. (Zelfs bij een ideaal, supernauwkeurig meetinstrument zou er een marge zijn, thermodynamisch of quantummechanisch van aard).

 

Je kunt je ook afvragen of water dat afkoelt van 5 °C naar 0 °C op enig moment de temperatuur π °C heeft, of √3 °C. Mijn antwoord zou weer 'nee' zijn, want geen enkele thermometer kent meetwaarden zonder marge. 

 

Een enigszins verwante vraag is of je in de natuurkunde mag zeggen: 0 cm = 0 = 0 gram. Mijn antwoord zou zijn: nee, want 0 cm betekent (0,0 ± 0,5) cm, terwijl 0 gram (0,0 ± 0,5) gram betekent.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Kan het nul graden zijn?

Hetzelfde met 00:00 uur
one day you will know

Berichten: 334

Re: Kan het nul graden zijn?

jkien schreef: ​Inderdaad, de volgende stap in de redenering van Herman66 kan zijn dat de temperaturen 1 °C, 2 °C en 3 °C niet bestaan, en de lengtes 0 cm, 1 cm en 2 cm evenmin.  
 
Nee dat is niet mijn volgende redenering. -1 en 1 bestaan bv elk uit 10 eenheden van 0,1. Uit hoeveel eenheden bestaat de nul? Nul eenheden. Wijs mij het op de Kelvinschaal eens -1 graden Celcius en 1 graden Celsius aan? Waar zitten de 10 eenheden op de Kelvinschaal van de nul? Nul is niks dus het kan ook nooit nul graden zijn...
Na het jaar 1 voor Christus volgt toch het jaar 1 na Christus. Waarom zou dat op de temperatuurschaal van Celcius anders moeten zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Kan het nul graden zijn?

Herman66 schreef: Nul is toch niks.  
Zeker niet. Het getal nul is een geheel getal met als eigenschap dat voor ieder geheel getal a geldt dat a+0 = a.
Je bent een onderdeel van -1 of 1.
Wat bedoel je hier precies mee?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 334

Re: Kan het nul graden zijn?

mathfreak schreef: Zeker niet. Het getal nul is een geheel getal met als eigenschap dat voor ieder geheel getal a geldt dat a+0 = a.
Wat bedoel je hier precies mee?
En hoeveel is a+1?
Nul bestaat niet uit 10 eenheden van 0,1. Nul bestaat uit nul eenheden. Als het - 0,00001 graden is en het wordt een fractie warmer dan wordt het 0,00001. Als het nul graden is dan staat alles stil. Welke temperatuurschaal je ook neemt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kan het nul graden zijn?

Herman66 schreef: En hoeveel is a+1?
Nul bestaat niet uit 10 eenheden van 0,1. Nul bestaat uit nul eenheden. Als het - 0,00001 graden is en het wordt een fractie warmer dan wordt het 0,00001. Als het nul graden is dan staat alles stil. Welke temperatuurschaal je ook neemt
 
Fijn - zoals ik al schreef kan die redenering dan op iedere temperatuurschaal (en daarmee op alle denkbare nulpunten) worden toegepast, zodat kennelijk volgens de topic starter bij iedere denkbare temperatuur "alles stil staat".
 
En dan doet men er het beste verder het zwijgen toe...

Berichten: 1.367

Re: Kan het nul graden zijn?

Herman66 schreef: Nul is toch niks. Niet meer dan een wiskundig getal volgens mij. Het lijkt mij dat het altijd bv -0,00001 of + 0,00001 moet zijn. Je bent een onderdeel van -1 of 1. Ik denk niet dat het nul graden kan zijn. 
De nul is alleen 'niks' als onderdeel van de natuurlijke getallen waarmee we het aantal van gelijke objecten tellen. In alle andere gevallen heeft de nul de zelfde betekenis als elk ander getal. Vertegenwoordigd het de berekende uitkomst van iets dan bestaat niets met een 'exacte' waarde. Exact nul bestaat niet maar exact 5,5 ook niet...

Berichten: 1.367

Re: Kan het nul graden zijn?

Herman66 schreef: En hoeveel is a+1?
Nul bestaat niet uit 10 eenheden van 0,1. Nul bestaat uit nul eenheden. Als het - 0,00001 graden is en het wordt een fractie warmer dan wordt het 0,00001. Als het nul graden is dan staat alles stil. Welke temperatuurschaal je ook neemt
Inderdaad, 'dan staat alles stil'. Maar dat is dan wel bij nul Kelvin! En dat is −273.15 °C en niet 0 °C
Je behandeld nul hier als een aantal van iets, maar het is in de temperatuur schaal van Celsius slechts een overgang van plus naar min met de zelfde functionaliteit als de overige getallen.
Exact nul bestaat inderdaad niet, maar exact -0,00001 net zo min.

Berichten: 12.262

Re: Kan het nul graden zijn?

De enige 'bijzondere' nul op een temperatuurschaal is 0 kelvin. 
 
0 celcius of 0 farenheit zijn in zekere zin willekeurig gekozen punten: 0 celcius is wel ongeveer het smeltpunt van water bij stp, maar men had net zo goed een andere stof kunnen nemen. 
 
0 kelvin is een ander verhaal, dat kan feitelijk niet betekenen -0.5 tot +0.5 kelvin, gezien dat stukje tussen -0.5 en 0 niet bestaat... je kunt ook geen -0.5 gram suiker in een bekerglas hebben, ook al ligt dat wel binnen de marge van wat de weegschaal zegt.
Victory through technology

Berichten: 334

Re: Kan het nul graden zijn?

Benm schreef: De enige 'bijzondere' nul op een temperatuurschaal is 0 kelvin. 
 
0 celcius of 0 farenheit zijn in zekere zin willekeurig gekozen punten: 0 celcius is wel ongeveer het smeltpunt van water bij stp, maar men had net zo goed een andere stof kunnen nemen. 
 
0 kelvin is een ander verhaal, dat kan feitelijk niet betekenen -0.5 tot +0.5 kelvin, gezien dat stukje tussen -0.5 en 0 niet bestaat... je kunt ook geen -0.5 gram suiker in een bekerglas hebben, ook al ligt dat wel binnen de marge van wat de weegschaal zegt.
 
Mag ik een kopje koffie met 0 gram suiker? De serveerster komt terug en zegt: sorry: ik ben de suiker vergeten! Ik kom zo de 0 gram suiker brengen....

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Kan het nul graden zijn?

Ah, het is weer troldag.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer