Springen naar inhoud

Zuur- base reacties

• Log in om te kunnen reageren

tei

tei

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2018 - 17:08

Hoi allemaal, 

Ik heb binnenkort een examen over de reacties tussen zuren en basen.

Er is helaas een stukje dat ik niet begrijp.

Ik zal het uitleggen m.b.v. een voorbeeld.

Leg m.b.v. reactievergelijkingen of er, en zo ja hoe er OH- -ionen in water ontstaan als je natriummonowaterstoffosfaat oplost in water. 

Er zijn volgens mij twee methoden om deze vraag te beantwoorden, ik zal ze alllebei laten zien. Één daarvan is onjuist, de vraag is welke.

Methode 1:

Natriummonowaterstoffosfaat lost op in water: Na2HPO4 (s) → 2Na+ (aq)  + HPO42- (aq)

HPO42- is een zwak zuur (Binas T49), dit betekent dat er tussen de base HPO42- en H2O een evenwichtsreactie zal optreden waarbij het evenwicht links ligt:

HPO42- (aq) + H2O (l)  H2PO4- (aq) + OH- (aq)

Uit bovenstaande reactie blijkt dat er bij de reactie naar rechts OH--ionen in water vrijkomen als je deze stof in water oplost.

Methode 2:

Natriummonowaterstoffosfaat lost op in water: Na2HPO4 (s) → 2Na+ (aq)  + HPO42- (aq)

Er kan een zuur-base reactie optreden tussen H2O (het zuur) en HPO42- (de base) die er als volgt uitziet: HPO42- (aq) + H2O (l) → H2PO4- (aq) + OH- (aq)

Deze reactie verloopt niet, want de ontstane stoffen zijn sterker als de beginstoffen, want OH-  staat in de basenkolom lager dan HPO42- (Binas T49)  en H2PO4- staat in de zuurkolom hoger dan H2O (Binas T49). 

Er ontstaan dus géén OH--ionen in water.

Zou iemand mij kunnen uitleggen welke methode juist is en welke niet? En ook waarom?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2494 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 18 maart 2018 - 17:48

Natriummonowaterstoffosfaat is zowel een zwakke base als een zwak zuur en dus een amfoteer deeltje.

Het kan dus zowel een H+ afstaan als opnemen van het water.  

Welke twee evenwichtsreacties kunnen er dus plaatsvinden in water?

En wat weet je dan van de ligging van deze twee evenwichten?

Veranderd door Margriet, 18 maart 2018 - 17:53

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures