Springen naar inhoud

Hawkings Testament

• Log in om te kunnen reageren

Professor Puntje

Professor Puntje

• >1k berichten
  • 3088 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2018 - 19:24

https://nos.nl/artik...latenschap.html

Lijkt mij wel een topic waard! Ben benieuwd wat we daar nog meer over gaan horen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 6626 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 maart 2018 - 21:09

Ik las het. Heb mij er nog niet in verdiept.

Zeer kort door de bocht beschrijven zij een manier om op basis van onderzoek aan de kosmische achtergrondstraling onderscheid te kunnen maken tussen een 'monoversum' en een multiversum. Volgens een aantal inflatiemodellen zou deze extreem kortdurende extreme expansie ook nu nog overal in het heelal optreden en zo dus een multiversum creëren, de zogenoemde 'eeuwigdurende inflatie' klik . Door precisiewaarneming aan de CBR zou zo ondersteuning gevonden kunnen worden voor het al dan niet bestaan van een multiversum.

Of het zo'n baanbrekend stuk is als door de Nos, Sunday Times, Het Laatste Nieuws en al die andere zonder scrupules kopiërende media wordt gesuggereerd moet alleszins nog blijken. Het is (niet onbelangrijk) nog niet geaccepteerd door Physical Review Letters. Ik vermoed dat de 'hype' rond de dood van Stephen mede debet is aan deze publiciteit.

Hier het bijbehorende arXiv paper van versie 2. De eerste versie is juli vorig jaar uitgebracht en deed toen nauwelijks stof opwaaien:

Bijlage  A Smooth Exit from Eternal Inflation.pdf   770,65K   23 maal gedownload

Motus inter corpora relativus tantum est.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10081 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 maart 2018 - 03:41

Het siert wel dat hij een hypothese voor een toekomstig onderzoek naliet. 

Geen idee of dat expres zo geplanned was rond zijn overlijden, maar het zou maar zo kunnen. 

Victory through technology

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 6626 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2018 - 16:58

Het siert wel dat hij een hypothese voor een toekomstig onderzoek naliet. 

Het beeld wat de media wilden creëren is dit; Een glorieuze Nobelprijswaardige 'Unvollendete' geconcipieerd op het sterfbed van de geniale publiekslieveling Hawking. Dat gaat er vast in als Gods woord in een ouderling. Copy, paste.

Het commentaar bij DWDD gisteren is eveneens ronkend: "Vorige week overleed natuurkundig en kosmologisch genie Stephen Hawking. Vrij onverwacht blijkt hij nog een hele belangrijke erfenis te hebben nagelaten. Twee weken voor zijn dood schreef hij met de Vlaamse professor Thomas Hertog een artikel ... "

Maar de werkelijkheid is heel wat prozaïscher. Het paper is 28 juni vorig jaar al gepubliceerd, en naar ik begrijp hebben Hawking en Hertog drie weken geleden nog enkele wijzigingen aangebracht en versie 2 aangeboden.

Hertog zelf is er heel wat realistischer over: "Welnee, geen Nobelprijs hiervoor, het is een stapje in een bepaalde richting. Een verfijning van de in de jaren 80 door Stephen opgestelde formules, die leidden tot het inzicht dat er een multiversum zou kunnen zijn met een schier oneindig aantal variaties. De verfijning toont aan, dat er nog steeds een schier oneindig aantal universa zouden kunnen zijn, maar dat het met die variaties mee kan vallen."

Wat ik interessant vindt is hoe zo'n niet al te sterk variabel multiversum dan eventueel in de kosmische achtergrondstraling zou kunnen worden aangetoond. Dat staat niet in het paper, maar werd al op 2 juli 2017 door Thomas Hertog toegelicht:

Het is hoogst theoretisch, en ik begrijp de details ervan niet goed.

Veranderd door Michel Uphoff, 23 maart 2018 - 16:37
Dwdd quote en commentaar Hertog toegevoegd

Motus inter corpora relativus tantum est.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures