ph van 30% salpeterzuur opgelost in water berekenen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

ph van 30% salpeterzuur opgelost in water berekenen

Beste wetenschappers,
 
Ik wil de PH kunnen berekenen van een salpeterzuur oplossing, maar kom niet veel verder.
wat ik al heb:
 
gegevens:
 
salpeterzuur = 1,151 g/cm3 = 63,01 g/mol
ph = - log [H+]
molariteit = mol/liter
 
berekening:
 
1,51g/cm3 = 1510000 g/m3
 
1510000
63,01       = 23964,5 mol/m3 = 23,96 mol/L
 
30% = 7,17 mol/L
 
ph = -log[7,17] = -0,85
 
 
mijn antwoord is negatief dat lijkt me fout, dus ik ga ergens de fout in. kunnen jullie mij hier meer verder helpen?
alvast erg bedankt!
 
Vriendelijke groet,
JVW

Berichten: 460

Re: ph van 30% salpeterzuur opgelost in water berekenen

In de basis klopt je berekening het gewoon. De pH is niet meer dan een definitie-kwestie. Het is de -log H+ - activiteit. Voor waterige oplossingen geldt dat het dan de concentratie van H+ is. (bij volledig dissociërende zuren) 30%-ige salpeterzuur is niet meer een waterig milieu, dus gaat dit niet meer goed op.
 
Je hebt wel degelijk een "negatieve pH" (dat zal je ook meten)

Berichten: 17

Re: ph van 30% salpeterzuur opgelost in water berekenen

bedankt voor je reactie!
 
Ik ben zelf niet echt bekend met een negatief pH. moet ik dat zien van af 7 ph, dus 7 - 0,85 = 6,15 pH. lijkt mij nog hoog voor 30%salpeterzuur oplossing.
Of heeft het met iets anders te maken?
 
Vriendelijke groet,
JVW 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: ph van 30% salpeterzuur opgelost in water berekenen

Negatief ten opzichte van 0. De waarde is gewoon -1 of -0.85 of wat dan ook. Negatieve waardes kom je niet vaak tegen omdat de concentratie H+ meestal lager is dan 1 mol/L. Maar de concentratie kan best hoger zijn, er is geen enkele natuurwet die dat verbiedt. Bedenk je dat 1 mol en 1 liter niks meer dan handig gekozen eenheden zijn die aansluiten bij onze dagelijkse praktijk.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: ph van 30% salpeterzuur opgelost in water berekenen

Inderdaad, bij geconcentreerde sterke zuren kom je daardoor inderdaad op negatieve waarden uit. Ik heb het verder niet nagerekend, maar iets als een pH van -0.85 lijkt me ongeveer correct. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: ph van 30% salpeterzuur opgelost in water berekenen

JVW GP schreef: ....
salpeterzuur = 1,151 g/cm3 = 63,01 g/mol
....
 
berekening:
 
1,51g/cm3 = 1510000 g/m3
 
1510000
63,01       = 23964,5 mol/m3 = 23,96 mol/L
 
30% = 7,17 mol/L
 
 
 
Gaat het hier dan wel om een 30% oplossing (%m/m)?
 
7.17 mol/L = 452 g/L  en dat is meer dan 300 g/kg
 
Om het %m/m te berekenen heb je de dichtheid nodig en die is minder dan 1,51 g/cm3 omdat de oplossing is verdund en daardoor wordt het massa percentage hoger dan 30%.
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: ph van 30% salpeterzuur opgelost in water berekenen

Inderdaad gaat het mis, maar laten we ervan uitgaan dat 30% wel klopt, alleen de gebruikte dichtheid niet (verkeerd opgezocht)
 
De juiste dichtheid zou dan iets van 1,15 g/mL moeten zijn, maar dat maakt iets van 0.2 eenheden uit op de pH. Verwaarloosbaar ten opzichte van de veel grotere fout dat dit mengsel zich verre van ideaal gedraagt, en de activiteit dus niet gelijkgesteld mag worden met de concentratie.
 
Waar het overigens ook fout gaat is dat de massa van de oplossing wordt gedeeld door de molmassa van een van de componenten. Bij deze berekening maakt dat uiteindelijk geen verschil, maar in andere gevallen leidt het snel tot onzinantwoorden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: ph van 30% salpeterzuur opgelost in water berekenen

Correctie voor activiteit zit niet in middelbare school niveau scheikunde toch?
 
Verder komt het qua pH waarde inderdaad niet zo nauw door de logaritmische schaal - als je er een factor 2 naast zit in qua concentratie vertaalt dat zich in pakweg 0.3 afwijking in berekende pH. 
 
Uiteraard is het ene wel correct en het andere niet, maar als je bijvoorbeeld per abuis rekent met volumeprocenten ipv massaprocenten maakt het uiteindelijk weinig uit. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: ph van 30% salpeterzuur opgelost in water berekenen

Benm schreef: Correctie voor activiteit zit niet in middelbare school niveau scheikunde toch? 
 
Nee, maar daar trekt die oplossing zich weinig van aan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer