Ontwerpen Pergola

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Ontwerpen Pergola

Omdat ik nergens een antwoord krijg omdat er zoveel variabelen zijn toch hier even de vraag proberen te stellen. Na de verbouwing van ons huis ga ik achteraan een pergola maken in staal. Hiertussen zou staaldraad komen die later zou begroeien met bruidssluier, hop en/of druivelaar .
 
Omdat ik geen idee heb en weinig tot geen info vind over dit type overkapping toch een gedurft vraagje hoe dik de stalen profielen moeten zijn. Het is moeilijk te berekenen met een 'balkenschuif' of dergelijke aangezien ik totaal geen idee heb van gewicht en de doorbuiging niet zo veel uitmaakt...
 
Ik zou met 4 kolommen op de hoeken 3 meter naar omhooggaan, bovenaan een rechthoek van 7m op 4m (!)
Aangezien we een aluminium wand hebben zonder al te veel speling tot aan het platte dak (en poreuze stenen) is verankeren in de muur onmogelijk dus ik zou die 7 meter in 1 keer moeten overbruggen, toch al zeker aan de raamkant.
Ik dacht aan kolommen van 100 op 100 voor de opgaande kolommen, IPE200 voor de overspanning, of is dit overdreven? Ik wil het stevig maar zo mogelijk ook vrij slank. de doorbuiging maakt eigenlijk niet zo heel veel uit en qua gewicht is er alleen de begroeiing, er komen in geen geval platen bovenop.
 
Vriendelijke groeten en al enorm bedankt voor al jullie reacties, ook aan andere topics heb ik enorm veel hulp gehad!
Bijlagen
Untitled 2.jpg
Untitled 2.jpg (36.96 KiB) 747 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ontwerpen Pergola

Dat lijkt mij inderdaad nogal overdreven.
 
Belasting (op het eigen gewicht na) is er nauwelijks. HIER vind je een eenvoudige calculator waarmee je de doorbuiging van een gelijkmatig belast profiel kan berekenen. Je vult bij de belasting het aandeel eigen gewicht per meter in, eventueel met een opslag.
Zo blijkt een IPE120 ligger van 7 meter bij een gelijkmatige belasting van 20 kg/m (dubbele van eigen gewicht) ongeveer 1 cm door te buigen.
 
Ik zou wel een paar schoren o.i.d. opnemen, die hoeven niet zo fors te zijn om voldoende vormstijfheid in de constructie te brengen, dat bereik je ook met wat diagonale staalkabeltjes wat mogelijk aantrekkelijker is.

Berichten: 2

Re: Ontwerpen Pergola

Met enorme dank, ik heb veel gehad aan de link en het materiaal is besteld!
 
mvg
 
Jeroen

Reageer