Springen naar inhoud

Afstootkracht elektromagneet

• Log in om te kunnen reageren

MikeN

MikeN

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2018 - 23:21

Hallo,

Voor een project wil ik met behulp van elektromagneten iets laten zweven. Nou zie ik bij het bestellen van een magneet dat deze 1000N aan aantrekkingskracht heeft, wat ongeveer 100kg is. Voor het laten zweven heb ik afstotende krachten nodig, dus is de afstotende kracht net zo groot als de aantrekkende kracht?

Vraag nummer twee is op welke afstand deze kracht geldt. Wat blijft er bijvoorbeeld van deze kracht over op 10cm, of 50cm?

Een voorbeeldmagneet om te gebruiken: https://www.conrad.nl/p/elektromagneet-tremba-gto-50-05000-24vdc-1000-n-24-vdc-54-w-503669?&WT.mc_id=gshop&WT.srch=1&gclid=Cj0KCQjwqM3VBRCwARIsAKcekb25sC9J1qUbTXr0mxa6RrLvjal9CZdLw2Xkjxloyq1E9Uk94miE3q0aAnmQEALw_wcB&insert_kz=8J&tid=934394579_49359627311_pla-369557221107_pla-503669&vat=true 

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bladerunner

Bladerunner

• >250 berichten
  • 561 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2018 - 12:49

De afstotende kracht is gelijk aan de aantrekkende, maar de oriëntatie is daarbij belangrijk. En de kracht veranderd omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand. Dus een magneet is 4 maal zwakker als hij 2 maal verder weg staat.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 6637 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 maart 2018 - 17:26

Ik hoop dat je met 'zweven' bedoelt dat het te laten zweven object wel op ten minste 1 ruimtelijke as ondersteund wordt. Zie Earnshaw's theorema: klik

Het werkelijk steunpuntloos laten zweven van een niet roterend object boven een onveranderlijk magneetveld is onmogelijk. Uitzonderingen zijn diamagnetisme (erg zwakke krachten) en supergeleidende magneten (extreme koeling). Ook kan een elektromagnetisch veld actief door een elektronische schakeling constant worden aangepast, zodat het een voorwerp zwevend kan houden.

Hoe de onderlinge kracht zich met de afstand verhoudt is complex. Hier een Duitse tekst over het onderwerp.

Om je een indruk te geven, bij 2 Neodymium permanente schijfmagneten, 60 mm diameter en 30 mm hoog is de maximale afstotende c.q. aantrekkende kracht zo'n 100 kg. Hier een grafiek van die kracht afgezet tegen de onderlinge afstand:

60d 30h neo n45.jpg

Motus inter corpora relativus tantum est.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures