[scheikunde] conductometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

conductometrie

Welke deeltjes zijn in een zwavelzuur en natronloog oplossing aanwezig op het moment dat het equivalentiepunt precies wordt bereikt?
 
In deze proef wordt de verandering in geleidbaarheid gemeten, bij het toevoegen van zwavelzuur aan natronloog. De molariteit van natronloog moet hier worden bepaald.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: conductometrie

Welke deeltjes zijn in een oplossing van zwavelzuur aanwezig en welke deeltjes in een oplossing van natronloog voordat je gaat titreren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: conductometrie

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: conductometrie

Margriet schreef: Welke deeltjes zijn in een oplossing van zwavelzuur aanwezig en welke deeltjes in een oplossing van natronloog voordat je gaat titreren?
 
H2SO4 en NaOH
 
Maar deze reageren dan toch?
 
ik weet niet of het klopt maar kom je dan uit op: Na2SO4 en H2

Berichten: 772

Re: conductometrie

Voor de start van je titratie heb je enkel NaOH, dat volledig geïoniseerd is in water. Dit betekent dus dat je over de volgende ionen beschikt in je oplossing:
 
Na+ , HO- , H+
 
Uitgaande van de gekende concentratie aan NaOH, en de specifieke geleidbaarheid van de desbetreffende ionen kun je gaan berekenen wat de geleidbaarheid van deze oplossing is. Uiteraard kun je deze ook gewoon bepalen met een conductometer.  Bij het titreren zul je stapsgewijs H2SO4 gaan toevoegen, waardoor de geleidbaarheid lineair zal veranderen. Hier moet je nu gaan rekening houden met a) het toevoegen van SO42- aan de oplossing en b) de verandering in pH door de toename in H+ en de afname aan HO- Uit de toegevoegde volumes H2SO4 kun je de geleidbaarheid na elke toevoeging van H2SO4 eenvoudig gaan berekenen (of meten). Het equivalentiepunt zul bereiken wanneer je exact evenveel mol H2SO4 toegevoegd hebt als dat er oorspronkelijk aan NaOH in de oplossing was: 
 
2 NaOH + H2SO4 => Na2SO4 + 2 H2O
 
Met andere woorden, de conductiviteit zal nu bepaald worden door de hoeveelheid Na2SO4 en H2O in de oplossing. Vervolgens zul je, na verdere toevoeging van H2SO4, een verdere stijging in conductiviteit waarnemen.

Reageer