[natuurkunde] Een doos tegen een muur duwen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 41

Een doos tegen een muur duwen

Hallo allemaal!
 
Ik heb een vraag bij volgende situatie:
Stel je duwt een doos tegen een muur zodanig dat deze niet valt. Dan wordt de zwaartekracht opgehoffen doordat je een grotere normaalkracht hebt en bijgevolg statische wrijvingskracht hebt. 
 
Nu vroeg ik me af, stel dat je echt heel hard tegen de doos duwt, dan zal de normaalkracht ook heel groot worden en bijgevolg de wrijvingskracht toch ook? Dus de doos zou dan theoretisch gezien omhoog kunnen bewegen? Maar dit zou fysisch gezien toch niet kunnen? Zou iemand mij hierover wat meer uitleg kunnen geven?
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Een doos tegen een muur duwen

Wrijvingskracht is net als normaalkracht alleen maar een reactiekracht, d.w.z. bestaat niet zonder dat er een andere kracht in het spel is om tegen in te werken.
Zou ook een beetje vreemd zijn: zet je doos op de (horizontale) vloer, die gaat ook niet spontaan bewegen. En als je dan een wrijvingskracht groter dan 0 zou  moeten tekenen, welke kant op?  Naar links? Naar voor? Alle kanten op?
 
Het formuletje Fw= µ·Fn is dan ook vaak een beetje kortaf weergegeven:
lees liever Fw,max =µ·Fn . 
 
Zodra jij met steeds grotere kracht tegen de doos op de grond begint te duwen groeit die wrijvingskracht even hard mee (tegen jouw duwrichting in) zodat de nettokracht 0 blijft: de doos is in rust en blijft in rust. Totdat die maximale wrijvingskracht wordt bereikt, waarna er een nettokracht in de duwrichting overblijft, en de doos in de duwrichting begint te versnellen. Dat gaat vaak vrij plotseling omdat de dynamische wrijvingscoëfficiënt (de µ die geldt bij twee langs elkaar schuivende oppervlakken) veelal significant kleiner is dan de statische wrijvingscoëfficiënt  (de µ die geldt bij twee oppervlakken die t.o.v. elkaar stilstaan). 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 41

Re: Een doos tegen een muur duwen

Hartelijk bedankt voor de goede uitleg! :)

Reageer