vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Als die tegels wat laag liggen, loopt het regenwater van de tuin zo de spouw of kruipruimte in.

Berichten: 16

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Hier hebben ze een pvc buis gebruikt. Juist ook zodat ze niet vol zouden lopen toen de spouwmuur gevuld werd.

Die kokers zien er mooi uit, maar die konden nooit zonder veel boren erin gezet worden. Lijkt me eerder te passen in nog te bouwen muren.

Het regenwater loopt niet vanaf de tegels de buis in, want de tegels lopen sterk af naar beneden. Wel zou het in kunnen regenen als het waait.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Tijger-Mark schreef: Die kokers zien er mooi uit, maar die konden nooit zonder veel boren erin gezet worden. Lijkt me eerder te passen in nog te bouwen muren.
Die kokers hadden er al in moeten zitten vanaf de bouw. Dat doen ze al standaard minstens vanaf 1960, en jouw huis is gebouwd in 1976.

Berichten: 16

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Hierbij de foto's van de voorkant, waar de buizen dus vol condens zitten en de muren erg nat. (Geen ventilatierooster) Zelfs de bovenkant van de vloer is schimmelig.
hoek.jpg
hoek.jpg (94.03 KiB) 1101 keer bekeken
Op deze muur zie je de tussenmuur, die dus alleen aan de voorkant waar hij de buitenmuur raakt nat is.
tussenmuur.jpg
tussenmuur.jpg (192.88 KiB) 1101 keer bekeken
tussenmuur2.jpg
tussenmuur2.jpg (160.97 KiB) 1101 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

In bericht #11 probeerde je drie fotos te plaatsen, wat niet lukte, maar er staan wel drie toelichtingen. Het is me niet duidelijk of de twee fotos in bericht #14 horen bij de derde en tweede toelichting in bericht #11, of dat dat weer andere fotos zijn.
 
Dus zijn we toch wel blij met de schelpen. Maar warmer? Absoluut niet. We hebben een koude tegelvloer waar je echt niet op je kousen op wil lopen.
Doordat je ventileert stroomt er continu koude buitenlucht tussen de vloer en de schelpen dus voegen de schelpen geen R-waarde toe aan de vloer. Het maakt daarbij niet uit of je schelpen of een dikke laag superisolatie zou hebben. Alleen als er in de kruipruimte geen enkele ventilatie zou zijn zouden de schelpen voor isolatie tussen je voeten en de koude ondergrond zorgen.

Berichten: 16

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

In bericht 11 moesten deze 2 foto's erbij: de stoep (die we nog iets op willen hogen)
hondje.jpg
hondje.jpg (255.25 KiB) 1101 keer bekeken
En kruipruimtegat bij voordeur:
kruipruimtegat.jpg
kruipruimtegat.jpg (306.63 KiB) 1101 keer bekeken
nat.jpg
nat.jpg (194.74 KiB) 1101 keer bekeken
Deze foto's vandaag gemaakt. Nu wel vochtig, maar niet meer kletsnat zoals 2 dagen geleden. Toen hingen zelfs veel druppels aan de beugel die de watermeter vast klemt. Reden voor minder kletsnat? Misschien door mooier weer of ventilatie, doordat ik een paar keer luik geopend heb? Wel zit er nog condens op de waterslang.

Enne, wat betreft die kokers, geen idee, maar hier en dus in de hele woonwijk met zelfde huizen zitten ze niet in.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Op de eerste foto zie ik die kokers toch duidelijk zitten. Dat wil zeggen, de buitentoegang van de kokers. Die twee zwarte roostertjes onder het raam. 

Berichten: 16

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Dat lijkt dan misschien zo. Maar dat klopt niet. De oude ventilatie gleuven die dicht gemetseld zijn zie je nog zitten tussen het hondbeeldje en het nieuwe zwarte rooster.

Op de foto waar ik een bezemsteel instak zie je hetzelfde zwarte rooster ernaast liggen. Even eraf gehaald voor de foto. Ze hebben 6 gaten geboord en daar 6 pvc buizen ingedaan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Die dichtgemetselde sleuven had ik ook gezien. Die dienen om de spouw te ventileren.Maar als die wordt volgespoten met isolatie heeft dat natuurlijk geen zin meer. Maar dan ben ik benieuwd waar die zwarte roostertjes dan wel voor dienen. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Opmerking moderator

 
 
Tijger-Mark schreef: IMG-20180406-WA0002.jpg..//..
Het lukt niet. Img en /img erachter tussen [ verdwijnen. Jammer
 
beste methode is om je foto's te uploaden als bijlage. Kies daarvoor "uitgebreid bewerken" rechts onderaan je berichtvenster, en dan "bestanden kiezen". 
 
berichten op imageshack of vergelijkbare afbeeldingensites verdwijnen na kortere of langere tijd en maken deze topic verder onbegrijpelijk. Gelieve dat niet meer te doen.
 
ik heb de via imageshack geplaatste foto's gekopieerd en rechtstreeks geüpload. 
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

klazon schreef: Die dichtgemetselde sleuven had ik ook gezien. Die dienen om de spouw te ventileren.Maar als die wordt volgespoten met isolatie heeft dat natuurlijk geen zin meer. Maar dan ben ik benieuwd waar die zwarte roostertjes dan wel voor dienen. 
Zoals Tijger-Mark al zegt: voor kruipruimteventilatie:  systeem dat de spouwmuurvullers plaatsen: gat schuin door beide muren naar beneden boren, pvc of pp buis erin en rooster erop.
Kruipruimte-ventileren.jpg
Kruipruimte-ventileren.jpg (32.46 KiB) 1101 keer bekeken
 
Hebben ze bij mijn dochter ook zo gedaan, zelfs als een kant-en-klaarsysteem van buis en rooster waarvoor het rooster niet eens meer vastgeschroefd hoeft te worden. Werkt prima. Vóór de spouwmuurvulling ventileerde de kruipruimte via de spouw (bouwjaar 1953), gewoon vier halve stenen (twee voor, twee achter) uit het binnenblad weggelaten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Sorry, ik wist niet dat het niet mocht vanaf een site, maar zal ze voortaan meteen uploaden.

Het doel van de zwarte roostertjes is om ongedierte zoals muizen uit de kruipruimte te houden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

 Vandaar ook dat ze niet wisten of niet wilden weten of de ventilatie zo wel overal kon komen.

Maar nu dus precies achter het muurtje, dus lijkt me minder goed te luchten dan tegenover elkaar.

 
zolang de lucht vrij kan stromen hoef je je over dat muurtje geen zorgen over maken, de beperking van de doorsnede van die buisjes is veel groter dan de beperking van rond dat muurtje te moeten stromen, en dus speelt dat muurtje in de totale stromingsweerstand geen rol van betekenis. En wees gerust, die buisjes zijn groot genoeg. Het hoeft niet te waaien :lol: onder je huis. 
 

 
 Op de tekening lijkt die tussenmuur helemaal door te lopen, maar dat blijkt een kleine opening tussen te zitten. 
is dat zowel voor als achter? Want dan is er geen ventilatieprobleem. Is dat alleen achter, dan zal heel dat smallere stuk van je kruipruimte maar zeer matig ventileren.
 
 
Er zitten wel roosters in 3 muren, maar de kruipruimte heeft nog een extra (draag?)muur lopen van voor naar achter. Dus bij de voordeur is de kruipruimte maar zo'n 2 meter breed. Die 2 meter heeft dus een stoep, met direct daarboven de deur met daarnaast een paneel. Dan zou er in de stoep een gat geboort moeten worden? 

da's niks bijzonders, zie bijvoorbeeld:

 
vent2.JPG
vent2.JPG (39.54 KiB) 1100 keer bekeken
vent3.JPG
vent3.JPG (28.12 KiB) 1100 keer bekeken
vent4.JPG
vent4.JPG (46.04 KiB) 1100 keer bekeken
(regen)water dat door dat horizontale rooster insijpelt zakt langs (niet in-) het ventilatiegat in je muur...
achterkant en onderkant van die rechthoekige koker zijn gewoon open.
Google afbeeldingen met "ventilatiekoekoek".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.295

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Opmerking moderator

Tijger-Mark schreef: Sorry, ik wist niet dat het niet mocht vanaf een site, maar zal ze voortaan meteen uploaden.

 
dat ontmoedigen we omdat dan veelal na een paar maanden nog slechts iets als hieronder zichtbaar is:
kwijt.JPG
kwijt.JPG (40.01 KiB) 1100 keer bekeken
 
aan die vraag heeft dus niemand ooit nog wat  :cry:  want dat tekeningetje valt niet meer te bekijken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Tijger-Mark schreef: Het doel van de zwarte roostertjes is om ongedierte zoals muizen uit de kruipruimte te houden.
Maar dan loopt er vanaf zo'n roostertje toch een kanaal naar de kruipruimte? Als het alleen maar een roostertje zou zijn, dan komen die muizen niet verder dan de spouw.

Reageer