vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 16

vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Hopelijk zit ik hier in het goede forum.

We hebben altijd veel last gehad van vocht in huis. Daarom al 10 jaar geleden de kruipruimte die regelmatig halfvol met water stond laten isoleren met schelpen.

Helaas bleven we veel schimmel achter de bank en achter de keuken kastjes houden. Daarom weer advies ingewonnen en de spouwmuur laten isoleren met bolletjes. Dit scheelde behoorlijk op de energie rekening, maar het bleef vochtig. Dus het huis opnieuw laten voegen en impregneren.

Ook meer ventilatieroosters.

Nu gaat het een stuk beter, maar beetje vocht blijft.

Maar... we hebben vaak koude voeten, dus nu besloten om vloerverwarming te nemen.

Dan denk ik als eerste dat we ondanks de schelpen waarschijnlijk ook vloerverwarming nodig hebben. Nu ben ik net in de kruipruimte geweest en ben toch wel aardig geschrokken. De meeste schelpen lijken droog, maar die langs de buitenmuren liggen zien er vochtig uit. Wat erger is, de buitenmuur aan achterzijde is vochtig, aan de voorzijde zelfs kletsnat tot het kruipruimte luik toe. Aan de zijwand vochtig tot 20 cm boven de schelpen. Verder droog. Nu is de voorkant dus kletsnat, maar lijkt te komen door de ijskoude waterslang die flink condenseert.

Er zitten aan alle 3 de kanten roosters voor ventilatie. Alleen aan de voorkant waar het zo nat is niet. Daar zit een brede stoep voor.(zijmuur naar de buren heerlijk droog.)

Mijn vraag is, hoe kan ik die condens op de waterslangen ( en waarschijnlijk ook op de muren voorkomen?

Het impregneren van de buitenmuur werkt na 6 jaar niet meer, muur wordt gewoon nat helaas. Opnieuw impregneren? Zeil op de bodem leggen? Maar ik heb nu het idee dat het vocht opgetrokken wordt door de muren.

Aangezien de schelpen in het midden droog zijn. Of waterleiding isoleren, zodat die geen condens meer krijgt?

Tja, ventilatie wordt lastig door de stoep.

En nog een vraag: Nu zitten de isolatie roosters net onder de vloer. Als we gaan isoleren, zijn ze dus weg. Of we moeten daar gaten houden, maar dan krijgen we misschien last van koudebruggen.

Graag hoor ik jullie tips en ervaringen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Tijger-Mark schreef:  Nu zitten de isolatie roosters net onder de vloer. Als we gaan isoleren, zijn ze dus weg. Of we moeten daar gaten houden, maar dan krijgen we misschien last van koudebruggen.

 
ik neem aan dat je ventilatieroosters bedoelt? Die ga je hoe dan ook in stand moeten houden.
 
Tijger-Mark schreef:  Nu is de voorkant dus kletsnat, maar lijkt te komen door de ijskoude waterslang die flink condenseert.

 
dat is relatief eenvoudig als doehetzelver te verhelpen: isoleren en daarbij zo luchtdicht mogelijk inpakken zodat er ook geen damp door de isolatie dringt, alsnog condenseert en je isolatie natmaakt en -houdt. Voor buisisolatie is er van alles te koop. Om die reden heb ik de waterleiding in mijn kruipruimte ook ingepakt. 
 
 
Tijger-Mark schreef:
Er zitten aan alle 3 de kanten roosters voor ventilatie. Alleen aan de voorkant waar het zo nat is niet. Daar zit een brede stoep voor.(zijmuur naar de buren heerlijk droog.)

 
Ik zie geen reden om vanwege een stoep geen ventilatieroosters te steken? Die dingen in de andere muren horen toch ook uit te monden ruim boven grondniveau, anders is er sowieso geen ventilatie. Ik snap trouwens niet dat je zegt in drie muren ventilatie te hebben? Aannemende dat je vier muren hebt, en geen ventilatie in de muur naar de buren en zoals je zegt geen ventilatie in die stoepmuur?
Ventilatie hoort trouwens in twee tegenover elkaar liggende muren te zitten, dan is er namelijk bij de minste wind al een drukverschil 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Bedankt voor de tips!

Ik bedoelde inderdaad ventilatieroosters. Dat ik ventilatieroosters moet houden snap ik. Maar als ik 10 cm pur erin laat spuiten, zou er misschien beter nieuwe gaten geboort kunnen worden, die 10 cm lager zitten zodat de vloer helemaal geïsoleerd kan worden.

Waterleiding dus flink isoleren helpt dus. Super, ga ik doen. Mag ik aannemen dat het stuk leiding wat onder de schelpen verdwijnt geïsoleerd wordt door de schelpen?

Er zitten wel roosters in 3 muren, maar de kruipruimte heeft nog een extra (draag?)muur lopen van voor naar achter. Dus bij de voordeur is de kruipruimte maar zo'n 2 meter breed. Die 2 meter heeft dus een stoep, met direct daarboven de deur met daarnaast een paneel. Dan zou er in de stoep een gat geboort moeten worden? Dus de rest van de voorkant heeft wel roosters, maar door de extra muur geen ventilatie. Aan de achterkant wel, maar dan kan het nog niet doorluchten.

Het huis is gebouwd in 1976.

Vanmorgen was ook de kunststof voordeur erg nat. Tja misschien dat het halletje ook ventilatie nodig heeft. Of dat het vocht zo optrekt uit de kruipruimtd. Rest in huis heeft wel ventilatie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Ik heb geen ervaring met kruipruimteproblemen. Mijn huis staat op de Brabantse zandgrond boven zeeniveau en heeft geen kruipruimte. Gewoon betonnen vloeren op het zand. Nooit vocht gezien.
 
Ik zal dus waarschijnlijk niets nuttigs bij kunnen dragen, mede omdat ik geen flauw idee heb hoe dat er bij jou uit ziet. Zonder fotos en tekeningen van de vertikale langs- en dwarsdoorsnedes van benedenverdieping en kruipruimte is het voor mij (en waarschijnlijk de meeste andere lezers) onmogelijk een beeld te vormen van de situatie en de vochtproblemen. En wat is het grondwaterniveau in jouw buurt t.o.v. de benedenvloer?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Tijger-Mark schreef: Hopelijk zit ik hier in het goede forum.

 
 
Neen, je zit zelfs op het verkeerde medium.
 
Dergelijke problemen kun je uitsluitend oplossen door een expert ter plaatse te laten komen, die persoon de hele situatie laten bekijken, en op basis van het volledige plaatje acties ondernemen.
 
Je vermeld nu de zaken die voor jou relevant lijken, maar er komt heel wat meer bij kijken. Geef dergelijke (toch belangrijke!) problemen de aandacht die ze verdienen indien je een serieuze oplossing wilt.

Berichten: 16

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Sorry dat ik hier verkeerd sta.

En helaas zitten we hier bijna op NAP van -2 meter. Vandaar dat we regelmatig water in de kruipruimte hadden voor de schelpen er lagen.

Een expert erbij halen hebben we al verschillende keren gedaan. Maar zij adviseren allemaal een product dat ze zelf verkopen. Op hun advies dus al schelpen erin, gevel gereinigd en geïmpregneerd, spouwmuur isolatie en extra Raamroosters laten zetten. Dat waren al 4 experts. Nog een andere expert gehad die een heel apparaat aan plafond wou hangen om overdruk te krijgen. Dat vonden we te ver gaan. Hoe krijg je nu echt onafhankelijk goed advies, en geen verkoop expert? Ik heb er weinig vertrouwen meer in, aangezien we na 4 x advies op gevolgd te hebben nog steeds, al is het wel minder geworden, een vochtprobleem hebben.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Als je er een expert bij haalt, zoek er dan een die niks verkoopt maar alleen adviseert. 
Ik denk zelf dat op dit forum ook voldoende deskundigheid zit, maar die kunnen alleen wat voor je betekenen als je een volledige beschrijving geeft van de situatie, en dan bij voorkeur met tekeningen en foto's.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

gevel gereinigd en geïmpregneerd
Dat lijkt me alleen vochtdoorslag tegen te houden als de buitenmuur slechts een eensteense muur is, maar is niet relevant bij een spouwmuur.
spouwmuur isolatie
Zelfde verhaal. Helpt alleen als het vocht door de buitenmuur zou komen, maar niet als het vanuit de bodem optrekt door de binnenmuur.
 
 
schelpen erin
De website van isoschelp beweert doodleuk:

Door uw kruipruimte te isoleren met Isoschelp® kruipruimte isolatie ontstaat een schoon en zuiver pakket, dat voor 75% uit stilstaande lucht bestaat. Deze milieuvriendelijke isolatie laat geen vochtige lucht door,  zelfs niet als de schelpen gedeeltelijk in het water liggen.
 
Volgens het bouwstoffenbesluit dient de minimale isolatiewaarde (R-waarde) van een isolatielaag 2.5 te zijn. Om dit te bereiken brengt ons isolatiebedrijf een laag van 25 centimeter aan. Als u grondwater in uw kruipruimte heeft staan, wordt gerekend vanaf de hoogste stand van het grondwaterpeil.
 
Ventilatie niet nodig
Omdat Isoschelp®en voor 98 % uit kalk bestaan en zo'n droge lucht maken, is de buitenlucht meestal vochtiger dan in de kruipruimte. Hierdoor hoeft er boven de droge laag Isoschelp®® niet te worden geventileerd. Schelpen zijn het enige isolatiemateriaal waarbij het mogelijk is de kruipruimte af te sluiten. Hierdoor heeft u altijd een warmere vloer, boven een pakket stilstaande zuivere lucht.
https://www.isoschelp.nl/werking
Laat geen vochtige lucht door?
Droge lucht maken?
Hoeft niet geventileerd te worden?
Klinkt allemaal als totale onzin. Maar ja, ze moeten natuurlijk wel zeggen dat men niet hoeft te ventileren want anders kunnen ze natuurlijk niet volhouden dat het als warmte-isolatie met een R-waarde van 2,5 werkt.
 
Als dat schelpenpakket op vochtige bodem ligt, of zelfs gedeeltelijk in het water, zal de lucht tussen de schelpen aan de onderzijde van het pakket verzadigd worden met waterdamp. Die waterdamp diffundeert tussen de schelpen door naar boven en zonder ventilatie is na verloop van tijd alle lucht in de kruipruimte, zowel tussen de schelpen als erboven, verzadigd met waterdamp. Hetzelfde geldt voor geuren, die laten zich ook niet tegenhouden door een schelpenpakket wat voor 75 % uit lucht bestaat.

Berichten: 16

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Precies, die schelpen hebben ons enkel van de muggenplaag afgeholpen. Was toen ook 1 van de grootste doelen. Dus zijn we toch wel blij met de schelpen. Maar warmer? Absoluut niet. We hebben een koude tegelvloer waar je echt niet op je kousen op wil lopen.

Foto's volgen nog.

Fijn dat jullie mee willen denken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Ik heb ooit ook zo'n probleem gehad. We hebben verschillende deskundigen langs gehad. Opvallend was dat zij voor ons probleem toevallig net de juiste oplossing hadden. Alleen wanneer ik hun betrouwbaarheid testte met wat controle vragen, kwam er niet veel uit.
Uiteindelijk bleek de oorzaak een wasdroger die het vocht niet goed liet condenseren. Na een nieuwe droger nooit meer last gehad.
dat wel natuurlijk

Berichten: 16

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Precies Olaf, zo komt het mij ook over.

Hier de foto's als het lukt:

IMG-20180406-WA0002.jpg

De blauwe pijlen geven aan waar nu ventilatie zit. De rode pijl zou net nog een gat gemaakt kunnen worden naast de stoep denk ik, om ook ventilatie te krijgen onder de voordeur.

15230342339881597384659.jpg

Hier zie je de stoep, lijkt me vreemd om daar een gat in te boren. Maar er net naast lijkt een mogelijkheid.

15230343242471910726884.jpg

Hier zie je het gat achter de voordeur. De kant naast de deur is nat, de andere 3 zijden zijn droog.

Mocht het gelukt zijn met de foto's zal ik er meer op zetten. Eerst even proberen.

Het lukt niet. Img en /img erachter tussen [ verdwijnen. Jammer

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Om fotos of andere documenten te plaatsen moet je op [Uitgebreid bewerken] rechtsonder klikken, en daarna in het volgende scherm naar linksonder scrollen naar Bestanden toevoegen en op [Browse...] klikken.

Berichten: 16

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Aha, nu lukt het, hoop ik.
Bijlagen
IMG-20180406-WA0002.jpg
IMG-20180406-WA0002.jpg (166.14 KiB) 2679 keer bekeken

Berichten: 16

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Zoals je op de tekening kon zien zit het ventilatie rooster aan de achterzijde precies achter een muur. Op de tekening lijkt die tussenmuur helemaal door te lopen, maar dat blijkt een kleine opening tussen te zitten. Het bedrijf wat de spouwmuur heeft gevuld en nieuwe ventilatiegaten heeft gemaakt, heeft dit op goed geluk gedaan. Vandaar ook dat ze niet wisten of niet wilden weten of de ventilatie zo wel overal kon komen.

Maar nu dus precies achter het muurtje, dus lijkt me minder goed te luchten dan tegenover elkaar.

Hier zie je het gat vanaf de buitenkant. Tegels liggen vrij hoog, maar toen ze dat gat boorden was dat een stuk lager. Schijnbaar normaal om schuin naar beneden te boren.
Bijlagen
IMG-20180406-WA0024.jpg
IMG-20180406-WA0024.jpg (258.85 KiB) 2679 keer bekeken
IMG-20180406-WA0025.jpg
IMG-20180406-WA0025.jpg (261.28 KiB) 2679 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: vloerisolatie in vochtige kruipruimte

Natuurlijk moesten ze schuin naar beneden boren want ze moesten onder de vloer uitkomen.
Maar wat ik niet snap is waarom ze nieuwe gaten moesten boren. Normaal wordt een kruipruimte geventileerd met zulke kokers:https://www.wildkamp.nl/Ubbink-VloerVent-vloerventilatiekoker-voor-waalformaat-complete-koker_pr_536006?gclid=EAIaIQobChMIqcbG6cam2gIVLDPTCh1HhQvsEAQYAiABEgKnYfD_BwE
Het verticale kanaal komt dan in de spouw te zitten. Het kanaal raakt niet verstopt als de spouw wordt gevuld met isolatiemateriaal.

Reageer