[scheikunde] Concentratie berekenen met dichtheid en volumeprocent

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Concentratie berekenen met dichtheid en volumeprocent

Hallo,
 
Ik loop vast bij een bepaalde uitwerking, ik weet eigenlijk niet precies waar ik moet beginnen dus ik hoopte dat iemand mij zou kunnen helpen? Het is misschien een domme vraag die ik ga stellen want het voelt dat het makkelijk te beantwoorden is maar ik begrijp het gewoon niet. Excusus dan alvast ;). Mijn niveau is vmbotl/havo 
 
Het zit zo,
 
voor een practica hebben we bier gemaakt in een fermentor en hierbij is alcohol omgezet door de gistcellen. 
Ik heb hierbij een aantal dagen de dichtheid gemeten en moet nu uit deze dichtheden de concentratie alcohol bepalen. 
Op 1 dag was bijvoorbeeld de dichtheid 1,043 g/cm3 (g/ml). Het bier is zo gemaakt dat er uiteindelijk een biertje ontstond van 5 volume%. Het bier is gemaakt uit 160 gram wort extract poeder, dat is opgelost in 2 liter water. Hoe kan ik met deze gegevens en de dichtheid van 1,043 de concentratie in gram per liter uitrekenen?
 
Dit soort berekeningen zijn niet mijn sterkste kant. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Concentratie berekenen met dichtheid en volumeprocent

5 vol%
 
1 liter bier bevat dus (bij benadering**) 50 mL alcohol.
zoek dus de dichtheid van alcohol op in binas
met volume alcohol en dichtheid van alcohol kun je de massa alcohol in 1 liter bier uitrekenen.
 
met de rest van de gegevens kun je helemaal niks in dit verband. De dichtheid van je bier hangt namelijk niet alleen af van het alcoholpercentage, want je bier bevat ook suikers en zo die de dichtheid beïnvloeden. 
 
(bij benadering**): als je 100 mL alcohol en 900 mL water samenvoegt houd je minder dan 1000 mL alcoholoplossing over. De alcoholmoleculen vullen als het ware deels de gaatjes tussen de watermoleculen. maar ik denk niet dat dat een effect is waarover je je op een middelbare school druk hoeft te maken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Concentratie berekenen met dichtheid en volumeprocent

Als eerst bedankt voor je antwoord. Alleen kan het zijn dat ik ook met de dichtheid die ik heb gemeten de massa alcohol in 1 liter bier kan berekenen? De instructies waren toch erg duidelijk dat ik die gemeten dichtheden moest gebruiken in mijn berekening. Overigens heb ik ook het glucosegehalte moeten berekenen en voor de dichtheid die ik eerder noemde was de glucosegehalte 11,83 g/l. Ik wist niet dat ik dit nodig had voor mijn antwoord bij de alcoholconcentratie bepaling. Ik ben in ieder geval wat dichter bij mijn antwoord. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Concentratie berekenen met dichtheid en volumeprocent

nu dreigt het een warboeltje te worden, dus even proberen op te helderen:
  • een glucose-oplossing heeft een grotere dichtheid dan water.
  • een alcoholoplossing heeft een kleinere dichtheid dan water.
  • bij gisting wordt glucose omgezet in alcohol, waarbij ook CO2 ontwijkt
wat er dus gebeurt is dat je dichtheid tijdens de gisting zal afnemen. Hoe ver hangt af van de omzettingsgraad van je glucose (en van andere oplosbare wort-bestanddelen zoals eiwitten). In elk stadium van je gistingsproces heb je dus een andere dichtheid. 
 
Hiermee gaan we geen berekeningen kunnen maken die een redelijke graad van nauwkeurigheid hebben.  De vraag is of dat de bedoeling is. Er zijn mogelijk ook een aantal zaken die je mag aannemen.
 
maar mogelijk is het nog veel eenvoudiger, en is je vraag veel te omstandig gesteld. Ik kan niks anders vermoeden dan dat je weinig meer wordt gevraagd dan stomweg
om te rekenen: 5 vol% alcohol naar gram alcohol per liter oplossing. And forget the rest. 
Zullen we dat dan maar als het werkelijke probleem beschouwen? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Concentratie berekenen met dichtheid en volumeprocent

Op 1 dag was bijvoorbeeld de dichtheid 1,043 g/cm3 (g/ml).
Weet je nog bij ongeveer welke temperatuur die dichtheid bepaald is?
Overigens heb ik ook het glucosegehalte moeten berekenen en voor de dichtheid die ik eerder noemde was de glucosegehalte 11,83 g/l.
Hoe heb je dat berekend?

Reageer