[biologie] Van haploïde geslachtscellen naar diploïde zygote

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 156

Van haplo

Dit is niet echt een vraag voor een huiswerk of practica, maar eerder iets dat ik graag zou begrijpen (verband aan de leerstof die ik nu zie).
Geslachtscellen zijn haploïd. Wat betekent dat ze van elke chromosoom maar 1 hebben. Wanneer 2 geslachtscellen versmelten, wordt er een diploïde cel gevormd. Dit snap ik echter niet. De chromosomen van de twee gameten zijn toch verschillend, dus dan heb je op het einde niet echt 2 exemplaren van elk chromosoom? Of zit ik verkeerd?
Vriendelijke groeten en alvast bedankt

Berichten: 383

Re: Van haplo

Het is dan ook helemaal niet de bedoeling van de natuur om op het einde van de meiose met 2 identieke exemplaren van beide chromosomen over te blijven! Dit kan enkel als je broer en zus van een eeneiïge tweeling verpaart (en dan nog) en daar gaan grote medische problemen uit voortkomen! Je zei het zelf; voor haploïde wezens; versmelten - een beetje van mama en een beetje van papa. Daarom lijk je een beetje op je mama en eveneens een beetje op je papa.
 
Gezien dat je die leerstof nu ziet, wel, dan weet je toch wat mitose is? En dan hebben jullie het toch al over meiose gehad?
 
Ik stel voor dat je de leerstof en dit onderwerp in je boek bestudeert en ik sta klaar voor verdere vragen.

Berichten: 383

Re: Van haplo

"Haploïde wezens" moet natuurlijk "diploïde wezens" zijn, waarvoor mijn excuses. Crossing-over, hoorde je daar reeds over? Zet de fasen van meiose 1 en meiose 2 eens op een rijtje, dat is een goed begin.

Reageer