Springen naar inhoud

Wat weet je over NaClO -> Natriumchloorixide

• Log in om te kunnen reageren

xander_C-137

xander_C-137

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 april 2018 - 18:19

Vandaag was ik op de swimcup in Eindhoven, toen we naar het bad wandelden passeerden we aan twee deuren, op de ene stond H2SO4, op de ander NaClO.

Nu vraag ik me af waarom men zwavelzuur gebruikt en waarvoor de tweede stof, ook vroeg ik me af wat je me kan vertellen over NaClO buiten dat het een oxide is aangezien ik er niks over kon vinden op het internet

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2980 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 april 2018 - 18:33

NaClO is geen oxide, maar een zout dat natriumchloriet genoemd wordt. 

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2489 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 april 2018 - 20:24

De stof natriumhypochloriet is opgebouwd uit het natrium-ion Na+ en het hypochloriet-ion ClO- .

De stof heeft een basisch karakter. Een oplossing van NaClO plus NaCl wordt bleekwater genoemd.

Als je op natriumhypochloriet of bleekwater googlet zul je vast één en ander vinden. 

Veranderd door Margriet, 14 april 2018 - 20:24

xander_C-137

xander_C-137

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2018 - 05:59

Ah Oke, daar help je me al wat verder mee, maar nu vraag ik me wel nog altijd af wat de functies zijn van deze stoffen in een zwembad, ik vermoed dat deze gebruikt worden voor de reiniging van het water maar ik wil geen veronderstellingen doen

xander_C-137

xander_C-137

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2018 - 05:44

Ondertussen zijn mijn lessen chemie terug begonnen en heb ik het aan mijn leerkracht kunnen vragen en het dient dus wel degelijk als reinigingsmiddel, dat leek me gewoon een beetje vreemd aangezien het een zuur en een zout zijn

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2489 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 april 2018 - 17:43

Natriumhypochloriet is wel een zout maar een zout met basische en oxiderende eigenschappen. Het wordt inderdaad als reinigingsmiddel gebruikt maar dan moet je meer denken aan een middel om te desinfecteren.

Als je het in de huishouding gebruikt( bv. schimmel in de douche) mag je er zeker geen zuur aan toevoegen omdat er dan chloorgas ontstaat.

Door de basische eigenschappen van het zout moet je er voor het gebruik in zwembaden wel zuur aan toevoegen omdat de pH anders te hoog is om te zwemmen.

Google anders eens op desinfectie middel of kijk hier eens:

https://www.lenntech...desinfectie.htm

Ik wil wel benadrukken dat dit in zijn algemeenheid geldt, van de situatie in het zwembad in Eindhoven weet ik niets af.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures