Springen naar inhoud

- - - - -

Zitten is slecht voor je hersenen - niet alleen voor je metabolisme of hart

• Log in om te kunnen reageren

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5161 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 15 april 2018 - 15:01

c3dt5-bike-desk-pedal.jpg
In een (voor)studie door UCLA-onderzoekers onder middelbare en oudere volwassenen is te veel zitten gekoppeld aan veranderingen in een deel van de hersenen dat cruciaal is voor het geheugen.

Studies tonen aan dat te veel zitten, net als roken, het risico op hartaandoeningen, diabetes en vroegtijdige sterfte verhoogt. Onderzoekers aan de UCLA wilden zien hoe zittend gedrag de gezondheid van de hersenen beïnvloedt, met name gebieden in de hersenen die van cruciaal belang zijn voor de geheugenvorming.

De onderzoekers wierven 35 mensen van 45 tot 75 jaar oud en vroegen naar hun fysieke activiteitsniveaus en het gemiddelde aantal uren dat ze de voorgaande week zittend hadden doorgebracht. Elke persoon onderging een hoge resolutie MRI-scan die een gedetailleerd beeld geeft van de mediale temporale kwab (MTL), een hersengebied dat betrokken is bij de vorming van nieuwe herinneringen.

De onderzoekers ontdekten dat zittend gedrag een significante voorspeller is van het dunner worden van de MTL en dat fysieke activiteit, zelfs op hoge niveaus, onvoldoende is om de schadelijke effecten van langdurig zitten te compenseren.

Deze studie bewijst nog niet dat te veel zitten leidt tot dunnere hersenstructuren, maar dat meer uren zitten kan worden geassocieerd met dunnere regio's. Daarnaast concentreerden de onderzoekers zich op de uren die ze besteedden aan zitten, maar ze vroegen de deelnemers niet of ze tijdens deze periode pauzeerden of werkten.

De onderzoekers hopen een groep mensen voor een langere periode te volgen om te bepalen of zitten de oorzaak is van het dunner worden en welke rol geslacht, ras en gewicht kunnen spelen in de gezondheid van de hersenen met betrekking tot zitten.

MTL-verdunning kan een voorbode zijn van cognitieve achteruitgang en dementie bij middelbare en oudere volwassenen. Het verminderen van zittend gedrag kan een mogelijk doel zijn voor interventies die zijn ontworpen om de gezondheid van de hersenen te verbeteren bij mensen met een verhoogd risico op de ziekte van Alzheimer, aldus de onderzoekers.

Bron: PLOS via ScienceDaily

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5161 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 15 april 2018 - 15:08

Wij hebben in hoogte verstelbare bureau's op kantoor zodat je ook staand kan werken. Ik moet me er al aardig toe zetten om dat zo nu en dan te doen, maar de 'hometrainers' die we nu ook hebben staan (zoals op bovenstaande plaatje) lijken me nog onpraktischer. Ik kan, volgens mij, gewoon niet lekker werken en nadenken op die manier.

Ik zou wel graag wandelend vergaderen, zonder presentatie, whiteboard en 'notulen' wellicht wat onpraktisch, maar voor brainstorm-sessies ideaal...

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10170 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2018 - 01:27

Wel weer jammer dat het een indirecte conclusie is. 

Blijkbaar zorgt zittend werk voor een fysieke verandering in de hersenen die op zijn beurt weer gerelateerd is aan een afname in prestaties van de hersenen. 

Ik vermoed dat men dit zo gedaan heeft omdat het niet anders kon: vind maar eens groepen met vergelijkbare intelligentie waarvan ongeveer de helft zittend werk gaat doen, en de andere helft niet. 

De vraag is vervolgens in welke name zittend werk een daling van intelligentie teweeg brengt, bijvoorbeeld gemeten naar prestaties op een IQ test. Als je geen vergelijkbare groepen hebt is dat nogal lastig: wellicht heb je een cohort zittende werknemers dat begon op een gemiddelde van zeg 115 en uitkomt op 113 na 20 jaar werk, en een ander cohort dat begon met 95 en op 95 bleef. 

Populair-wetenschappelijk gaat men dan schrijven dat je 'dommer wordt door te zitten', maar praktisch gezien is dat zittende cohort nog wel 18 punten beter af na 20 jaar. 

Victory through technology

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3303 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2018 - 08:41

Niet eens "afname in prestaties van de hersenen", maar een regio die gebruikt wordt bij het aanmaken van herinneringen die dunner wordt. Verder vind ik een sample size van 35 erg klein.

Aan de andere kant wel indrukwekkend als ze inderdaad significant een fysiek verschil in hersenen per week hebben kunnen meten die ze hebben kunnen correleren aan de hoeveelheid uren die de persoon de afgelopen week gezeten heeft. Ik vraag me echt af hoe ze dat gemeten hebben. Ik zit bijvoorbeeld ongeveer elke week evenveel, en ik vermoed dat de meeste mensen weinig variatie in de hoeveelheid uren hebben die ze zitten. Als er dan al variatie in zit, dan zal dat bijvoorbeeld door een vakantie kunnen komen, maar dan lijken me de hoeveelheid uren zitten van ondergeschikt belang t.o.v. andere psychische aspecten. Hoe hebben ze hiervoor gecorrigeerd? Ik heb even de links gevolgd, maar dat is alleen maar een verhaal over het onderzoek, niet het onderzoek zelf. Is de methode ergens publiekelijk beschikbaar?

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 10170 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 april 2018 - 02:12

Dat lijken me zeer valide vragen, en het betreft voor zover ik kan zien inderdaad een proef met slechts 35 proefpersonen. 

Met dergelijk kleine groepen moet je echt wel kijken naar andere factoren die ze wellicht ook gemeen hebben ongeacht of ze zittend of staand werken. Dat kan van alles zijn, van voedsel tot relaties tot domweg hoe ze naar hun werk reizen. 

Victory through technology

Bladerunner

Bladerunner

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2018 - 15:09

Tja, met maar 35 mensen is dit natuurlijk helemaal niet representatief. Dus waar hebben ze het over?

Heel veel werk doe je zittend vooral ook omdat ook al heb je in principe een beroep met veel beweging (zoals zorgpersoneel) je door de overdadige administratie ook uren achter een computer zit terwijl mensen die uit hoofde van hun functie altijd zittend werk doen achter een computer dit juist niet staande kunnen doen omdat je dan spierklachten krijgt. Voor die laatste groep houdt dit onderzoek zelfs als er 100.000 deelnemers waren geen boodschap in want wie gaat er nu van baan veranderen om die reden?

Vroeger zat men minder dan nu en dat komt vooral door de computer. Ga maar na: Als je vroeger op kantoor iets moest kopiëren, foto's afdrukken, post ophalen dan liep je naar een andere locatie op je kantoor maar nu kan dit allemaal vanaf één en het zelfde apparaat waar je nog net geen bakkie koffie uit kan halen.

Dus als dit onderzoek klopt dan zijn we nu inmiddels allemaal al dommer dan een paar generaties terug. En dat klopt maar om een andere reden; namelijk onze grote 'afhankelijkheid' van internet en apparaten zoals een rekenmachientje/smartphone. Ik heb een goed geheugen maar sinds het verdwijnen van de telefoonklapper weet ik geen enkel telefoonnummer (behalve die van mijzelf) uit mijn hoofd. Dat was vroeger dus anders.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures