Springen naar inhoud

Waterstofperoxide aantonen

• Log in om te kunnen reageren

Luuk E

Luuk E

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2018 - 11:30

moet via een experiment aantonen wat het waterstofperoxidegehalte in lenzenvloeistof is. Het percentage is massapercentage; stel de dichtheid van de lenzenvloeistof op 1,00 g/mL

Volgens de verpakking bevat lenzenvloeistof 3% waterstofperoxide, H2O2(aq).

Ga na of de lenzenvloeistof 3% waterstofperoxide bevat. Als je Vm nodig hebt mag je aannemen dat deze bij 20 Graden Celcius en normale druk 24 dm3mol-1 is.

Wie kan mij helpen hoe ik dit moet doen?

Het eerste wat ik moet doen is een werkplan maken voor de aanpak van de proef maar ik heb geen idee. Het moet iets zijn met gassen opvangen naar mijn mening maar verder kom ik niet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 732 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2018 - 13:03

Thoh er zijn vele diverse methodes om dit aan te tonen. De meest klassieke methode (vanuit het standpunt van middelbare scholieren/hogeschool studenten gezien) is een redoxtitratie met kaliumpermanganaat (KMnO4). Geen idee waaruit lenzenvloeistof precies bestaat. Indien lenzenvloeistof enkel een 3 % waterstofperoxide oplossing is dan zul je met deze methode goede resultaten bekomen. In het geval dat er nog andere componenten in de vloeistof aanwezig zijn, die als reductor kunnen optreden dan heb je hiermee wel een probleem, aangezien KMnO4 deze ook zal over oxideren, en je dus een foutief resultaat bekomt. Verder zijn er ook nog een 3 tal veelgebruikte spectrofotometrische methodes die werkelijk zeer eenvoudig zijn in gebruik.

Aangezien er een molair volume gegeven wordt gegeven, beoogd men in de opdracht zeer waarschijnlijk om de H2O2 concentratie gasvolumetrisch te gaan bepalen. Zeer kort gesteld is het principe van deze meting gebaseerd op het toevoegen van een katalysator (meestal een mangaanzout) die H2O2 ontbindt in H2O en O2.

Een proefopzet zou er kunnen uit bestaan om een overmaat van een Mn zout te gaan toevoegen aan je (verdunde) lenzenvloeistof in een gaswasfles. Het gevormd gas laat je via een darmpje stromen in een met water gevulde maatcilinder die je omgekeerd in een bakje met water plaatst. Het geproduceerde O2 gas zal dit water uit de maatcilinder verdringen. Na het aflopen van de reactie lees je de hoeveelheid water in de maatcilinder opnieuw af. Veronderstel dat je start met een maatcilinder met 100 mL water en je na de reactie nog 80 mL water over hebt, dan heb je dus 100 - 80 = 20 mL O2 gevormd. M.b.v. het molaire volume (1 mol van om het even elk gas neem 22,4 L in bij normomstandigheden, af te leiden uit de algemene gaswet) kun je dan het aantal mol O2 gevormd gaan berekenen.

Vervolgens heb je de stoichiometrie van de reactie voor de ontbinding van H2O2 nodig:

2 H2O2 => 2 H2O + O2

Hiermee kun je het aantal mol O2 relateren aan het aantal mol H2O2 verbruikt. M.b.v. het initiële volume lenzenvloeistof kun je vervolgens terugrekenen naar de oorspronkelijke concentratie van H2O2 in de lenzenvloeistof.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures