[scheikunde] Zoutoplossing onderzoeken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

Zoutoplossing onderzoeken

Hallo iedereen,

 

Hoe kan je zoutoplossingen precies herkennen door neerslagen, met 1 onbekende zoutoplossing?

 

 

Voorbeeld:

-  reageerbuis A: 1 zoutoplossing die Kaliumnitraat, aluminiumnitraat, lood(ll)nitraat of bariumnitraat kan bevatten.

- reageerbuis B: 1 zoutoplossing  die je zelf kunt creeeren 

 

Is er een manier mogelijk om specifiek te weten te komen welke zout oplossing reageer buis a bevat?

 

Ik heb zelf mbv Binas 1 zoutoplossing gemaakt: Na2SO4. Dit zal in reageerbuis A gedaan worden.
Alleen Pb2+( van lood(ll)nitraat) en Ba2+(van bariumnitraat) kunnen een neerslag vormen met de stof SO42-.
 
Nou heb ik wel meer zekerheid maar kom ik toch uit uiteindelijk op 2 ionsoorten, terwijl ik zeker wil weten welke ik precies heb.
 
Enige mogelijkheden om hierachter te komen?
 
Groet xong

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zoutoplossing onderzoeken

Het klopt dat SO42- met twee van de vier ion-soorten een neerslag geeft. Natriumsulfaat is dus niet geschikt. Je moet een ion-soort zoeken die slechts met één van de vier metaal-ionen een neerslag geeft.
 
Tip: maak een tabelletje zoals tabel 45A van binas met alleen K+, Al3+ , Ba2+ en Pb2+ in de eerste kolom en zoek dan een anion dat slechts met één metaal-ion een neerslag geeft.
 
En welke ion-soort voldoet dan? En welke stof los je op in buis B?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Zoutoplossing onderzoeken

Of een reactie geeft met een zeer specifieke kleur bijvoorbeeld
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Zoutoplossing onderzoeken

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer