Springen naar inhoud

Zoutoplossing onderzoeken

• Log in om te kunnen reageren

xong15

xong15

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 april 2018 - 23:58

Hallo iedereen,

Hoe kan je zoutoplossingen precies herkennen door neerslagen, met 1 onbekende zoutoplossing?

Voorbeeld:
-  reageerbuis A: 1 zoutoplossing die Kaliumnitraat, aluminiumnitraat, lood(ll)nitraat of bariumnitraat kan bevatten.
- reageerbuis B: 1 zoutoplossing  die je zelf kunt creeeren 

Is er een manier mogelijk om specifiek te weten te komen welke zout oplossing reageer buis a bevat?

Ik heb zelf mbv Binas 1 zoutoplossing gemaakt: Na2SO4. Dit zal in reageerbuis A gedaan worden.

Alleen Pb2+ ( van lood(ll)nitraat) en Ba2+(van bariumnitraat) kunnen een neerslag vormen met de stof SO42-.

Nou heb ik wel meer zekerheid maar kom ik toch uit uiteindelijk op 2 ionsoorten, terwijl ik zeker wil weten welke ik precies heb.

Enige mogelijkheden om hierachter te komen?

Groet xong

Veranderd door xong15, 25 april 2018 - 00:01

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2433 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 25 april 2018 - 12:20

Het klopt dat SO42- met twee van de vier ion-soorten een neerslag geeft. Natriumsulfaat is dus niet geschikt. Je moet een ion-soort zoeken die slechts met één van de vier metaal-ionen een neerslag geeft.

Tip: maak een tabelletje zoals tabel 45A van binas met alleen K+ , Al3+ , Ba2+  en Pb2+ in de eerste kolom en zoek dan een anion dat slechts met één metaal-ion een neerslag geeft.

En welke ion-soort voldoet dan? En welke stof los je op in buis B?

Veranderd door Margriet, 25 april 2018 - 12:24

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 4268 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 april 2018 - 13:40

Of een reactie geeft met een zeer specifieke kleur bijvoorbeeld
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures