Springen naar inhoud

hoe bepaal ik de concentratie van een kleurloze oplossing met een lage concentra

• Log in om te kunnen reageren

blitz10

blitz10

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 april 2018 - 10:36

ik moet een concentratie bepalen van een oplossing die kleurloos is en een lage concentratie heeft met behulp van een spectrofotometer.

bij een gekleurde oplossing zou ik het via absorptie spectrum en ijklijn en de wet van Lambert-leer kunnen doen , maar hoe doe ik het bij een kleurloze oplossing met lage concentratie

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xilvo

Xilvo

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2018 - 10:54

Als de oplossing 'kleurloos' is over het hele golflengtebereik van de spectrofotometer dan is het niet mogelijk.

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 699 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2018 - 11:27

Dat klopt niet: het is niet perse omdat een component kleurloos is dat deze niet kan gedetecteerd worden m.b.v. Spectrofotometrie. Nitraat, om slechts een voorbeeld te geven absorbeert bvb in het UV gebied. Een andere component is waterstofperoxide, en zo zijn er nog vele anderen. Let er wel op dat je voor metingen in het UV kwartscuvetten dient te gebruiken.

Verder kun je componenten die in het UV absorberen vaak ook kleuren met een bepaalde chemische reactie, zodat het eindproduct een gekleurd product is dat je kunt opmeten in het zichtbare gebied van het spectrum.

Welke kleurloze component wens je trouwens te bepalen?

Xilvo

Xilvo

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2018 - 11:35

Met 'kleurloos' over het hele golflengtebereik bedoel ik dan ook dat er evenmin noemenswaardige absorptie in het UV of IR gebied is.

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 699 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2018 - 12:12

De meeste eenvoudige, niet al te exotische verbindingen zullen wel ergens in het UV/vis/IR spectrum gaan absorberen of zijn desnoods met een aantal manipulaties wel te analyseren met spectroscopische technieken. Maar laten we eerst even afwachten tot we van de TS weten wat de verbinding is, wat de geschatte concentratie van de verbinding ongeveer is, en in welke watermatrix deze component zich bevindt.

blitz10

blitz10

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2018 - 14:57

De meeste eenvoudige, niet al te exotische verbindingen zullen wel ergens in het UV/vis/IR spectrum gaan absorberen of zijn desnoods met een aantal manipulaties wel te analyseren met spectroscopische technieken. Maar laten we eerst even afwachten tot we van de TS weten wat de verbinding is, wat de geschatte concentratie van de verbinding ongeveer is, en in welke watermatrix deze component zich bevindt.

hierop kan ik geen antwoordt geven, ik krijg dit pas te horen op de dag zelf, mij gaat het erom of ik ergens rekening mee moet houden als ik een kleurloos en laag geconcentreerde oplossing heb. kan ik deze meten d.m.v een absorptiespectrum en ijklijn te maken of moet ik deze oplossing eerst bewerken voordat ik deze oplossing kan meten.

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 699 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2018 - 15:56

Het antwoord hierop is niet eenvoudig zonder meer te weten over het product. Voor sommige is een bewerking nodig, voor anderen niet. Het hangt van het type analiet af. Voor het merendeel van de spectrofotometrische bepalingen zijn wel een aantal bewerkingen nodig voordat je kunt gaan meten.

blitz10

blitz10

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2018 - 10:35

Het betreft hier een ongekleurde component in het UV gebied bv ( chromofore groep) paracetemol.

Laat spectrum bepalen met de meetfrequentie

NW_

NW_

• >250 berichten
  • 699 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2018 - 21:07

Gaat het om paracetamol, of een component die verwant is aan paracetamol? Indien het om paracetamol zelf gaat: deze component bezit een piek in het UV gebied, met een absorptiemaximum bij 243 nm. Voor een voorbeeld van het UV-VIS spectrum van paracetamol, zie ook bijgevoegde link.

https://www.research..._Fenton_process

Welke matrix analyseer je eigenlijk? Gaat die enkel over paracetamol opgelost in demiwater, met verder geen andere componenten aanwezig? Dit is wel belangrijk. Indien er andere componenten in het monster aanwezig zijn, dan kunnen deze mogelijks gaan interfereren met het absorptiemaximum van paracetamol. Verder is het zo dat je concentratie aan paracetamol relatief hoog (op zijn minst mg/L range) dient te zijn om te kunnen opmeten met UV-VIS spectrofotometrie. Als je zeer lage concentraties dient op te meten, of bij interferentie van andere componenten uit de watermatrix, overweeg dan HPLC. Dergelijke geneesmiddelen met HPLC opmeten is zeer eenvoudig.

Wat je met de zin "Laat spectrum bepalen met de meetfrequentie" bedoelt is mij niet duidelijk.

Also tagged with one or more of these keywords: overig

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures