Springen naar inhoud

Chroom(III) nitraat oplossen in zwavelzuur

• Log in om te kunnen reageren

Jannieke

Jannieke

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2018 - 13:21

Goedendag,
Ik heb een vraag over een practicum wat ik hoop te gaan doen binnenkort. De bedoeling is dat we het chroom gehalte in een scheermesje gaan bepalen. Hiervoor moeten we een ijkserie maken. Om deze ijkserie te maken, moeten we chroom (III) nitraat oplossen in zwavelzuur. Mijn vraag is hoe dit mogelijk is? Chroom (III) nitraat lost goed op in water, maar of dit ook geldt voor zwavelzuur? Is er iemand die mij hiermee kan helpen. Bijvoorbeeld een reactievergelijking kan al heel veel helpen :) alvast bedankt!

[mod] gezien dit topic over Chroom (III) nitraat gaat en niet over Chloor, heb ik de titel en bovenstaande tekst even aangepast. autocorrectie is soms best irritant. [/mod]

Veranderd door ArcherBarry, 01 mei 2018 - 18:05

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2491 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 mei 2018 - 14:34

Het valt te verwachten dat hier wordt bedoeld een verdunde oplossing van zwavelzuur in water en daarin zal het chroomzout dan ook gewoon oplosbaar zijn net als in water. Maar heb je geen voorschrift gekregen waar dat in staat?

Jannieke

Jannieke

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2018 - 14:50

Allereerst ontzettend bedankt voor het reageren! Ik heb hieronder een gedeelte van de opdracht gekopieerd. Ik kan hier niet uit opmaken dat het zwavelzuur een oplossing is, maar misschien lees ik ergens over heen?

De ijkserie: Los 1,00 gram chroom(III)nitraat-nonahydraat op in 1 M zwavelzuur tot 50 ml. Pipetteer resp. 2, 4, 6, 8, 10 ml van deze oplossing in reageerbuizen en vul aan tot 10 ml met 1 M zwavelzuur.

Ik stelde deze vraag omdat mijn opdracht is om de concentratie cr3+ (aq) in de 50 ml standaardoplossing te berekenen. Maar ik begrijp niet helemaal hoe ik van cloor(III) nitraat oplossing met zwavelzuur bij cr3+ kom.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2491 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 mei 2018 - 15:00

Het gaat om 1 molair zwavelzuur. Ben je bekend met molariteit?

En welke ionen krijg je in oplossing als je chroom(III)nitraat oplost?

Het zwavelzuur zal voor het zure milieu zijn, je lost het scheermesje toch ook in zuur op.

Jannieke

Jannieke

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2018 - 17:12

Ja molariteit is mij bekend, het is dan per liter toch?
Ik denk als je chroom(III) nitraat -nonahydraat oplost dat je cr 3+, 3no3 - en 9 watermoleculen krijgt?
Het klopt inderdaad dat het scheermesje ook in het zuur wordt opgelost.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2491 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 mei 2018 - 19:46

Ja molariteit is mij bekend, het is dan per liter toch?

Ja, 1M ( 1 molair) betekent dat 1 liter oplossing 1 mol zwavelzuur bevat.  

Ik denk als je chroom(III) nitraat -nonahydraat oplost dat je cr 3+, 3no3 - en 9 watermoleculen krijgt?
Het klopt inderdaad dat het scheermesje ook in het zuur wordt opgelost.

Inderdaad komen voor de ijkoplossing de Cr3+-ionen uit het op te lossen chroom(III)nitraat nonahydraat.

En in de monsteroplossing zijn deze ionen ontstaan door reactie van chroom uit het mesje met zuur. En omdat deze ionen zich dus in zuur milieu bevinden moet je de ionen in de ijkoplossing aanzuren (of oplossen in verdund zuur) om bij de meting hetzelfde milieu te krijgen.

Veranderd door Margriet, 01 mei 2018 - 19:57

Jannieke

Jannieke

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2018 - 08:16

Oke bedankt! Helemaal duidelijk :)
Toch wil ik graag nog een vraagje stellen..
Het is dus zo als chroom (III) nitraat nonahydraat met zwavelzuur reageert dat de chroom ionen vrijkomen? Volgens deze reactievergelijking 3H2SO4 + 2Cr -> 3H2 + 2Cr3+ + 3SO42-?

Zoals ik al eerder zei is mijn opdracht om de concentratie cr3+ te berekenen. Ik moet bekennen alleen echt geen idee te hebben hoe ik dit aan ga pakken. Zou iemand me heel misschien hierbij op weg kunnen helpen?

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2491 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 mei 2018 - 11:32

Het is dus zo als chroom (III) nitraat nonahydraat met zwavelzuur reageert dat de chroom ionen vrijkomen? Volgens deze reactievergelijking 3H2SO4 + 2Cr -> 3H2 + 2Cr3+ + 3SO42-?

Nee dat is niet juist. Als je chroom(III)nitraat oplost dan krijg je een oplossing van die stof. Je krijgt dan een oplossing van, je gaf het zelf al aan,  Cr3+en nitraat-ionen. Er treedt geen reactie op met zwavelzuur.

Zoals ik al eerder zei is mijn opdracht om de concentratie cr3+ te berekenen. Ik moet bekennen alleen echt geen idee te hebben hoe ik dit aan ga pakken.

Je hebt eerder aangegeven dat je ca. 1 g chroom(III)nitraat- nonahydraat hebt afgewogen. Hoeveel heb je precies afgewogen en hoeveel mol is dat dan? Begin daar eens mee.

Jannieke

Jannieke

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 mei 2018 - 21:52

Nee dat is niet juist. Als je chroom(III)nitraat oplost dan krijg je een oplossing van die stof. Je krijgt dan een oplossing van, je gaf het zelf al aan,  Cr3+en nitraat-ionen. Er treedt geen reactie op met zwavelzuur.

Aha dat had ik nog niet helemaal begrepen! Bedankt!

Je hebt eerder aangegeven dat je ca. 1 g chroom(III)nitraat- nonahydraat hebt afgewogen. Hoeveel heb je precies afgewogen en hoeveel mol is dat dan? Begin daar eens mee.

Ik heb het practicum nog niet gedaan, maar als ik van 1 gram uit ga, is de mol massa, met het Nonahydraat erbij, 400.1548. 1/400.1548=2.49...x10^-3 mol.

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2491 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 03 mei 2018 - 23:31

Ik heb het practicum nog niet gedaan, maar als ik van 1 gram uit ga, is de mol massa, met het Nonahydraat erbij, 400.1548. 1/400.1548=2.49...x10^-3 mol.

Dit klopt. En kun je nu de molariteit uitrekenen van de oplossing die ontstaat als je dit oplost tot 50 ml?

En voor alle zekerheid: hoeveel mol Cr3+ heb je dan per liter?

Veranderd door Margriet, 03 mei 2018 - 23:32

Jannieke

Jannieke

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2018 - 09:47

Als het goed is deel je 2.49..x10^-3 door het volume van 50x10^-3. De molariteit is dan 0,04998....

Ik denk dat dit getal dan gelijk is voor de cr3+. Dus 0,04998... Mol per liter

Margriet

Margriet

• >1k berichten
  • 2491 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 mei 2018 - 11:29

Klopt en kun je nu ook [Cr3+]  (de concentratie Cr3+ ) berekenen voor de ijkreeks?

En ben je er dan uit?

Jannieke

Jannieke

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2018 - 12:11

Ja dat moet lukken, want je doet het alleen een aantal keer verdunnen en dat begrijp ik!

Ik ben er helemaal uit!! Ontzettend bedankt dat jij/u mij wilde helpen!

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures