[biologie] transpiratie van planten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 383

transpiratie van planten

De vraag: hoeveel water transpireert een lauriertak op een uur tijd? druk uit in ml per cm2 per uur?
 
Ik plaatste de lauriertak (met 8 blaadjes) in 100 ml water (level 100 ml met de tak in de maatcilinder en een laagje slaolie erop om verdamping te voorkomen) en na een uur was er 1 ml weg.
 
Ik trek de blaadjes er af en teken hun omtrek op een A4 blad en knip de beeltenis uit. Een A4 blad weegt 3,2g en de uitgeknipte silhouetjes wegen 1,4g dus 3,2/1,4=2,29
 
Een A4 blad is 21x29,7=623,7cm2 dus 1,4g=272,36cm2 en dat is de oppervlakte van de 8 laurierblaadjes.
 
Druk uit in ml/cm2/uur
 
Is de oplossing: 1ml/272,36cm2/h?
 
Dat lijkt me zo een rare oplossing en ik heb het gevoel dat ik iets verkeerds opschrijf.
 
Graag wat commentaar en hulp
 
Dank u

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: transpiratie van planten

Ik heb geen idee wat er uit zou moeten komen, misschien dat ik het daarom geen vreemd resultaat vind.
 
Je kunt het experiment herhalen met een takje zonder blaadjes, om te zien of het werkelijk om door de blaadjes verdampt water gaat; misschien zuigt de tak water op.
 
Ook zou ik het langer laten staan, zien of er het tweede, derde uur evenveel verdwijnt.
 
Tenslotte, de blaadjes hebben onder- en bovenkant. Moet je het oppervlak niet verdubbelen?

Berichten: 383

Re: transpiratie van planten

Hey Xilvo, Ook langs de tak verdampt water maar dat is veel minder dan langs de bladeren. De tak had al sinds hij afgeknipt werd in water gestaan en was dus volgezogen. Het gaat echter niet zozeer om exact te bepalen hoeveel water er nu precies verdampt maar veeleer om een manier te vinden voor wat betreft de berekening (dus eigenlijk meer wiskunde dan biologie). Wat betreft die boven-en onderzijde heb je dubbel en dik gelijk, dank je!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: transpiratie van planten

Aan de berekening kan verder niet veel mis gaan, en die lijkt me dan ook goed, op die factor 2 na.
 
Wat vind je vreemd aan het resultaat? Had je een grotere waarde verwacht, of juist niet?

Berichten: 383

Re: transpiratie van planten

Ik deed het helemaal mis natuurlijk, vanwege de "boven- en onderzijde". Dus het resultaat is eigenlijk: 1ml verdampt op 1 uur tijd over een oppervlakte van 545,74 cm2 = 1/545,74 = 0,002 ml/cm2/h - klopt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: transpiratie van planten

Daaf schreef:  
Druk uit in ml/cm2/uur
 
Is de oplossing: 1ml/272,36cm2/h?
 
Dat lijkt me zo een rare oplossing en ik heb het gevoel dat ik iets verkeerds opschrijf.
 
 
ik ben dat met je eens: ik druk de snelheid van mijn auto ook niet uit als 1 km/0,0125 h, of de atmosferische luchtdruk als 1 N/0,000 01 m2, maar als 80 km/h resp. 100 000 N/m2
 
gebruikelijker is een aantal milliliters weer te geven voor één vierkante cm en voor één uur:
  • (een of ander getal maar zelden 1) mL/(cm²h)
  •  .... mL·cm-2·h-1
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer