[scheikunde] Reactievergelijking TiO2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Reactievergelijking TiO2

Hallo, 
 
Ik heb een vraagje. In een opgave in mijn examenbundel moet ik een reactievergelijking maken waarbij TIO2+ met water wordt omgezet tot TiO2.
 
Ik kwam uit op de volgende vergelijking: TIO2+   +  H2O2-  --> TiO2 + H2 
 
Het antwoordmodel zegt dit: TIO2+   + H2O2-   --> TIO2 + 2H+
 
Ik snap niet waarom het 2H+ moet zijn in plaats van H2. 
 
 
De opgave was overigens:

 
Bij de bereiding van titaan(IV)oxide laat men het erts eerst reageren met een

zwavelzuuroplossing. Hierbij treden reacties op waarbij onder andere TiO 2– wordt omgezet 3
tot TiO2+. Door reactie met water wordt vervolgens TiO2+ omgezet tot TiO2. Deze laatste reactie is geen redoxreactie.
Geef de vergelijking van de reactie van TiO2+ met water onder vorming van onder andere TiO2. 
 
 
Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Reactievergelijking TiO2

Het antwoordmodel zegt dit: TIO2+   + H2O2-   --> TIO2 + 2H+
Dat lijkt me stug want water is niet H2O2- maar gewoon H2O
dus zal er waarschijnlijk in het antwoordmodel gestaan hebben:
 
TIO2+   + H2O   --> TIO2 + 2H+
 
Let er bij het opstellen van een reactievergelijking ook altijd op dat de som van ladingen links en rechts van de pijl gelijk zijn.

Berichten: 7

Re: Reactievergelijking TiO2

Pinokkio schreef: Dat lijkt me stug want water is niet H2O2- maar gewoon H2O
dus zal er waarschijnlijk in het antwoordmodel gestaan hebben:
 
TIO2+   + H2O   --> TIO2 + 2H+
 
Let er bij het opstellen van een reactievergelijking ook altijd op dat de som van ladingen links en rechts van de pijl gelijk zijn.
 
Oh sorry, ja ik bedoel natuurlijk gewoon H2O zonder lading. Ik snap dat de som van de ladingen aan beide kanten gelijk moet zijn. 
Maar waarom is het 2H+ ? Als zuurstof zich voegt bij TIO2+ wordt dat molecuul TiO2 en dan blijft er van het H2O-molecuul nog twee waterstofatomen over, die dus samen waterstof vormen. Dat is wat ik dacht. Ik snap dus niet waarom dat H+ moet zijn
scheikunde1234567890 schreef:  
Hallo, 
 
Ik heb een vraagje. In een opgave in mijn examenbundel moet ik een reactievergelijking maken waarbij TIO2+ met water wordt omgezet tot TiO2.
 
Ik kwam uit op de volgende vergelijking: TIO2+   +  H2O2-  --> TiO2 + H2 
 
Het antwoordmodel zegt dit: TIO2+   + H2O2-   --> TIO2 + 2H+
 
Ik snap niet waarom het 2H+ moet zijn in plaats van H2. 
 
 
De opgave was overigens:

 
Bij de bereiding van titaan(IV)oxide laat men het erts eerst reageren met een

zwavelzuuroplossing. Hierbij treden reacties op waarbij onder andere TiO 2– wordt omgezet 3
tot TiO2+. Door reactie met water wordt vervolgens TiO2+ omgezet tot TiO2. Deze laatste reactie is geen redoxreactie.
Geef de vergelijking van de reactie van TiO2+ met water onder vorming van onder andere TiO2. 
 
 
Alvast heel erg bedankt!

 
Ik bedoel TIO2+  +  H2O --> TIO2 + H2. Dus zonder de lading bij het watermolecuul

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Reactievergelijking TiO2

Wat zei ik ook alweer over ladingen?
 
Oh ja:
Let er bij het opstellen van een reactievergelijking ook altijd op dat de som van ladingen links en rechts van de pijl gelijk zijn.
 
Dus probeer het nog maar eens een keer.

Berichten: 7

Re: Reactievergelijking TiO2

Pinokkio schreef: Wat zei ik ook alweer over ladingen?
 
Oh ja:
Let er bij het opstellen van een reactievergelijking ook altijd op dat de som van ladingen links en rechts van de pijl gelijk zijn.
 
Dus probeer het nog maar eens een keer.
 
H2 heeft toch ook een lading van 2+ ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Reactievergelijking TiO2

Nee, H2 heeft geen lading, net zo min als H2O of TiO2 of een miljard andere stoffen.
 
Als iets een lading heeft wordt het altijd aangegeven met plus of min, zoals bij H+ of OH- of welk ander ion dan ook.

Berichten: 7

Re: Reactievergelijking TiO2

Pinokkio schreef: Nee, H2 heeft geen lading, net zo min als H2O of TiO2 of een miljard andere stoffen.
 
Als iets een lading heeft wordt het altijd aangegeven met plus of min, zoals bij H+ of OH- of welk ander ion dan ook.
 
Aha, dat dacht ik namelijk. Nu snap ik het, dankjewel!! 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Reactievergelijking TiO2

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer