NMR - spin

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 257

NMR - spin

Beste,
 
In onderstaande prent snap ik niet goed waar de 2 omcirkelde (in potlood) rotaties vandaan komen? En wat deze dan wel voorstellen?

Bij de bovenste prent dacht ik dat de snelheid in het blad ging, de straal r naar buiten wijst van het atoom en hierdoor richting vector P bepaald wordt. (dus naar boven gericht)
Ik snap echter niet waarom dit dan aanleiding geeft tot een stroom I die daaronder staat, en wat de 2 omcirkelde grijze pijlen dan willen zeggen.

Alvast bedankt om mij te helpen!!
 
MVG

Katrien Van den Bossche

 
Bijlagen
Schermafbeelding 2018-05-17 om 12.28.37.png
Schermafbeelding 2018-05-17 om 12.28.37.png (1.43 MiB) 1839 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: NMR - spin

Ik snap echter niet waarom dit dan aanleiding geeft tot een stroom I die daaronder staat (...)
De reden van de stromen heb ik in rood omlijnd:
citaat.png
citaat.png (1.48 MiB) 1837 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 257

Re: NMR - spin

Beste,
 
Daar staat toch niet in, in welke richting deze stroom dan verloopt?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: NMR - spin

Kennelijk geeft het boek een sterk versimpelde voorstelling van zaken:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spin_(kwantummechanica)

Maar klassiek bekeken draaien de protonen mee met de atoomkern, en omdat ze positief geladen zijn resulteert dat in kringstroompjes in dezelfde richting als dat de kern zelf draait.

Gebruikersavatar
Berichten: 257

Re: NMR - spin

Beste,
 
En waarom staat dan boven de 2de prent een pijl in de andere richting als boven de eerste prent?
Ik ben nog niet echt veel wijzer geworden :(

 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: NMR - spin

katrien van den boss schreef: En waarom staat dan boven de 2de prent een pijl in de andere richting als boven de eerste prent?
Ik ben nog niet echt veel wijzer geworden :(
 
Goed punt - dat was mij nog niet opgevallen. Geen idee wat daar de bedoeling van is. Ofwel het boek zit fout, ofwel ik heb hier zelf ook nog iets te leren...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.937

Re: NMR - spin

Die plaatjes begrijp ik evenmin.
 
Slordigheid zou me zeker niet verbazen, ook taalkundig staan er al foutjes in.
 
Spin en het magnetisch moment zijn een intrinsieke kwantummechanische eigenschap van elementaire deeltjes, erover praten alsof het door roteren van het deeltje komt leidt tot problemen.
 
Zo zou een elektron veel sneller dan de lichtsnelheid moeten draaien om de waargenomen magnetische dipool te krijgen.
 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spin_(kwantummechanica)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: NMR - spin

richtingen.png
richtingen.png (1.49 MiB) 1834 keer bekeken
 
De draairichtingen zijn hier op een dubbelzinnige manier aangeduid, vergelijk (bij mijn rode pijltjes) de drie aangegeven draairichtingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 257

Re: NMR - spin

Professor Puntje,
 
Ik snap niet goed wat u wilt aanduiden met die rode pijlen..?

Kan u soms als u iets schrijft er iets meer uitleg bij geven?
 
Bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.937

Re: NMR - spin

Tevens klopt de boven het tweede bolletje aangegeven draairichting al niet met de pijl op de 'evenaar'.
 
Verder is het betekenisloos om over een rotatiefrequentie of hoeksnelheid te praten; het zijn geen klassieke (geladen) draaiende bolletjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: NMR - spin

katrien van den boss schreef: Professor Puntje,
 
Ik snap niet goed wat u wilt aanduiden met die rode pijlen..?

Kan u soms als u iets schrijft er iets meer uitleg bij geven?
 
Bedankt!
 
Kort gezegd: de uitleg in het boek is zeer slordig, en wij begrijpen die verschillende draairichtingen zelf ook niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 257

Re: NMR - spin

ah oké! :-) Toch bedankt!
 
Ik vraag dit dan best is na bij de prof zelf. :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.937

Re: NMR - spin

Ik weet natuurlijk niet wat van jou, Katrien, verwacht wordt (op een tentamen?) maar ik zou deze hele uitleg laten voor wat het is.
 
Een elektron, proton of atoomkern met spin≠0 heeft een impulsmoment en een magnetisch moment net als een klassiek draaiend geladen balletje die heeft.
 
Maar dat is het niet, een klassiek draaiend geladen balletje, en er 'klassiek' aan rekenen is dan ook zinloos.

Berichten: 12.262

Re: NMR - spin

Professor Puntje schreef:  
Kort gezegd: de uitleg in het boek is zeer slordig, en wij begrijpen die verschillende draairichtingen zelf ook niet.
 
soms is dat inderdaad het geval...
 
en dat is het beer zoiets buiten examnets te houden!
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: NMR - spin

Ik ben nog even benieuwd hoe dit afgelopen is: was het boek inderdaad fout?

Reageer