Gasverbruik van stikstof

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Gasverbruik van stikstof

Ik heb een vat van 3000 liter dat gevuld is met water. Op dit vat zet ik 0,3 bar stikstof. Als ik 500 liter per uur water uit het vat pomp. Wat is dan mijn stikstof verbruik?

Kan iemand mij hiermee helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Gasverbruik van stikstof

Ik neem aan dat die 0,3 bar overdruk is.
 
Gebruik je dat stikstof om water uit het vat te verdrijven? 'Pompen' suggereert dat je daar een aparte pomp voor hebt.
 
Als alles 'rustig' verloopt en de stikstof neemt de plaats van het water in, dan is het stikstofgebruik 500 liter per uur bij een druk van 1,3 bar, dat zal iets in de orde van 0,8 kg stikstof per uur zijn.

Berichten: 2

Re: Gasverbruik van stikstof

Inderdaad 0,3 bar overdruk. Aan de uitlaat van het vat staat een pomp die 500 L/ h verpompt. Kan je even uitleggen hoe je aan 0,8 kg/h N2 komt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Gasverbruik van stikstof

Dichtheid stikstof, ongeveer dichtheid lucht, bij standaardomstandigheden is ongeveer 1,2 kg/kuub.
 
Halve kuub bij druk die 1,3 maal zo groot is, ca 1,2*0,5*1,3 geeft ongeveer 0,8 kg.
 
Het is een grove schatting.

Berichten: 12.262

Re: Gasverbruik van stikstof

Maar gebruik je dat stikstof nou om het water uit de tank de 'duwen', of staat het er geheel los van? In het laatste geval lijkt me een overdruk aanbrengen niet zo logisch, tenzij je pomp het anders net niet redt of iets dergelijks. 
Victory through technology

Reageer