Ronde verzakking in het veen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Ronde verzakking in het veen

Ik ben via hoogtekaarten op zoek naar (vroeg) middeleeuwse bewoning. Bepaalde woonkernen kenmerken zich door een ronde verzakking. Op de eerste foto is het zeker dat er bewoning is geweest. Duidelijk is hier ook een 'scherpe' rand te zien. Ik ben op een tweede plek gestuit met verscheidene ronde verzakkingen (tweede foto) Duidelijk verschil is hier de rand.

Ik ben er niet zeker van of dit eventueel een cluster van woonvormen is geweest. Mijn vraag, zijn er andere verklaringen voor deze verzakkingen? Zouden dit bijvoorbeeld restanten van pingoruines kunnen zijn? Op geen enkele plek staat water.

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken
Bijlagen
rps20180520_164548.jpg
rps20180520_164548.jpg (205.94 KiB) 1052 keer bekeken
rps20180520_164530.jpg
rps20180520_164530.jpg (209.8 KiB) 1052 keer bekeken

Berichten: 567

Re: Ronde verzakking in het veen

Is er buiten verzakingen geen ander fenomeen juist op plaatsen van vroegere bebouwing ?
Namelijjk een andere kleur van vegetatie.   En een ander soort groei van de vegetatie.
 
Ik zie op de tweede foto boven de cirkels zelfs schaduw.  Maar dat kan ook zijn vanwege hogere vegetatie juist aan de rand ?
 
Eigenlijk hoeft het zelfs geen vroegere bebouwing te zijn.
Het kan ook een kampvuurplaats of dansplaats geweest zijn.
 
Verder denk ik ook aan grafheuvels. Maar deze cultuurgewoonte is plaatsafhankelijk.
 
Misschien ver gezocht maar zwammen planten zich ook voort in cirkels (vgl. heksenkring).

Reageer