Interpreteren van krachten

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Interpreteren van krachten

Inderdaad heb ik alleen bekeken wat de uitgeoefende kracht van links naar rechts bij α tussen 15 en 90 graden moet zijn. Als het nodig is, wil ik het ook wel voor de andere gebieden berekenen. 
Ik gebruik daarvoor Interactive Physics, tegenwoordig ook verkocht onder de naam Working Model 2D (klik).
De grafiek komt overigens uit Excel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Interpreteren van krachten

Bedankt. Lijkt me leuk spul, maar behoorlijk aan de prijs.
En ik vind het eigenlijk net zo leuk, zo niet leuker, om m'n eigen scriptjes te schrijven voor dit soort zaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.552

Re: Interpreteren van krachten

FCx uitgedrukt in α
krachteninterpretatie.jpg
krachteninterpretatie.jpg (53.23 KiB) 383 keer bekeken
 
Werkgebied: -54,4º < α < 74,5º  met max FCx op α=51º 
reactiekracht FCx is naar rechts gericht.
 
Voor α <0º is de reactiekracht FCx naar links gericht
Tegen de -54,5º aan kan FCx ontzettend groot worden.
In de simulatie heeft het gebied α<-54,4º uiteraard geen fysieke betekenis ,maar is een gevolg van de simulatie
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: Interpreteren van krachten

Ziet er goed uit, en qua vorm net als de grafiek van Michel Uphoff, maar dan gespiegeld (wegens andere definitie van α).
 
Probleem is dat er bij een waarde van α meerdere waardes van x kunnen zijn.
 
Hier de hoek α als functie van positie x van punt C. Die kan lopen van ruim -181 tot ruim 181, de rode en groene balk liggen bij die punten in elkaars verlengde.
(vergelijk het plaatje in mijn bericht #15).
 
Bij mijn plaatjes (hieronder en in #15) begin je met C zover mogelijk links en ga je door met naar rechts bewegen tot je niet verder kunt.
 
Maar als je dan teruggaat krijg je niet hetzelfde plaatje maar het spiegelbeeld; C zal rechts(-onder) van B blijven totdat hij onder B door gaat, maar dan is α ondertussen al negatief geworden.
 
Bijlagen
wsf2.png
wsf2.png (43.77 KiB) 383 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.552

Re: Interpreteren van krachten

Inderdaad
krachten1.jpg
krachten1.jpg (36.58 KiB) 383 keer bekeken

Reageer