Verhouding Calcium/Fosfor verhoogt risico op botontkalking?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Verhouding Calcium/Fosfor verhoogt risico op botontkalking?

Hallo,

Ik lees steeds meer over dat melk slecht voor de gezondheid zou zijn. Hierbij blijkt de verhouding van calcium en fosfor die in de melk voorkomt niet de juiste verhouding is en het risico op botnontkalking zou verhogen.

Nu mijn vraag; wat gebeurt er precies op celniveau bij een verkeerde verhouding en waarom zou dit het risico op botontkalking verhogen?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden!

Berichten: 283

Re: Verhouding Calcium/Fosfor verhoogt risico op botontkalking?

Dag,
 
Botweefsel is niet statisch, maar voortdurend aan het remodelleren (d.w.z. opbouw door osteoblasten, afbraak door osteoclasten). Dit proces wordt beïnvloed door allerlei hormonen, waarvan parathyroïdhormoon (PTH) veruit de belangrijkste is. Onder invloed van PTH wordt bot afgebroken en komen calcium- en fosfaationen vrij in het bloed. Vervolgens kan calcium en fosfaat weer gebruikt wordt om collageen in bot te mineraliseren. Nu is het zo dat een hoog fosfaatgehalte in het bloed (of een laag calciumgehalte) de afgifte van PTH kan stimuleren en daarmee -in theorie- botafbraak. In de praktijk is het echter zo dat de nieren de fosfaat- en calciumspiegels prima reguleren, dus dat het drinken van melk o.i.d. geen enkele invloed heeft op botafbraak. Enkel bij een zuivelarm dieet en vitamine-D-deficiëntie kan het zo zijn dat je te weinig bouwstenen hebt voor botmineralisatie en dat zou in theorie kunnen bijdragen aan osteoporose (botontkalking).
 
Groeten,
 
Philip Voets, arts Interne Geneeskunde

Reageer