[scheikunde] Practicum zouthydraten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Practicum zouthydraten

Hallo,
 
Ik heb op het forum al wat rondgekeken maar er zijn af en toe tegenstrijdige antwoorden die ik niet helemaal begrijp. Ik zit in 5-vwo en wij doen volgende week een herhalingspracticum uit 4-havo. 
 
De opdracht is om van een zouthydraten te achterhalen hoeveel moleculen water er zijn. Het enige wat we te horen hebben gekregen is dat we het moeten doen door het zouthydraat in te dampen en dan wat te berekenen. Ik weet echter niet hoe ik daarna verder moet. Kan iemand mij stap voor stap uitleggen wat de berekening inhoudt? Wij weten niet welk zout we gaan gebruiken, maar je kan bijvoorbeeld CuSO4 of Na2CO3 gebruiken als voorbeeld.
 
Alvast bedankt!
 
P.S.: Is de onderstaande (beknopte!) manier juist of niet?
  1. Noteer de massa van het zouthydraat en de massa van het schaaltje.
 
  1. Damp het zout in.
 
  1. Noteer de massa van het ingedampte zout.
 
  1. Bereken hoeveel gram water er is verdampt:
            mwater = mzouthydraat – mzout    
            Vergeet niet de massa van het schaaltje weg te halen!
 
  1. Reken de massa’s om naar mol.
nwater, zout = mwater, zout / Mwater, zout
 
  1. Bereken het aantal watermoleculen in het zouthydraat:
Aantal watermoleculen = nwater/ nzout
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Practicum zouthydraten

stel eerst eens een reactievergelijking op en vertel wat jij denkt hoe de vraagstukken op te lossen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 3

Re: Practicum zouthydraten

ArcherBarry schreef: stel eerst eens een reactievergelijking op en vertel wat jij denkt hoe de vraagstukken op te lossen.
Dat is dus niet mogelijk, want we weten niet welk zout we voorgeschoteld gaan krijgen. De stappen die daar staan is hoe ik denk het op te moeten lossen, maar ik twijfel of je geen molverhouding moet gebruiken. 

Berichten: 3

Re: Practicum zouthydraten

Deze opdracht wordt wel vaker gedaan, zie ik op het forum, en ben er achter hoe hij aangepakt moet worden. 
Dit forum kan gesloten worden.
 
Scholengemeenschap Lelystad SGL

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Practicum zouthydraten

niet mogelijk?
 
rpqwlsh schreef:  maar je kan bijvoorbeeld CuSO4 of Na2CO3 gebruiken als voorbeeld.
 
als je de methodiek kan bedenken met deze dan kan je die gaan toepassen met elke andere zoutcombinatie die je voorgeschoteld krijg.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer