Springen naar inhoud

vraagstuk hydrostatica

• Log in om te kunnen reageren

youssra.Qlf

youssra.Qlf

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2018 - 17:01

haii 

ik heb een huistaak over de hydrostatica. En het is een vraagstuk waarmee ik niet weet hoe ik eraan moet beginnen

Een waterreservoir van de stadsleiding bevindt zich op 30.0m boven de kraan in een woning.

a. onder welke druk stroomt het water uit de kraan ?

b. Welke kracht ondervindt je hand als je er de opening van de kraan, die een diameter van 1.50 cm heeft, mee zou afsluiten?

Dankuu well 

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46979 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 mei 2018 - 08:44

het is een vraagstuk waarmee ik niet weet hoe ik eraan moet beginnen

Uit de theorie die je hebt moeten bestuderen voor zo'n vraagstukje moet er toch minstens een richting voor oplossing volgen

Het gaat om een vloeistof, en dus om vloeistofdruk. Enige formule gezien in je theorie? 

Een van de weinige expliciete gegevens is een hoogte(verschil) van 30 m, en er wordt een druk gevraagd.

Je zoekt  dus hoogstwaarschijnlijk een formule met druk en hoogte.

Welke is dat, en wat begrijp je niet in die formule? 

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

youssra.Qlf

youssra.Qlf

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2018 - 12:05

ik heb veel formules gezien. En dat ik juist de probleem. Ik weet niet welke formules ik moet gebruiken bij een vraagstuk. 

f1/f2=a1/a2    en     Fbodem= Ro*V*A*h*g     en     phydro= ro*g*h    en    F= ro*g*h*A

Dit zijn de formules die ik tot nu toe heb gezien. 

En de vraag is welke formule moet ik nu toepassen, hoe kan je het aflijden ? 

MVG

mathfreak

mathfreak

• >1k berichten
  • 2948 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 27 mei 2018 - 12:22

Je zoekt een formule waarin een druk en een hoogte voor moeten komen, dus welke van de formules die je hier noemt heb je in dit geval nodig? Als je een formule leert, leer dan ook in welke situatie die formule precies gebruikt wordt. Op die manier weet je welke formule(s) je bij een gegeven situatie precies nodig hebt.

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46979 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 mei 2018 - 13:24

Ik weet niet welke formules ik moet gebruiken bij een vraagstuk. 

neem deze microcursus eens door, dat helpt om te beginnen, en dat had er eigenlijk al ingestampt moeten zitten in de voorgaande leerjaren toen je nog met eenvoudige formuletjes bezig was: 

https://www.wetensch...ragen-oplossen/

In het superkort:

• gegevens en gevraagd op een rijtje zetten, in de juiste (formule)symbolen zoals F voor kracht, p voor druk, etc
  • formule zoeken waarin minstens de gevraagde en twee andere grootheden voorkomen.
  • eerst nog zonodig omrekenen naar standaardeenheden (kilo's en milli's e.d. wegrekenen, of van km/h naar m/s)
  • dan invullen en uitrekenen
  • eventueel antwoord van standaard- naar gevraagde eenheid omrekenen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures